Hur skör är viltstammen?

Valfri jakt/skyddsjakt/eftersök utöver fällor och fiske
Användarens profilbild
Daltorpet

Hur skör är viltstammen?

Inlägg av Daltorpet »

Här är något som jag funderat mycket kring. Kanske extra mycket nu dessa tider. Jag har lyssnat på jägarförbundets nya podd: På jakt https://aca.st/13db7e

I den tar de bland annat upp hur skört viltet är och hur lätt det är att påverka stammarna på olika sätt och att förändringarna kan komma relativt snabbt med en planerad avskjutning. Det görs ju relativt mycket för att hålla koll på viltet dels genom att räkna dem medans de lever men också med hjälp av att föra logg över skjutet vilt. Det är väl egentligen ingen fråga utan mest något att reflektera kring. Anledningen till att jag tycker att det är preppingrelaterat är att viltet som basföda känns väldigt skört och hur mycket skörare det skulle vara i en värld där man inte har kontroll på samma sätt som idag.

Den första delen i podden tycker jag är särskilt intressant, hur våra större vilt (älg, vildsvin, rådjur) nästan varit helt utrotade tidigare.

En bonus fråga till er längre söder över som jagar vildsvin: Har ni märkt av någon förändring i antal vildsvin senaste år? Det är mest en tanke då man hört från bekanta att de kunnat skjuta färre vildsvin mot tidigare och när de även tog upp det i de senare avsnitten i podden Jaktstugan https://aca.st/7efb7a så har man tänkt på det ännu mer. Vildsvinen känns ju annars väldigt svåra att hålla ned om man får tro alla bönder söderut.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros

Re: Hur skör är viltstammen?

Inlägg av maskros »

Där jag hålls i SE3, när jag inte är i stugan, ser jag inte så mycket vildsvin. Däremot väldigt mycket dov, de tränger undan älg och rådjur. Dovet har möjligen minskat något. Vi skjuter 0,1-0,2 dov/ha ungefär men då tar vi nog ut lite mer än grannarna gör. Där jag förut såg 30+ dov från trappen ser jag nu 20. Ändringen har skett de senaste 2-3 åren.
Slumpen är inte din vän och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

viltstammen går fort, mycket fort att få bort med okontrollerad av skjutning
det gick förr och det går mycket fortare idag
vi är betydligt mer folk, även som jagar
bättre vapen och bättre kunskap

vildsvinen har en lite annan fördelning
vid hårt jakttryck med drivande hundar så flyttar dom helt enkelt på sig

på mina jaktmarker så var den saken extremt tydlig

för en 20 år sedan fanns det få vildsvin här, gott om kantareller med
däremot fanns det en hel del vildsvin en mil bort
på ett större gård som sålde köpejakter
stora fina jakter, dom körde 4-5 sådana jakter per år, och det tog inte mer än ett år eller tre innan deras vildsvin flytt, tja en mil bort :mrgreen:
dom fick ingen ro där för att det jagades för mycket
vi kör med långsammare hundar, ca 2 gånger per år plus vakjakt, och det funkar bra
på grannmarken , andra sidan sjön, så fick dom sin andel vildsvin , och dom jagade varje helg för dom är jaktidioter
men dom har inte mycket vildsvin kvar dom heller, antingen skjutna eller har dom flytt med

hm, våra kantareller är mycket svårplockade numera, man ska ha tur att gå där vildsvinen inte gått på några dagar, det syns för att det finns några men då så att vildsvinen inte kommer åt dom
men, helt ok för min del, vildsvin är godare än kantareller ;)
if you listen to fools the mob rules
preppa , deppa eller fårk, välj själv
prepper, preppa, preppad,, survivalist, skit samma bara du förbereder dig
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Älgstammen i så stor fara att jakten kanske kommer att ställas in. Ja i hälsingland. Här där det är vargtätast i landet är nu älgstammen på en så låg nivå att det inte finns några till jakten.
Björnen tar främst älgkalvarna nu under våren och vargen tar resten.
https://www.helahalsingland.se/2022-04- ... om-det-har

Så de som tror att det bara är att gå ut i skogen och hämta en älg efter shtf tror fel. Här ska man ha stor tur om man får se älg idag. Och älgjaktlagen kan gå veckor utan älg innan de kanske hinner skjuta nån innan jakten är över. Många jägare här har slutat jaga då jakten kostar för mycket och köttet de får efter jakten handlar om en bit runt 10 kilo max.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

På många av SCAs marker är det soprent på älg. Ändå kräver SCA att jaktlagen redovisar hur många mantimmar man lagt ned under jaktveckorna. Jagar man inte tillräckligt mycket, så blir man av med jakten. Som seriös jägare vill man spara på kor för att få en livskraftig älgstam men SCA kräver avskjutning på kor och som alla vet, så finns det inte kor på marken, så kommer ingen ny generation älgar och oxarna söker sig till andra områden. Det går mycket fort att skjuta bort älgstammen om man skjuter bort korna och det tar lång tid för stamen att återhämta sig. Detta är ju också SCAs målsättning. Skogsbolagen drev frågan om älgsköttselområden för att på så sätt även sätta press på övriga jaktvårdsområden, något som förstört möjligheten för enskilda markägare att bibehålla en livskraftig älgstam som kan ge en god avkastning varje år.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Instämmer med föregående, jädra dumheter, jag är själv markägare och har länge jobbat med betestrycksinventering på professionell nivå under många år på ett mycket större skogsmarksområde och vi har där aldrig haft några särskilda problem relaterade till en normal älgstam, tvärtom hjälper de till att hålla efter sly och skit så att nyttoträden får lättare att etablera sig.

På markerna där jag är delägare har vi tvärtom ökat älgstammen utan att notera några större problem, förlusten är såpass ringa att den tas igen vid normal återplantering när man ändå behöver fylla luckor efter plantor som strukit med av helt andra orsaker.
Däremot har jag noterat en klar förbättring vad gäller igenväxta plantering.

Samma med skogsfågel, tjäder/orre orsakar ingen irreparabel skada över huvud taget vad jag kunnat se baserat på mer än 20 års studier av området.

Älg litet när de har kalvar, men det kompenserar man för i vilket fall i samband med slutgallring, vilket behöver göras oavsett. Det är i allafall min rent praktiska erfarenhet.
En hållbart älgstam är dessutom ekonomiskt sett värd mycket mer än den förlust de orsakar även om man tar ut ett lågt eller till och med subventionerat arrende.

Jag har själv aktier i SCA, så jag borde kanske vara partisk, men jag säger detta ändå med besked!
Слава Україні! Героям слава!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? Hisvestureisdabbledinbloodhismasqueshowsscarletsignsofpestmasqueofthereddeath. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar