sedan vill jag ha en dieselmotor som kan köras på mindre roliga ersättningar, som rapsolja, frityrolja och en del liknande
helst ska man ha en bil som hadde både diesel och bensinmotor och ha någon extra omgång motorer så man kan byta om det behövs
fordon för framtiden
Re: fordon för framtiden
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Tekniken verkar inte vara det största bekymret. Problemen är priserna, skatter, regelverk och politik.
Det som håller och är billigt ogillas och kanske inte får rulla på vägarna i framtiden. Eller så får det rulla bara man betalar dyrt för det.
Vissa lösningar gillas, men är för dyra i sej. Eller så uppfyller de inte det behov som finns.
Vete katten vad man ska satsa på.
Min farfar hade bensin i lager under krigstiden. Men han använde den inte. Hade han använt bensinen skulle det inte ha gillats. "Varför använder du bensin då armén har bränslebrist?".
Det som håller och är billigt ogillas och kanske inte får rulla på vägarna i framtiden. Eller så får det rulla bara man betalar dyrt för det.
Vissa lösningar gillas, men är för dyra i sej. Eller så uppfyller de inte det behov som finns.
Vete katten vad man ska satsa på.
Min farfar hade bensin i lager under krigstiden. Men han använde den inte. Hade han använt bensinen skulle det inte ha gillats. "Varför använder du bensin då armén har bränslebrist?".
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Har du hälsan kvar och inte bor i Gällivare och pendlar ner till Sollefteå så fungerar cyklar ganska bra om du bara ska någon mil. Kan köpa en på auktion för nån hundralapp.
Ingen bränsleförbrukning som retar upp människor i ett skymningsläge. Delar, verktyg och lås är billiga i relation till bilar. Enda negativa jag kan se är regn och halka på vintern.
Ingen bränsleförbrukning som retar upp människor i ett skymningsläge. Delar, verktyg och lås är billiga i relation till bilar. Enda negativa jag kan se är regn och halka på vintern.
слава україні - на хуй путін!
Här har du idealfordonet. Mercedes W123-serien. Väldigt omtyckt och finns mängder av på varenda reportage från Libanon, Gaza och övriga Mellanöstern. Dom vet vad som funkar, då dom lever i konstant SHTF-läge sen årtionden!bastard skrev: 21 okt 2019 20:40 sedan vill jag ha en dieselmotor som kan köras på mindre roliga ersättningar, som rapsolja, frityrolja och en del liknande
helst ska man ha en bil som hadde både diesel och bensinmotor och ha någon extra omgång motorer så man kan byta om det behövs
Finns mycket delar att tillgå på skrotar och Autodoc har nyare slitdelar och andra reservdelar att lagra.
Den här t.ex. från 1980 på Blocket sägs vara en lågmilare med lilla motorn och manuell låda. Perfekt med mekanisk insprutning!
https://www.blocket.se/stockholm/Merced ... ?ca=12&w=3
24900:- är väl helt överkomligt om den inte är för rostig.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tittade lite på att eventuellt köpa en lätt begagnat 3,5t lastbil med isolerat skåp.
Tillräckligt ny för att vara drabbad av senaste nivån av Bonus malus skatten.
Direktimporterad och 163hk diesel.
Ehhh fordonsskatt 37.788kr tills den är tre år gammal. Det gååååår fan inte

Tillräckligt ny för att vara drabbad av senaste nivån av Bonus malus skatten.
Direktimporterad och 163hk diesel.
Ehhh fordonsskatt 37.788kr tills den är tre år gammal. Det gååååår fan inte

In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender

utan att faktiskt tjäna pengar på att ha ett sådant fordon i arbetet så är det totaltkört
börjar bli dags att skatten är baserad på körda mil och var
kiss, keep it simple stupid
Bra inlägg, det var en revolution för folket när cykeln blev var mans egendom. Under 1900-talets första hälft var cyklingsavstånden förvånansvärt stora med dagens mått mätt, folk kunde helt plötsligt jobba 20km från sin hemort, och det tog "bara" en timme att ta sig dit, istället för 4 timmar som till fots.Skymning skrev: 23 okt 2019 07:32 Har du hälsan kvar och inte bor i Gällivare och pendlar ner till Sollefteå så fungerar cyklar ganska bra om du bara ska någon mil. Kan köpa en på auktion för nån hundralapp.
Min (begränsade) erfarenhet är att ju äldre bil, ju mindre driftsäker. Visst, man kanske inte kan meka allt själv på nyare bilar, men de flesta kommer nog inte ha gjuteri och vad som nu kan behövas för att tillverka reservdelar själv.
Däremot - om utvecklingen hinner komma till att det går att 3d-printa metall, då pratar vi något helt annat! Plötsligt är det inte jätteproblem att skriva ut en ny förgasare till silverpilen som just fick den stulen.
Generellt tror jag man antingen får köpa gamla grejor men då meka ofta för saker går sönder. Tex är min erfarenhet att en billig Citroen Berlingo från början av 2000-talet håller bra mycket fler mil än en kvalitets-merca från 80-talet.
Eller så köper man nya, modernare och saker går inte sönder lika ofta. Men när det rasar så är man stekt.
Däremot - om utvecklingen hinner komma till att det går att 3d-printa metall, då pratar vi något helt annat! Plötsligt är det inte jätteproblem att skriva ut en ny förgasare till silverpilen som just fick den stulen.
Generellt tror jag man antingen får köpa gamla grejor men då meka ofta för saker går sönder. Tex är min erfarenhet att en billig Citroen Berlingo från början av 2000-talet håller bra mycket fler mil än en kvalitets-merca från 80-talet.
Eller så köper man nya, modernare och saker går inte sönder lika ofta. Men när det rasar så är man stekt.
Survival
Honor
Liberty
Honor
Liberty