CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard

Re: CAT eller Fiskars klyvyxor - bra eller anus?

Inlägg av bastard »

suck, samtal med psykologer är extremt överskattat

skulle dom som gör det istället fått spräcka en 5 kubik ved per månad så skulle hela sverige mått bättre, och kunnat haft varmt och skönt vintertid när strömmen gått

ut och hugg ved, det hjälper
if you listen to fools the mob rules
preppa , deppa eller fårk, välj själv
prepper, preppa, preppad,, survivalist, skit samma bara du förbereder dig
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Jag har några Fiskars-yxor. Har köpt och använt FIskars 1500 (tillverkas inte längre, motsvarar X25) och X27.
Till det har jag ärvt några av far och farfar. De yxorna är fortfarande i bruk, nu senast då jag slaktade en tupp.
Endast en liten fiskars-yxa har jag haft sönder, då jag råkade fälla en tall på den.
Enda som jag inte gillar är vibrationeran klyvyxorna ger. Det blir lite samma känsla i händerna som om man kört en gammal motorsåg utan vibrationsdämpning. Det pirrar. Därför har det blivit mest hydraulklyv de senaste åren.
Helst skulle jag ha en yxa med X27 huvud fäst i komposit, men hickory-skaft att hålla i. Som Fiskars N12, men i storlek 27.
borrow, spend & pretend
Six weeks ago I was ordinary and pathetic. Just like you.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
TedBear

Inlägg av TedBear »

har en CAT klyv-yxa och är nöjd med den. deras släggyxa var en aning för stökig för mina behov.

har använt i flera år, inte en skråma, inte en spricka. enda nackdelen är att jag lätt får blåsor av handtaget, den greppar nästan för bra.
Användarens profilbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

TedBear skrev: 16 jun 2022 21:05 har en CAT klyv-yxa och är nöjd med den. deras släggyxa var en aning för stökig för mina behov.
Kan du konkretisera vad som var fel på släggyxan?
Mina videokanaler:

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCXOJE4 ... owXT9jAXDQ (Ursus Praeparatus)
Vimeo (camotest och gamla videor): https://vimeo.com/user66557534

Slava Ukraini!
Skriv svar