Jag tänkte att jag skulle starta en tråd om hur man bedömer en del "vanliga" sjukdomstillstånd, alltså hur man kommer fram till om det är vad sjukdom/ohälsotillstånd man misstänker att någon har drabbats av. Jag kommer att utgå från att man har tillgång till viss diagnostisk utrustning. Jag kommer inte att ta upp hur det behandlas allt som oftast, då jag inte är läkare.
Jag tänker att jag kommer att fylla på med nya saker lite då och då, är det något speciellt man gärna vill att jag tar upp så får man hojta till. Då jag vet att blindtarmsinflammation har diskuterats tidigare tänkte jag börja med detta.
Disclaimer: Detta är tänkt i rent utbildningssyfte och ersätter aldrig kontakt med sjukvården för en själv/anhörig/granne/folk och fä, etc. etc. Många olika akuta och mindre akuta sjukdomstillstånd kan likna varandra och misstänker man att man själv eller någon annan är akut sjuk så sök vård!
Blindtarmsinflammation
Symtom: Feber, buksmärta, illamående, kräkningar, allmän sjukdomskänsla.
Stadie 1: Tillståndet börjar ofta med att man får en måttlig smärta i buken, ofta centralt vid naveln, illamående och nedsatt aptit. Kräkningar och uppspändhet i magen kan förekomma.
Stadie 2: Oftast inom några timmar så har smärtan vandrat nedåt i magen till det nedre högra hörnet av magen. Om man palperar magen så får man ett muskelförsvar och om man trycker ned lite lätt i magen och släpper upp fort så gör det ont (så kallad släppömhet). Man brukar även få indirekt ömhet till magens nedre högra hörn om man palperar det vänstra. Hosta och kroppsrörelser ger ökad smärta i detta stadie. Även vanligt att febern debuterar i detta stadie.
Om blindtarmen perforeras (går hål på/spricker), blir man mer allmänpåverkad, högre feber och mer retning av bukhinnan vilket leder till mer smärta. Perforation kan ske redan inom några timmar från första symtomdebuten. Om perforation sker kan detta leda till plågsamma trängningar och frekventa tarmtömningar.
Avvikelser från symtombilden är vanliga, särskilt små barn och äldre är svårbedömda.
Om du tror att du själv eller någon närstående drabbats av blindtarmsinflammation, sök akut läkarvård.
Om ni finner detta informativt så ska jag försöka att fylla på med nytt emellanåt.