2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Pentti.linkola skrev: 05 jul 2022 07:25 Länka gärna kudden. Letar jag med. Har en skit som e obekväm.
Absolut!

https://www.trekmates.co.uk/collections ... uxe-pillow

Fanns på Stadium Outlet för 60 spänn. Passar min sovstil förträffligt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Mer lyx än prepp kanske men slog till på en mobil A/C.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1689
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 05 jul 2022 21:27 Mer lyx än prepp kanske men slog till på en mobil A/C.
Bra! Att sova gott och återhämta sig väl är bra prepp. :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Ursus skrev: 27 maj 2022 14:14 Ytterligare en halv kubik ved sågad och kluven. Räddade det sista av en fallen björk på gården plus några häggar. Finkluven redan nu för snabbare tork, vill ha det acceptabelt redan till vintern.
Ganska otroligt egentligen. Denna ved har bara varit kluven och staplad i drygt en månad, och redan är den fullt tjänsteduglig. Späntade upp ett par klabbar idag och gjorde en liten klyvvedseld. Brann lugnt och nästan helt utan rök.

Kan ju i och för sig inte ha bett om bättre torkväder. Ständig växling mellan blåst från alla håll och däremellan 25 graders värme och över. Förvisso var den också finkluven från början; men med tanke på att den var så blöt att det stänkte kring yxan när jag högg så räknade jag åtminstone med ett par månader till innan den skulle duga att elda med.

Så där ser man :lol:
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 765
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av FCR2 »

Fick tummen ur och beställde solceller. Hade jag beställt i april så hade jag fått med batteri till samma pris som nu utan batteri.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Fått hem lite grejer:

En till woobie. Har verkligen börjat gilla dessa på senare tid. Så kallade "ranger burritos" är riktigt tillämpade överlevnadskoncept för vila och tar lite plats (relativt)

Paracord, paracord, paracord. Använder paracord till allt nuförtiden :hm: Hattsnören, skaftskydd på yxor, handgrepp på kanotpaddel, byggt ett par snöskor, axelrem till hagelbrakaren... bara några av den senaste tidens projekt.

Ett sängmyggnät, av DD Hammocks. Har en väldigt specifik tanke med detta, nämligen att bygga en egen bivy likt projektet med viltsäcken.

Plus lite annat kul.
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Relativt lugna dagar på sistone, men:

Testat några nya recept. Drycker gjorda på älggräs och andra örter.
Försöker komma underfund med vad man kan använda pepparrot till i praktiken, för den växer som fan på gården.
Transplanterat mer såpnejlika, sprider sig som en löpeld och är en god nyttoväxt.
Hittat ett par nya hallon- och hjortronställen. Verkar bli en god säsong på dessa.
Slipat upp ett par slitna yxor som har legat och skräpat. Snabbt gjort med vinkelslip och lamellskiva.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 13 jul 2022 13:43 Försöker komma underfund med vad man kan använda pepparrot till i praktiken, för den växer som fan på gården.
Falukorv med pepparrotssås.
Oxbringa med pepparrotssås.
Pepparrotskött.
Allt som man har Wasabi till (är det något annat än sushi?).
Pepparrot är en höjdare i min mun.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Pentti.linkola »

Pepparrot är perfekt till gädda. Pepparrot i dina inläggningar är också kanon. Gurka med pepparrot och dillkronor är ju en klassiker.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 765
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av FCR2 »

Pepparrotsvisp :up:

För att hålla mig till ämnet.
Fick precis hem en värmekamera, AGM Taipan 15mm.
Öl och cider så jag klarar mig till nästa sommar.
Beställningen av solceller:
Lovad montering kvartal 1 :smack:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"