Vedspistips

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Vedspistips

Inlägg av entropi »

De höga energipriserna har sporrat mig att faktiskt använda den vedspis jag installerade vid en renovering. Visst har jag fuskat lite. Tex använde jag air fryern för att göra pommes frites till hamburgarna igår. Tänker en tråd där vi kan dela med oss av småtips (och frågor) för matlagning på vedspis.

Men jag måste säga att det gått förvånandsvärt bra, men det tar lite mer tid än vi är vana vid.

* Få igång värmen snabbt, brasan ska igång det första man gör på morgonen innan någonting annat
* Hitta ett ställe där en kastrull kan stå och hålla varmt vatten utan att koka över. Ska testa att ha en kastrull på en gammal femkrona.
* Ha en batteridriven arbetsbelysning så du ser ordentligt vid matlagning i mörker
* Ha en fläkt som drivs av värme för att sprida ut värmen från spisen i huset

Några tips kring matoset? Jag har ingen riktig ventilationshuv vid vedspisen.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10342
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vedspistips

Inlägg av bastard »

matoset kan man köra genom ett kolfilter, går att bygga relativt smidigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vedspistips

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 11 dec 2021 09:46 Några tips kring matoset? Jag har ingen riktig ventilationshuv vid vedspisen.
Jag kör korsdrag genom köket just under stekningen. Är huset ordentligt varmt så spelar 15 minuters korsdrag med fönster på glänt ingen större roll.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10342
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vedspistips

Inlägg av bastard »

att få igång snabbt är lite jobbigt, men riktigt torr finspentad ved hjälper mycket, brukar även göra så att jag spar barken från när man hanterar ved, låter den torka ordentligt och sedan när man ska tända med tidningspapper ta en näve eller två av bark , lägga det i dubbelt lager tidningspapper och göra en boll av det

funkar riktigt bra i pannan så det bör funka bra i kamin med
det svåra är att få bra övergång från liten eld till stor eld, från tidningspapper till ved i större storlek

i pannan så kan jag spetsa barken med lite beg matolja , brinner fiiint då, och ger energi nog för att få fjutt på den större veden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Vedspistips

Inlägg av Prepsson »

Den här gjorde mig lite sugen om man nån gång bygger hus :lol: https://josefdavidssons.se/lansering-jd-idun-no1
23900 riksdaler enligt tillverkaren.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Vedspistips

Inlägg av entropi »

De var fina. Jag gillar de där gamla spisarna, men vi använder ugn mycket så personligen skulle jag satsa på en som har ugn också.

En annan sak jag grämer mig lite över är att jag inte skaffade en vattenmantlad spis som kan hjälpa till att värma upp resten av huset.

Kanske något sånt här?
https://kotly.com/gb/266-kuchnia-weglow ... wnica.html
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Vedspistips

Inlägg av maskros »

Jag gillar Vamslers moderna spisar med sekundärluft, stor brännkammare och keramik i brännkammaren. Man kan elda så man får en rejäl glödbädd, sen stänga primärluften helt och reglera värmen med glödbäddens tjocklek. Eldar inte sopor eller plast men blöta potatisskal, köttben, surved, allt sånt som man normalt inte eldar och det funkar finfint vilket sotaren håller med om.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"