böcker på lager

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: böcker på lager

Inlägg av Daltorpet »

Tja om vi börjar med svampböcker och ätbara växter så slår jag ett slag för vildplockat mat och vildplockad svamp av Nikki Sjölund. Han kan verkligen sin sak och är ute väldigt mycket samt anordnar kurser om man är intresserad

Om du använder dig av sociala media så rekommenderar jag att kolla upp honom på Instagram innan du beställer böckerna. Han heter Neonatur där.

Till självhushållning gillar jag självhushållning av John Seymoure och Ann Lindes bok rätt ur jorden, tror hon är med i någon podd också men helt glömt vilken.

Lars fält är riktigt bra och en stor ikon. Jag gillar även Lars Monséns böcker som är mer inriktad på friluftsliv än ren överlevnad. Det var vår lärobok i skolan (vildmarksturism).
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: böcker på lager

Inlägg av Prepsson »

Överleva på naturens villkor (L. Fält - 80-talet)
Medicinskt lexicon (ok 1978 är väl aningen gammalt men man taget vad man haver)
Örtmediciner
Fotografi (analogfoto, framkallning, mörkrum osv)
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: böcker på lager

Inlägg av FCR2 »

Gillar böcker. Svårt ta till mig info i digitalform vill kunna bläddra fram o tillbaka på enklare sätt.
Har följande som jag gillar.
FASS från 2012, någon av de sista åren som finns på papper tror jag.
Where There is No Doctor (upplaga 2009)
The survival medicine handbook
Nya familjeläkarboken med självdiagnosscheman (2000)
Självhushållning (John Seymour)
Rörarbete (uppslagsbok i två volymer tryckt 1967, (mitt hus är byggt 1961))
Jordbrukslära (1926)
Nya lantmannens bok (fyra band, 1949) (Har en uppsättning extra om någon är intresserad)
Farmare på fritid (1976) En bok från och av "gröna vågare"
Vildplockat
Odlarens handbok om medicinalväxter.
Urfödan, underrubriken "om Självhushållets mat hos folk i Lappland"
Stycka kött (Ica, 1986)
Stora kokboken (1944) Verkligen matlagning från grunden i kristider.
Boken "Konservering" i serien Hem och Hushåll från 1946.
Plus en mängd andra böcker vissa sämre än andra tex "Den nya skåpmaten, Gott och hållbart ur burk och tetra". Kokbok för apokalypsen, pepp, prepp och recept. Roligare är tex Den skånska smaken (mest historia med recept.)
Märta Stures hushållsbok. Ursprungligen från 1739, roligt att få veta hur man kan bränna brännvin på enbär utan säd. Smaksätta surt öl. Att färga, göra vaxdukar, tillverka taljljus och andra tokigheter.
Givetvis ett gäng fågel och svampböcker.
Hittade även här i bokhyllan en bok på tyska från 1933, "Lehrbuch der anatomie fur zahnärzte.
Även en bok om handladdning som inkluderar äldre svartkrutspatroner.
Kan avsluta med boken. "Att fläta i pil och andra naturmaterial"
Gamla antikvariat och loppisar kan ge riktiga fynd.

Överlevnadshandböcker och militära reglementen får bli ett eget inlägg med magiska titlar som "fördröjande fältarbeten" och FältarbR F Spräng.

Edit: punkt och någon extra bok.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: böcker på lager

Inlägg av Ursus »

Meditations av Marcus Aurelius borde alla läsa.

Marcus Aurelius var under sitt styre förmodligen världens enskilt mäktigaste man. Ändå är hans filosofier som vi får ta del av i detta verk ödmjuka, introspektiva, och eftertänksamma, precis som mannen i fråga. Vill man försöka bli en bättre människa är denna bok ett måste.
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"