Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Ursus

Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av Ursus »

Har fiskat en del i sommar, men min frekventerade sjö har varit mystiskt tom i år.

Förra året hivade jag upp normala mängder gädda och mycket abborre. I år har jag trollat genom sjön åtskilliga dagar och fått endast en borre och några mindre gäddor. Gäddorna var mycket aggressiva och levde om, de gick knappt att trötta ut.

När jag fileade upp gäddorna upptäckte jag i hälften av fallen att det var enstaka små, röda platta maskar inborrade i köttet. Sytråd i storlek och hade liksom gjort bo musklerna strax under y-benen. På grund av slemmet kunde jag inte fota.

Vad kan det vara för parasit? Jag undrar om det är någon större epidemi i sjön med tanke på hur dött det är.
Har aldrig sett sådana parasiter i sjön. Binnikemask brukar finnas i anus och tarmar, men inte i köttet. I våras var det ett gäng tävlingsfiskare som var och härjade. Kanske att de drog in främmande flora i vattnet.
Ursus

Re: Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av Ursus »

EN brun böna skrev: 18 jul 2022 17:32 Jag tänker på trikiner https://www.sva.se/amnesomraden/djursju ... nnikemask/
Kan vara, kan vara... Googlade runt lite på ditt förslag, trikiner i fisk. Verkar vara ett fenomen att inälvsparasiter tar sig ut i köttet om man väntar för länge mellan fångst och tillvaratagande. Borde inte vara någon fara om man tillagar eller djupfryser, men det ser ju inte smakligt ut :hm:
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av EN brun böna »

Tittar man på bilder av fisktrikinen så är första stadiet i fisken en liten rödaktig lite genomskinlig mask i köttet på fisken. När den sen växer till blir den mer lik den mask man vanligtvis ser på bilderna.
Men det stadiet som kommer från kräftdjuren som fisken äter för att få smittan ser lite annorlunda ut.

Uppvärmning till 60 grader ska räcka eller djupfrysning i -20 grader i två dagar.
Vanliga avmaskningsmedel för människa räcker för att ta kål på denna masken.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av rödluvan »

Jag har sett liknande i fisk från norra Östersjön, dock bara enstaka fiskar. Det är som sagt vad jag hört någon släkting till torskmasken så det är som sagt inte samma som de som angriper människan i egentlig mening. I småfisk hittar man ofta inälvsmask, samma med inälvsmask från fåglar, detta är heller inte samma arter men ser extremt oaptitligt ut när man ser dem i vattnet.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av EN brun böna »

Öring och lax fångad mellan kramfors och sollefteå brukar ha mängder av mask precis under skinnet. Har sett det många gånger samt pratat med andra som fiskar i området. Ibland så mycket mask att man slängt hela fisken, det har varit för äckligt. En teori är att fisken där mår dåligt och har dåligt immunförsvar pga utsläpp från div fabriker
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Parasiter i gädda - vad i hela friden??

Inlägg av rödluvan »

En grej jag tänkt mycket på sista tiden här är hur ignorant det har blivit med hantering av gamla industriområden när de börjar anses som intressanta att exploatera för kortsiktig vinnings skull genom att göra om dem till bostadsområden, enorma mängder skit som går orenat rakt ut i Östersjön bara häromkring där jag bor, litet oljesanering man fått från brandkåren hjälper inte mot kvicksilver, dioxinföreningar, gammal kreosot, arsenik, PCB, blyacetat och allsköns annan skit som läcker ut när man bara ger order om att sticka ned skopan i backen så nära havet. Dessutom ser nybyggen ut som fula jädra hönsfarmer eller spannmålslager från gamla USSSR tiden.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Fiske, spön och nät"