Pay it forward

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Pay it forward

Inlägg av maskros »

Jag gillar verkligen när någon ger en något, eller gör en en tjänst, och som betalning begär att man hjälper någon annan.
Gåvoekonomi när den är som bäst!

Odla era kontakter, se till att hjälpa andra så ni kan be om tjänster tillbaka en dag, mycket värt!

I byn där jag hålls med BOL är alla skyldig varandra tjänster, ingen vet vem som ligger på plus eller minus totalt sett utan alla vet att de kan gå till grannen och be om en tjänst, för alla har skulder till varandra, på gott och ont.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Pay it forward

Inlägg av Charlie** »

Yep, det är en mycket bra inställning som skapar glädje, positiv anda och gemenskap.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Pay it forward

Inlägg av rödluvan »

Absolut! :up:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Pay it forward

Inlägg av deadrabbit »

:D :notme: :mrgreen: Sånt här är riktigt skoj att läsa om och få vara en del av. Vi är ett gäng som träffas och det förekommer giveaways från vänster till höger och utbyta tjänster. I mitt närområde pumpar jag ut pluspoäng mot ett par grannar genom att förse med soppåsar, låna ut verktyg, ordna gratis bajspåsar, ölkorv leverans, tonic eller smågodis och leka med andras barn i lekparken :bandit:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Pay it forward

Inlägg av Kardinal »

Visst är det bra att kunna ta hjälp av andra när det behövs och jag ställer givetvis upp när det behövs. Men för mig handlar det också om vilket samhälle jag vill leva i. Min naiva förhoppning är att om jag hjälper nån som fått motorstopp, nån som saknar de sista kronorna framför mig i butikskön eller frågar den där personen som sitter gråtandes i tunnelbanenedgången om jag kan hjälpa till med nåt, så kommer kanske den personen hjälpa nån den gången de kan.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Pay it forward

Inlägg av entropi »

Närliggande tips för den som flyttar in är att be om hjälp saker som är enkelt för grannen att hjälpa dig med.

Ni får ett gemensamt problem att lösa, han känner att han hjälpt dig, och det startar en relation där det är enklare för honom att be om eller ta emot hjälp när någonting dyker upp i framtiden.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Pay it forward

Inlägg av deadrabbit »

Fått hjälp med hundvakt utan problem på senare tid av grannar. Ställde upp för grannen min igår som gav rejäla pluspoäng. Initialt 18borta på hennes jobb efter lunch 22st vuxna kombination magsjuka och vab hos personal på mellanstor lågstadieskola. Helt slut knappt nån rast eller struktur på hela dagen jag bjöd på middag plus lunchlåda, ställde på trappen igår, som kom väl tillpass idag hon hemma idag dålig. Här finns gratis läxhjälp och annat framöver vill jag tro.
3-3-3 Radio Plan
Preppad212121
Inlägg: 49
Blev medlem: 30 jun 2021 21:34

Re: Pay it forward

Inlägg av Preppad212121 »

I sommar har jag och granne hjälpt varandra med våra respektive odlingar. Bevattning och så vidare när den andre varit bortrest. Bytt grönsaker har vi också gjort.

Anti-grej jag gjoet på denna topic är att annan granne frågade om Alvedon i veckan. - Jag har tyvärr ingen, sa jag.
Personen är blandmissbrukare och för oljud då och då, men i övrigt en trevlig prick. Vill hur som helst inte ha någon närmare relation med denne än ett enkelt - Tjena!, när man råkar ses. Känner mig elak, men vill på sikt inte hamna i att man gett ena fingret och blivit av med hela handen.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"