2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Daltorpet »

Klivit in i två nya jaktmarker och lag inom fem mil från oss. En liten och en större.

Hjälper syrran med jägarexamen som precis klarat teorin. Har också bokat en tvådagars kurs med skytte i warpsund med en riktig instruktör och biograf.

Bokat en norrbottenspetsvalp.

Bytt skift på jobbet som innebär högre lön och kortare arbetstid.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Ska ta en sväng förbi den lokala jaktbutiken och köpa lite ammo vid tillfälle. Men det tar emot. Prishöjningar även här. Mina standardpatroner som jag köper till .22an och 6,5:an har gått upp med 20-25%. Tycker att det känns motigt. Kommer att bli betydligt mindre övning i år. En ljuspunkt i sammanhanget är att jag har gott om sådan vara hemma, men jag gillar inte att inte kunna fylla på utan att bli skinnad.

Tänker även prospektera efter lite guld i en närliggande å, så fort de värsta midsommarmyggen lägger sig. Allt för att dryga ut lönen, antar jag :lol:
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Pentti.linkola »

En hori hori det va dyr mojäng men tyckte jag kunde unna mig något när skatteåterbäringen kom. En slida med också så jag alltid e beväpnad med min spade och kan göra en insats direkt :D

Skaffade en ny grep här för ett tag sedan också. Utökat odlingarna en del så skönt med lite nya grejer istället för det gamla slitna.
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av pelleprepper »

Nu börjar fröer att reas ut i trädgårdshandeln, köpte stapelvaror som gurka zucchini och morötter.
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 20 jun 2022 10:49 Ska ta en sväng förbi den lokala jaktbutiken och köpa lite ammo vid tillfälle. Men det tar emot. Prishöjningar även här. Mina standardpatroner som jag köper till .22an och 6,5:an har gått upp med 20-25%. Tycker att det känns motigt. Kommer att bli betydligt mindre övning i år. En ljuspunkt i sammanhanget är att jag har gott om sådan vara hemma, men jag gillar inte att inte kunna fylla på utan att bli skinnad.
Onlinehandel är inte alltid av ondo. Kan varmt rekommendera RMJakt ( https://rmjakt.se/ ), de tillgodosåg mina behov med beröm. Snabba leveranser, bra service, förmånliga priser även i inflationstider. Sparade upp till nästan femtiolappen per låda jämfört med min ordinarie handlare, och med betydligt bättre sortiment.

Har även blivit ett par extra bågsågsblad i dagarna.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av WoodsmansLife »

Storkedjan i lokala stan har tagit hem .222 i 50 askar. Det svider såklart men det är till min favorit bössa så det får gå.
Även fyllt på med klass 1 smällar och .22.
Har äntligen fått till sista detaljerna på inhägnaden runt gården.
En liten elmotor till fiskebåten
Förbereder inför ny jakthund om en månad
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

Har beställt solceller nu till huset med strax över 19Kw installerad effekt och ett 15Kwh batteri.

Påbörjat TBE vaccination med första sprutan igår.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Tank skrev: 29 jun 2022 11:05 Har beställt solceller nu till huset med strax över 19Kw installerad effekt och ett 15Kwh batteri.

Påbörjat TBE vaccination med första sprutan igår.

//Tank
Bra där med TBEn, ingen lek den.

Mäktigt med 19 kW! Vad blir det för växelriktare? Ö-drift?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 29 jun 2022 13:33
Tank skrev: 29 jun 2022 11:05 Har beställt solceller nu till huset med strax över 19Kw installerad effekt och ett 15Kwh batteri.

Påbörjat TBE vaccination med första sprutan igår.

//Tank
Bra där med TBEn, ingen lek den.

Mäktigt med 19 kW! Vad blir det för växelriktare? Ö-drift?
Ingen Ö-drift inledningsvis.
Huawei SUN2000 8KTL & Huawei SUN2000 10 KTL
Cellerna är fördelade på 4 olika delar av husets och garagets tak.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av bastard »

skaffa lite extra kontakter och kabel och du får nödladding utan bekymmer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"