Skydd mot skogsbrand?

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av maskros »

Självklart är det första att inte låta skogen växa ända in på husknutarna. Men sen?
Jag har rensat kring stugan och skaffat en 2 m3 vattentank och lite pumpar och sånt men hur långt räcker det...

Hur långt runt huset ska man ha rent? Vad ska man ha där, asfalt? Gräs, som torkar och blir som fnöske? Hur planerar man för att klara sitt hus, hur förbereder man om det ligger i skogstrakter som Västmanland 2014 eller 2018 i Norrbottens län, Västerbottens län, Jämtlands län, Gävleborgs län, Dalarnas län, Uppsala län och Kalmar län. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsbr%C ... erige_2018 ?

Helst vill jag även ha kvar odlingarna, eller i alla fall mullen i jorden (det ser fördjävligt ut efter de stora bränderna 2018, marken är fortfarande bara stenskravel på sina håll, ser ut som att självaste jorden brunnit upp).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
svart framtid
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jan 2021 17:12

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av svart framtid »

Amerikanerna har en hel del kunskap kring det där, t.ex. National Fire Protection Association och US Forest Service.

https://www.nfpa.org/-/media/Files/Fire ... fires.ashx
https://www.fs.usda.gov/features/make-y ... defensible

https://www.youtube.com/watch?v=vL_syp1ZScM
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av Obstinat »

Som sagt med skogsbränderna i minnet 2018. Då man knappt vågade klippa gräset pga gnistbildning kniv kontra torrt gräs.....
Införskaffade mig en vattenpump bensindriven plus många.... meter slang.

Inga träd som sagt i närområdet. Kan grus/stenmjöl vara ett alt närmast husen? Asfalt känns lite tveksamt IOM ingridiensena :-g

Brandammar fanns ju ofta förr runt gårdar.....
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av Kråkfot »

Vattenförvaring (regntunnor, ibc tankar, dammar på tomten) och pumpar med tillhörande slang till och börja med tänker jag.
Sen har jag funderat på att försöka hitta lite sprinklers/vattenspridare för att kunna skapa säkra ridåer runt fastigheten. I värsta fall sätta vattenspridarna precis vid huset/på huset.

Brandgata känns självklart men jag som inte har tungt maskineri så blir det en diger uppgift att ta sig an förhand. Finns i.of bönder runtingring mig i byn så en gemensam insats känns inte långt bort, en by som sammarbetar har mer kapacitet än var var och en har tillsammans. Ett varv med vändplogen så vare kart :D


Vad mer: Hinkar, ruskor, kärra att dra runt vatten med, bummulsoverall el dylikt, andningsskydd p3/ABEK hel/halv med korgglasögon, spadar, hackor, rejäla stövlar (helst brand men motorsågsstövlar funkar nog i en pinch).
Ursus

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av Ursus »

Frågan är hur väl bevattning hjälper mot brand? De monstruösa eldar som sågs i Kanada för några år sedan lär nog torka allting på förhand om det väl har tagit fart.

Det var bra länkar från amerikanerna här ovan, men undrar om de är anpassade efter områden med lite mindre växtlighet? De nordliga skogarna med kådiga träd och mossa är ju en bensindunk i jämförelse med typ kalifornsk, mer lågvuxen miljö.

I övrigt har skogsägarna ett enormt ansvar. Taigan och taigans gränsområden är av naturen eldmodererade. Efter en viss ålder är det meningen att skogen skall brinna och rejuveneras. Kanske att kontrollerad brand är ett framtidsbruk?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av bastard »

finns en fin bild där ägaren av ett hus lämnade på bevattningen runt huset och det är en grön fläck i ett övrigt nedbrunnet område

vatten hjälper ordentligt

om inte det är så varmt att strålningsvärmen tänder huset har man mycket stora chanser att väta ner så det klarar sig

ofta är det starka vindar som driver gnistregn mot ett hus som får in det på fel ställe
ex innanför panel , under tak upp i vind och liknande

ett tipas är högtryckstvätt där man med relativt lite vatten kan blöta ner på dom här ställena
och dessutom funkar som bra brandbekämpning när det behövs
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av bastard »

börjar bli sesong igen

kom att tänka på att många bönder har ju en del saker som funkar, men som dom själva annvänder när det är torrt, gödseltunnor, hårda bevattningsrör, dom i aluminium, och vattenpumpar och allt därtill
ibctankar på traktorkärran och en bensinpump är inte fel
att kunna hämta hem några kubik vatten och spruta ut runt huset hjälper
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av Charlie** »

Jag har länge gått i dessa tankar. Jag tror att man bör se till att det inte finns så mycket tort brännbart runt fastigheten. Detta kan ju i och för sig vara omöjligt. Att ha ett kalhygge alldeles intill där man bor innebär ju mycket tort och brännbart material som under några få minuter kan sprida elden flera hundra meter. Det kan dessutom vara tvärt om också. Under bränderna 2018, var jag själv på plats både då bränderna uppstod och sedan hjälpte till med släckningsarbetet under den följande veckan. Det var ett under ordentligt skyfall då blixtarna slog ner. Skyfallet hade fuktat de omkringliggande hyggena som var helt oskadade men elden hade fått fart inne i skogen där träden skyddat marken från regnet. En traktorstig igenom skogen ringlade sig som en grön orm genom den svartbrända marken i skogen.
Att ha sin tomt inramad med tätväxande lövsly kan kanske vara en idé men då blir det ett perfekt tillhåll för myggjävlarna. Av den anledningen så går jag lös med röjsågen varje år.
Jag har funderat på att införskaffa mig en motorspruta. BOL ligger vid en sjö så vatten finns det gott om. Just min fastighet ligger inte riskfyllt till men de finns ju andra fastigheter som ligger sämre till. Som ett komplement, kan en IBC-tank på en släpkärra för det ändamålet kan vara en bra idé.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Skydd mot skogsbrand?

Inlägg av Kråkfot »

Har sett att i usa kör vissa med sprinkers/vattenspridare på husen och tomten som brandskydd. Därtill vatten från egna resorvarer och de flashigaste med ir kamera som ska reagera på brand i trädgården. Kamera är vell overkill men vattenspridare, slang i massor, ibc/tunnor för regnvatten och diverse pumpar borde ju vara bättre än inget.

Har man gård med odlingar äre ju dessa ovan en vettig investering hursom, att de kan dubblera som brandskydd äre ju bara plus i kanten 😎
Skriv svar

Återgå till "Huset på landet"