Solcellsloggning

Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Solcellsloggning

Inlägg av Kråkfot »

Hej.
Har en solcell över från ett annat projekt :notme:
Det jag är sugen på är att sätta upp den på en vägg till en av mina ekonomibyggnader och använda den för att mäta och logga soltimmar och ev teoretiskt kraftuttag som den panelen skulle ge.

Skulle det vara möjligt med en sånhär (se länk längre ner) från kjell &co, lämpligt kabelage och samla data via en raspberry pi?

Ska tillägga några saker.
Jag har aldrig gjort nått liknande förut.
Jag har en väldigt grundläggande försåelse för ellära, svårt att sätta ord på men men.
Jag har ingen programeringskunskap whatsoever.

Men...

Jag skulle vilja lära mig koppla enkla saker som typ en mindre solcell till laddare för att kunna ladda ett batteri exempelvis
Jag skulle vilja kunna använda mig av en rasperry pi för att logga saker(solkraft i det här läget) som kanske utvecklas till något mer.
Jag skulle vilja lära mig mer om linux.

Jag har tålamod och VILL LÄRA MIG även om det tar tid :oops:

Tänkte använda en mppt från kjell
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-a-p49119

Tanken är att försöka utvärdera fastighetens läge och om det är någon ide att sätta upp en större anläggning i framtiden(på offert).
Nån lite mer kunnig som kan tänka sig lite input?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Solcellsloggning

Inlägg av entropi »

Får jag fråga varför du tänkt sätta upp den på en vägg och inte tak?
Det finns verktyg online där du kan rita upp panelerna över en satellitbild på din fastighet, mata in takvinkel osv.
Sen får du fram ungefärlig produktion på årsbasis.
Din solpanel har förmodligen inte samma effektivitet som nya paneler.
Det finns särskilda anledningar att ha paneler på vägg, men i speciella fall.
Du borde kunna använda en shunt med en Raspberry pi eller arduino och mäta energin du matat från solceller. Men jag tror det inte är så enkelt som första projekt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Solcellsloggning

Inlägg av entropi »

Med det sagt så tycker jag oavsett du ska börja lära dig Linux till att börja med!

Men du behöver inte rpi för att komma igång.
Du kan köra VirtualBox tex på din dator och hitta bra tutorials för att lära känna grunderna.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Solcellsloggning

Inlägg av entropi »

Vill du lära dig grunderna i elektronik så är arduino eller esp8266 bra.

https://wokwi.com är en simulator du kan prova för att komma igång direkt med arduino och liknande system.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Solcellsloggning

Inlägg av Kråkfot »

Anledning till väggmontage är att jag vill se hur det skulle skilja sig från mina takmonterade celler på vintern. Min fasta anläggning är monterad öst/väst p.g.a boningshusets orientering. Väggytan på ekonomihuset är i rakt söderläge utan skuggning och det skulle vara kul att se hur ev soltid och produktion blir på vintern, nu när jag har en panel över.

Ska kika lite på virtual box. Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"