Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Tänk efter före, och gör det här
halo

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av halo »

Ursus skrev: 22 mar 2022 10:25 Varför tror du att du möts av motstånd här? Du förutsätter ju redan i utgångsläget att vi alla är cyniska egoister som gottar oss i landets kommande olycka? Ja, då tänker jag inte försöka övertyga dig om annat.
Det är du som skriver det. Inte jag. Jag är själv prepper och har fått utstå kommentarer och skratt genom åren. Jag tänker att många av oss har kunskaper som kan komma till användning nu när vi rustar upp beredskapen.
Ursus skrev: 22 mar 2022 10:25
Så förlåt min bitterhet, men mitt engagemang är över. Jag kommer att hålla igång mitt Youtubeprojekt och där ge tips och råd. De som tycker att detta är bra får väl se på dem och läsa mina inlägg, men då ligger initiativet hos dem.
Helt ok att ditt engagemang är över! Jag menar inte att tvinga någon. Dock riktigt bra att du upplåter dina videos till de som kan ha användning av dom. Antar att det även gäller för utbildning inom krisberedskap. (För övrigt är feather sticks videon grym)

entropi skrev: 22 mar 2022 06:51 ... Kommer vi som försökt varna om en potentiell matbrist i höst få något erkännande av de som låter detta ske nu? ....
Nej beslutsfattarna är nog inte inne på forumet och läser dina inlägg. Men! Jag föreslår att du kontaktar alla du kan som har nåt att säga till om angående detta. Ring politiker lokalt som nationellt och berätta vad du vet och vad du tycker. Jag ringer för fullt när när jag ser något som är fel. Vårt samhälle är unikt öppet och man kan många gånger få prata just med de personer som satt med på möten där besluten fattades. Sedan brukar jag följa upp med samtal eller mail och fråga hur det gått (om de lovat något t.ex). De är skyldiga att svara medborgarna.

Där har vi redan två sätt till att hjälpa vår gemensamma nationella krisberedskap. Ös på med mer tips gott folk! Tillsammans är vi starka!
Användarens profilbild
Marie

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Marie »

halo skrev: 23 mar 2022 19:21 Nej beslutsfattarna är nog inte inne på forumet och läser dina inlägg. Men! Jag föreslår att du kontaktar alla du kan som har nåt att säga till om angående detta. Ring politiker lokalt som nationellt och berätta vad du vet och vad du tycker. Jag ringer för fullt när när jag ser något som är fel. Vårt samhälle är unikt öppet och man kan många gånger få prata just med de personer som satt med på möten där besluten fattades. Sedan brukar jag följa upp med samtal eller mail och fråga hur det gått (om de lovat något t.ex). De är skyldiga att svara medborgarna.

Där har vi redan två sätt till att hjälpa vår gemensamma nationella krisberedskap. Ös på med mer tips gott folk! Tillsammans är vi starka!
Beslutsfattarna lyssnar inte om du inte redan sitter på en viss position. Tragiskt men sant.. Man kan få respons som att (det var en bra idé det ska vi ta upp) eller så får man något generaliserat svar.

Jag påpekade för MSB för över 2år sedan om svagheter i deras molnbaserade hemsidesystem som många myndigheter använder sig av.. Jag fick ett svar i stil med: Vi tackar för infon och vi ska titta på detta, då det låter allvarligt.
Har de ens tagit ut viktigaste hemsidan krisinformation.se och lagt den på en lokal server inom våra gränser ifall globala DNS systemet attackeras eller internetkablarna klipps av främmande makt.
https://www.ip-tracker.org/lookup.php?i ... rmation.se
Så kan man se att servern ligger inte i sverige,
I inledningen innan kriget i Ukraina så skulle Ryssland ha en "övning" i Atlanten precis över där fiberkabeln går, men de vart bortkörda av UK-military navy. de hade nog en plan på att skada dem för att lamslå USAs förmåga att hålla koll... skulle det hänt hade alla våra molnbaserade hemsidor, backupsystem osv som ligger i USA varit mer eller mindre utslagna och bara vissa hade fått prio för satellitlänk osv.

Så detta med att du tror att man kan göra skillnad som vanlig privatperson i vårat "system" det är bara i teorin med få undantag som bara bekräftar regeln.
Man behöver ha inflytande för att göra skillnad i större skala, så som du tänker... vi vanliga kan bara göra skillnad med det som är i vårat räckhåll... tyvärr... men sant.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"