Elbil

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Elbil

Inlägg av xsive »

Ren Elbil...
Kan det verkligen vara något för preppern?

Ok jag hoppar på det tåget nu.

Nackdelar:
Enda bilen. Nej skulle inte ha den som enda bil. Fossilt gäller ännu som man ta med i extra dunkar
EMP osv. Nej blir nog jobbigt
Lättmekat. Ehh nej inte elektroniken
Soppatorsk blir jobbigt. Räckviddsångest är ju ett känt begrepp men kapaciteten på batterierna ökar

Fördelar:
Möjlighet att ladda från solceller och gör att man kan färdas inom rimliga avstånd utan tillgång till fossila bränslen
V2L (Vehicle to load) ger möjlighet att använda bilen som stor batteribank med enfasmatning till tex kyl o frys vid strömavbrott
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Exempel på V2L för att driva den lilla boden i skogen men förutsätter ju att man inte kört så långt för att komma dit
https://feber.se/bil/bilen-som-kan-ge-e ... ss/430987/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Elbil

Inlägg av Jakob »

Orsaken till att jag äger bil är jobbet, dit jag måste ta mej vardagar året om. Om det inte vore för vintern skulle jag klara mej med nåt som rullar på två hjul. Bilarna jag ägt har körts sönder och rostat bort medan jag nött på mellan bostad och arbetsplats.

Den bästa BOV i den våtaste Mad Max-fantasin mals också ner om fordonet ska användas till att pendla med.

Därför är en elbil ett vettigt alternativ, om inte genast så inom en snar framtid. Ska bara slita ut nuvarande bil först.
Jag kommer att helt skippa otyget hybrid/laddhybrid. Dubbel teknik medför dubbelt med grejer som kan gå sönder. Om lampan för batteriet lyser går hybridbilen inte genom besiktningen även om bensinmotorn fungerar felfritt.

Tänk att slippa alla oljebyten, kamremsbyten, filterbyten, brustna avgasrör, trasiga givare, avgaser, buller mm.
Kvar återstår bromsar, hjullager, vindrutespolarvätska och lite annat.

Ur preppersynvinkel blir det kanske att köpa ett diesel trefas elverk som kompis åt elbilen, ifall elbilen är enda bilen.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Elbil

Inlägg av Prepsson »

Jag är tveksam till elbil. Det går väl an medans det finns komponenter men en gammal dieselstånka typ merca eller 240 e nog att föredra.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Prepsson skrev: 29 apr 2022 23:12 Jag är tveksam till elbil. Det går väl an medans det finns komponenter men en gammal dieselstånka typ merca eller 240 e nog att föredra.
Old school och för att klara sig genom apokalypsen kan man naturligtvis bättre lita på en diesel med mekanisk insprutning.
Men med den långsamt kokande grodan som scenario kan det vara ett sätt att överkomma vardagsproblem.
Inte den enda teknikprylen man hoppas skall underlätta. Tex inverter till batteribanken för att driva frysen osv.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elbil

Inlägg av bastard »

finns felra olika lägen

men
jämför man modern elbil, bensinbil, dieselbil
är dom alla lika djävligt illa när det gäller elektronik
ska man göra något själv där så gäller det att ha all dokumentation hemma, reservdelar programeringsverktyg och felsökningsutrustning liggandes

fördelen med elbil där är att dom är snålare, kan laddas med egna solceller, vatten eller vindkraftverk
till och med gengaselverk, dieselelverk, bensinelverk eller ångmaskinen som alla har i garaget
om den har möjlighet att annvända den som batteri med växelriktare har man bra batteribank med

skulle det bli gråare läge, jag anser att vi redan kommit in i skymningslandets ljusgrå dagar, krig i närheten, höga elpriser, bränslepriser inflation, kommande matpriser, tja grått läge

men med gråare läge, få se om putin räcker eller om hela världen faktiskt ska gå elektriskt för att undvika växhuseffekten
så är elbil det som gäller

frågan är om det är en ny elbil, vilket kanske är bäst om du ska ha den som daglig bruksbil

men om inte så finns flera allternativ till
om man inte behöver kunna åka mer än några mil
ex äldre elbil utan massa elektronik, eller åtminstånde elektronik man kan laga hemma
du kan åka, ladda hemma ha den som batteribank

andra elfordon är ex
elcykel, energieffektivaste allternativet
elmoped
från normal, till packmoped till liten äldre elmopedbil

glöm inte vanlig moped heller
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Elbil

Inlägg av Marie »

Kanske. :hm:

Jag läste häromdagen att elbilar exporteras till Ukraina nu, då tillgången till el är lättare än tillgången till bränsle för privatpersoner.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: Elbil

Inlägg av lupl »

Elbil… nej. Elpriserna kan ta vilken väg ända upp till himlens höjd, läste snabbt att litium skulle klassas som farligt.
Undrar vilken effekt det kan få…? Om inte annat när det ska utvinnas / deponeras.
Suck… Så länge det finns bensin så får de bli det.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elbil

Inlägg av bastard »

tyvärr kan oljepriset med skatter även hamna där

har man egna solpaneler kan man ha en del el till rimliga priser
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Elbil

Inlägg av Tank »

Jag kan tänka mig att ha en liten enkel elbil för kortare sträckor, typ max 15 mil. :hm:
Dock kostar en sådan vad bränslet kostar till min diesel för väldigt många års tankning.... :oops:

Får se vad som händer nästa år....

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Fordon"