Sverige i Nato?

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard

Re: Sverige i Nato?

Inlägg av bastard »

gissar tyvärr på ren kohandel från turkiets sida

dom har det inte kul med skyhög inflation, dyrt med mat och bränsle
och erdogan har inte många som skulle rösta på honnom nu

så han vill ha politiska och ekonomiska fördelar, och förstår nog inte riktigt hur illa byrokraterna är i sverige :lol:

om nuvarande regering inte vill in i nato, och bara ha bort frågan från valet, så kan dom ju ganska lungt be om natomedlemskap, medans dom låter byrokraterna handskas med erdogan, som tror att det blir kohandel, men där regeringen kommer ut som vinnare om dom får igenom natomedlemska, eller inte om dom inte går med på kohandel från turkiet
och turkiet kan få det jobbigt att förklara varför dom inte vill ha in sverige och finland, och då kanske inte får ekonomisk hjälp från en del andra länder
funderar på att köpa mera popcorn, kan ju gå åt medans man kollar på spektaklet

och min personiliga åsikt är att vi borde gått med i nator för 20 år sedan
winter is coming
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

winter is coming
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 11 aug 2022 14:15 ok en i varjefall

https://omni.se/regeringen-utlamnar-man ... a/a/OrGV0b
Missbruk av bank och kreditkort.
Kanske inte så mycket terrorist över det..
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Nato, det får bli som det blir. Jag tror inte det gör någon större skillnad. Bara skjut alla kärnvapen nu, det kommer ju hända ändå så småningom sen om ni vill kalla det Nato, FN, eller något annat spelar mindre roll. Förr eller senare kommer det hända.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

nja, behöver inte hända, kan komma att hända
kan även blir en begränsad elände

ex ryssarna får på moppen i ukraina, råkar sätta in några taktiska kärnvapen i mitten och västra ukraina

kanske kina följer efter i taiwan , bara för att visa att dom skiter i omvärlden

efter något sådant så kommer kalla kriget kännas som en bastu som används av gamla finnar :para:
winter is coming
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Daltorpet skrev: 12 aug 2022 00:54 Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Nato, det får bli som det blir. Jag tror inte det gör någon större skillnad. Bara skjut alla kärnvapen nu, det kommer ju hända ändå så småningom sen om ni vill kalla det Nato, FN, eller något annat spelar mindre roll. Förr eller senare kommer det hända.
Näää jag tror vi som ras kan överleva ett kärnvapenkrig. Men det är nog någonting som alltid är värt att skjuta på framtiden till dess vi hittar en bättre lösning.

Med tanke på hur stolligt det låter från vissa miljökämpar ibland så skulle jag inte bli förvånad om extremister i gruppen börjar förespråka kärnvapenkrig så att planeten kyls ned snart 🤡
Much can be learned by analogy between the situation at the end of the fifteenth century.

When life had become thoroughly saturated by organized religion and the situation today, when the world has become saturated with politics.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

entropi skrev: 12 aug 2022 10:36
Daltorpet skrev: 12 aug 2022 00:54 Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Nato, det får bli som det blir. Jag tror inte det gör någon större skillnad. Bara skjut alla kärnvapen nu, det kommer ju hända ändå så småningom sen om ni vill kalla det Nato, FN, eller något annat spelar mindre roll. Förr eller senare kommer det hända.
Näää jag tror vi som ras kan överleva ett kärnvapenkrig. Men det är nog någonting som alltid är värt att skjuta på framtiden till dess vi hittar en bättre lösning.

Med tanke på hur stolligt det låter från vissa miljökämpar ibland så skulle jag inte bli förvånad om extremister i gruppen börjar förespråka kärnvapenkrig så att planeten kyls ned snart 🤡
Absolut tror jag att vi kommer att överleva ett kärnvapen krig, huruvida det är positivt eller negativt får man tolka sim man vill. Jag tror att den bättre lösningen du pratar om bara innebär att om det i dagsläget blir 70% förstörelse av planeten/mänskligheten så gör den bättre och modernare 80%.

Tja jag är ingen särskild miljökämpe eller krigsförespråkare som så men en sak vet jag, och det är att finns det fler än en människa på samma plats så kommer det förr eller senare bli konflikter. Ju fler och mer utvecklad människan är desto större och brutalare blir konflikten. Så att människan kommer skapa en konflikt som är så stor att den måste i princip utrota sig själv tvivlar jag inte en sekund på.

Jag vill absolut inte ha ett kärnvapenkrig men jag tror inte lösningen ligger i Nato eller så utan lösningen ligger i kärnvapnen måste sluta existera.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/natomotet-med-turkiet-k ... d/a/dnoPqB

mera möten

vi får se vad som händer

fördelen nu är väl att putin har fullt upp i ukraina och kommer sannolikt inte ställa till med mera elände på andra ställen så himla fort

förutom att ge nordkoera kärnvapen, stjäla energi från ukraina, kohandla med indien och kina
winter is coming
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/turkiet-pressade-sverig ... t/a/7dXGK9

"Turkiet pressade Sverige att godkänna miljardprojekt
Sverige vill gå in som garant för ett lån på cirka tre miljarder kronor till ett järnvägsprojekt i Turkiet. Nu visar mejlväxlingar, som DN har tagit del av, att det turkiska finansdepartementet har pressat Sverige att driva igenom projektet.

I mejlväxlingen framgår att Exportkreditnämnden, EKN, som är ansvarig för stödet har varit oroliga för byggkoncernen Rönesans kopplingar till både Turkiets president Erdogan och den ryske motsvarigheten Putins krets.

EKN har flera gånger efter Rysslands invasion i Ukraina frågat om Rönesans kopplingar till Ryssland, vilka investeringar de har i Ryssland och om ryska samarbeten.

Rönesans har försökt skicka ägaren, som har deltagit vid toppmöten om miljardaffärer mellan Erdogan och Putin, för att lugna Sveriges oro. I slutet av april kontaktade det turkiska finansdepartementet EKN för att understryka att bolaget har turkiskt ägande och att det är Turkiets finansdepartement som står för lånet.

I juni godkände EKN det turkiska miljardprogrammet med ett antal tilläggsvillkor."

någon som tror vi får tillbaka något, eller kanske det är ett långt lån med fast obetydlig ränta...
winter is coming
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/erdogan-natohotar-igen- ... t/a/JQxryP

"Den turkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan hotar ännu en gång att inte ratificera Sveriges och Finlands Natoansökningar. Denna gång i ett tal i samband med det turkiska parlamentets öppnande, skriver AFP.

– Tills dess att de löften som givits vårt land uppfyllts står vi fast vid vår principiella position.

I slutändan är det parlamentet som fattar beslutet om att ratificera eller inte.

För att blidka Turkiet beviljade Inspektionen för strategiska produkter (ISP) på fredagen återigen tillstånd att exportera svenskt krigsmateriel till landet.""

smidigt av sossarna att skriva på för att ansöka, men veta att det inte går på grund av turkiet och sedan bara lämna över det till nästa regering
winter is coming
Skriv svar