Hunduppfostran - for dummies

Allt från träning till sjukvård.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänkte tipsa om en podd i ämnet som jag tycker är bra och jag har lärt mig en hel del ifrån dem.

Jakthundar och jakt : https://play.acast.com/s/e312dbfe-6015- ... e8ccc82e9b

Numer har de patreon men de första avsnitten är gratis. Typ 60-70 stycken eller så.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Ursus »

Tack för många fina svar, ska kolla igenom bättre om någon dag. Har åkt på migrän igen och är inte i form att svara.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av Protect »

Erfarenheten jag har om djur i alla storlekar och valörer är gör du den till din vän gör den allt för dig och kadaverdiciplin gör bara djuren nervösa, gäller det stora djur, som tjurar tex. blir dom istället farliga. Jag har alltid kört mjuka metoden, djuren ska vilja vara med mig, jag ska vara den där roliga och mysiga kompisen dom hellre vill hänga med än några andra och dom är smarta nog att veta vad som är bus, lek och allvar. Tar du hand om dom tar dom hand om dig.

Nu råkar jag ju vara rena djurmagneten så jag brukar "sno" dom från sin ägare, dvs. dom skiter fullständigt i vad matte eller husse säger utan hänger med mig istället till mattes/husses förtvivlan. :lol: Jag är helt öppen med vad jag har för avsikter och det språket förstår djuren, därför blir det inga som helst konflikter och jag är likadan mot alla, även tjänstehundar som brukar tycka att jag är veckans roligaste buskompis fast vissa brukar bli "lite" stora som knähundar. :lol:

Djur oavsett ras och storlek blir vad man gör dom till, dom blir en spegel av ägaren.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av EN brun böna »

Här en film om hunduppfostran och en mycket typisk new founland. Så funderar nån på den rasen speciellt så titta lite här https://www.svtplay.se/video/35254861/h ... id=eWVAb74
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hunduppfostran - for dummies

Inlägg av rödluvan »

Vi har har haft Jämthundar, fiskspets och Gråhundar i några generationer, Jämthundar är godmodiga och lättsamma för att vara spetshundar, dock är det som du kanske vet en renodlad älghund, de brukar inte vara så bra toppfågelhundar eller harhundar jämfört med rena fågelhundar som tex norrbottenspets eller finskspetsar (men jag tror att det teoretisk sett bör gå att träna med rådjursjakt, det är väl mer att man brukar få välja vilketdera man önskar "programmera in" hunden på så att den förstår vad det är man vill att den skall jaga och vad man vill att den skall låta bli under pågående jakt)

Av spetshundar som är renodlade jakthundar så är Jämthund och Gråhund nog i fallande ordning de som är lättast att börja med.
Finskspetsar är mer livliga och svårare att uppfostra rätt, även om den är snäll mot dig så kan den få för sig att börja vakta mot andra så att din hund skäller och river folk i byxbenet när någon går förbi och den smiter tex. Detta är svårt att helt lära bort då det beror mycket på hur den är från början, en hund med bra jaktdriv är som regel också mer svåruppfostrad om man inte har tidigare vana när det gäller fiskspetsar.

Detta gäller väl i viss mån jämthundar också, men då skall man vara en rejäl slapptask, eller att man inte vet hur man skall kommunicera med dem så att hunden förstår vad du egentligen menar. Om jämthundar beter sig aggressivt beror det som regel på att den inte ser skillnad mellan människor och andra hundar och att den börjar utmana människor, tex ägaren såsom den skulle ha utmanat alfaparet i en vargflock, det är detta man måste lära hunden att du är dennes jämlike, du har alltid kommandot om vilka regler som gäller som gäller och att man svara såsom en annan jämthund hade svarat, har sett fyllon som bara klipper till hunden men det lär den sig ju heller inget av, men mer vanligt är att tex någons flickvän inte har tillräckligt med kurage för att rätta den söta valpen som sedan växer upp till ett 30 kilo tungt muskelpaket med vassa tänder och det vet den, då måste man förklara för den på hundspråk att det är du som är alfahanen och att den förknippar dig med belöning och beröm om den gör rätt, köttrester och annat är perfekt hundgodis när du tränar lydnad med valpen.

Som du säkert vet så kräver alla jaktspetsar mycket motion, helst dagligen, eller i allafall så ofta du kan vara med din hund ute i skogen.
Dock kan du med fördel även ta med hunden då det är skidföre ute så att du kan åka skidor, när det inte råder restriktioner kan du även när den blir litet större koppla loss den så att den får springa fritt en stund innan du kalla tillbaka den så får den massor med motion medan du tex leter svamp eller plockar bär, eller vad man nu känner för (fast hunden kommer alltid som ett skott när man krafsar i marken då de tror att man jagar möss så du får skydda svamparna... ha ha).


Det är bra om du kan vara med på någon tillställning där man visar grundläggande hunddressyr innan du skaffar valpen.
Jag har ingen erfarenhet av att skaffa en vuxen hund direkt, men du får väl helt enkelt åka dit och kolla om det känns rätt i så fall antar jag, många äldre kan ju inte behålla hunden tex om man råkat ut för sjukdom på gamla dar och tvingas flytta in till en service lägenhet, folk skiljer sig och man kanske blir tvungen att hyra en etta i stan, osv, kort sagt det händer att man skänker bort jakthundar eller säljer dem väldigt billigt om man har litet kvitto på vem du är och så många vill inte annonsera ut hunden och bli nedringd av alla förbannade idioter som tycker att den skall till något djurhem eller hos någon gammal tant i en stadslägenhet, då man vill att den skall få ett bra hem hos någon som faktiskt jagar med den, om det vore jag så skulle jag avgjort hellre ge den till dig gratis än sälja den till någon som inte kunde ta hand om den på ett värdigt sätt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Hunden"