Tråden om verklig produktion från solceller

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Ah, då tänkte jag fel. Jag trodde det var frågan om att koppla bort sig helt från nätet och ha bara lite enfas elförbrukning till vardags med korta stunder av trefasbehov. Är lite lite inne på såna tankar själv vid andra boendet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 08 maj 2022 11:58 Ah, då tänkte jag fel. Jag trodde det var frågan om att koppla bort sig helt från nätet och ha bara lite enfas elförbrukning till vardags med korta stunder av trefasbehov. Är lite lite inne på såna tankar själv vid andra boendet.
Nej inte alls fel men frågan är om man verkligen som nummer ett vill köra det spåret och helt avstå från att sälja el till nätet.
Om jag monterar 13-14kW paneler helt offgrid för att få en mindre mängd el även när solen står lågt så
tvingas jag avstå från att sälja 7-8.000 kW på sommaren om jag inte har en lite större trefas inverter.
För mig känns det alltid som första spåret.
Jag sparar visserligen kostnaden för den fasta anslutningen till nätet.
Har man skaffat det kan man titta på möjligheten att köra offgrid i ett grått läge med ytterligare en enfasinverter till batteri
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

med dagens elpriser kan man faktiskt tjäna lite eller hyggligt med pengar på att sälja solel

det finns flera scenarion där det ena funkar bättre än annat

ex att skiter det sig och man har två olika växelriktare så kan man koppla ihop eller annvända alla solpaneler till den som kan köra ödrirt, så kanske man får så man klarar det mesta även vinterid
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

För mars täckte el-exporten, inklusive skattereduktion om 0,60 kr/kWh som dras av mot inkomst av tjänst, hela elräkningen med abonnemang och allt.
Produktion 1310 kWh, sålt 1080 kWh, egen användning 230 kWh (28%), köpt 580 kWh

För april täckte el-exporten, utan skattereduktion, hela elräkningen med abonnemang och allt (med skattereduktion gick det ca +840 kr vilket är ungefär 1 vintervecka om jag inte eldar flitigt).
Produktion 1640 kWh, sålt 1400 kWh, egen användning 240 kWh (36%), köpt 420 kWh

Den låga egenanvändningen förklaras av att jag inte använder batteriet. Jag har laddat det till 60%, sen kopplar jag in det en gång i månaden för att se om det sjunkit något och låter det i så fall laddas till ca 60% igen. Eftersom jag får ungefär lika betalt (eller bättre) för det jag säljer än det jag köper finns det ingen anledning att slita på batteriet, så det får stå till dess nätet havererar och då får det stötta ö-driften istället.

Abonnemanget (3x16 A) ligger på 600 kr/mån med moms. Innan solanläggningen låg medelkostnaden för elen kring 2.000 kr/mån ink allt.

Tidigt att säga något men det ser ut som att jag kommer ha elen betald den klart större delen av året pga solanläggningen. I sommar går jag över till fastprisavtal där jag i SE2 ger 0,37 kr/kWh i tre år men moms, skatter och överföring tillkommer. Jag levererar till spotpris så blir det en solig höst kan det bli riktigt bra.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Rekord idag: 94 kWh
Månadssnitt hittills: 61 kWh/dygn

Ser fram emot första gången över 100 kWh på ett dygn och första gången över 2 MWh på en månad. Inte säkert att någondera sker, men skulle kännas fint.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av entropi »

Japp, 108 kwh, och priset borde snitta kring 185 öre, så det var en bra affär idag.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av maskros »

Maj: Produktion ca 3x konsumtion. 13 kWp installerat.
Varje dygn producerades mer än jag konsumerade. Även när det var mulet och regnade.
Exporten begränsad till 12 kW med 3 x 16 A huvudsäkringar (porslin). Tack @bastard för hjälpen att förstå var gränserna för säkringarna ligger i praktiken.
Batteri frånkopplat.
ElMaj.png
ElMaj.png (33.32 KiB) Visad 321 gånger
Senast redigerad av maskros den 03 jun 2022 21:46, redigerad totalt 2 gång.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av Tank »

Vad "drar" huset under den mörka delen?

Funderar på att köpa till ett batteri på ca 15Kwh som "nattbuffert".

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av bastard »

du bör kunna logga in hos din elleverantör, elnät, och kolla på dina egna förbrukningssiffror
om du har nyare elmätare, vilket alla snart skall ha

eller greenely , app i telefon som med ditt medgivbande hämtar timdata och viar för dig kl 12 dagen efter
dock vill dom sälja elavtal, men det är valfritt att säga nej till

jag kan under den inte jkalla tiden komma ner till ca 200w nattetid
tycker fortfarande det är högt och jobbar på att få ner energiförbrukningen i huset

krasst sett så borde man få ner det till kyl frys, någon liten lampa och några få datorprylar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tråden om verklig produktion från solceller

Inlägg av Tank »

Jag kan se ner på timmen ca ett dygn efteråt.
Vi drar extremt mycket mer, i snitt 1,2 Kw per timme mellan 22.00 och 06.00.

Vi kommer med ökad sannolikhet köpa en anläggning på ca 18Kwh installerad effekt med ett 15Kwh batteripack.
Solcellerna placerade på 3 sidor av huset för att producera från soluppgång till solnedgång.
I princip tre schok med paneler per sida med en till uppsättning nästan platt på garagettaket mot söder.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Energi"