alla kontant kort skall reggas

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av deadrabbit »

Jag har också hört talas om detta. Tvingas man lösa barnens telefoner med abonnemang eller skall man registrera och sedan dela ut sig själv som hotspot och köra Wi-Fi/data. Känner inte riktigt för att dela ut namn och personnummer på barn till operatörer.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av Prepsson »

deadrabbit skrev: 04 jul 2022 09:05 Jag har också hört talas om detta. Tvingas man lösa barnens telefoner med abonnemang eller skall man registrera och sedan dela ut sig själv som hotspot och köra Wi-Fi/data. Känner inte riktigt för att dela ut namn och personnummer på barn till operatörer.
Jag kikade på telia och där kan man markera att man vill dölja personuppgifter, men med tanke på hur slappt allt annat är i svedala så litar jag inte ett dugg på att uppgifterna förbi dolda (alltså att enbart länsman osv. har tillgång)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av Charlie** »

Hur är det med kontantkort i våra grannländer?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av Sallmonk »

Norge har haft krav på registrering av nya kontant kort i många år. Försökte skaffa ett så jag kunde ringa billigare till Sverige från det oilrigs baserade nätet ute i Nordsjön. Norska Telenor kräver till och med Norsk adress för att registrera kontant kort
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Samma med Australien. De hade så redan när jag var där första gången och der är över 10 år sedan.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 380
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av Prepsson »

Osäker på finska kontantkort. Hittar inget specifikt om det
Senast jag var där så registrerade inget när jag köpte kontantkort, men det var ett par år sen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av maskros »

Lite mer info om tvånget att registrera kontantkort https://www.pts.se/sv/privat/internet/i ... gistreras/

Efter att ha tänkt lite på det tycker jag det är meningslöst för det kommer bara bli massa målvakter för skurkarna medan vanligt folk kommer att vara mer övervakade.

Undrar vad straffet är för att överlåta ett kort utan att meddela operatören?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10535
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av bastard »

får man ens låna ut en mobil då?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 27 jul 2022 23:06 får man ens låna ut en mobil då?
Japp.
Detta gäller dock inte om tjänsten endast används tillfälligt, används av en närstående eller om du som är abonnent är en juridisk person och tjänsten används på dennes uppdrag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: alla kontant kort skall reggas

Inlägg av EN brun böna »

Hur blir det med larm som har sim och skickar sms vid avbrott/fel? Det är ju ingen telefon som kan ta emot information från operatör eller lämna den vidare till annan. Går ju heller inte att ringa från ett larm. Hur tänker de där??
Vill inte att larmet ska bli överhopat med ringande försäljare eller felringningar från personer som söker en. Kan man fortfarande ha hemligt nummer? Tycker inte det fungerar för det hemliga numret dyker upp titt som tätt på söksiter som såna som lämnar ut personuppgifter/kreditupplysningar mm? Hur får de tag i de hemliga numret överhuvudtaget??
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"