Mindre driftstörning söndag morgon

Anslag från Admin och Mod som regler och påbud. Läs här innan du registrerar konto. Läs allt nytt här.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av jr_36 »

För de som märkte hade vi en mindre driftstörning idag på morgonen fram till runt 0730 tiden. Av någon anledning hade TLS-certifikatet (mekanismen för krypterad anslutning, dvs https i adressfältet) inte gjort sin automatiska förnyelse så vi fick manuellt kicka igång den. Detta sker annars av sig själv varje tredje månad ungefär. Förr i tiden kunde man klicka sig förbi ett utgånget/felaktigt certifikat, men vi har en inställning som gör att webbläsaren inte ska tillåta användaren att klicka sig vidare. Bara så att ni vet (:)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av Marie »

Japp, jag upptäckte detta vid 04tiden.. och att bara smita förbi funka inte heller. :lol:

Edit.... :hm: hmm... det kan varit redan vid 03 tiden jag märkte det
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av FCR2 »

Märkte det :up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av EN brun böna »

Märkte det redan på lördagsmorgonen då det inte gick att ta sig in hit utan det tog ca 3 timmar innan jag kom in. Innan sidan var upplåst
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av jr_36 »

Marie skrev: 28 aug 2022 23:26 Japp, jag upptäckte detta vid 04tiden.. och att bara smita förbi funka inte heller. :lol:

Edit.... :hm: hmm... det kan varit redan vid 03 tiden jag märkte det
Inte orimligt, beror på exakta minuten gamla certifikatet slutade gälla. Spärren sitter i webbläsaren, skulle kunna finnas ett speciellt läge att be webbläsare visa webbsidan ändå (för tekniker/utvecklare-behov tex). Prova sök på hsts bypass för din webbläsare (men glöm inte att återställa sen...)
EN brun böna skrev: 29 aug 2022 05:22 Märkte det redan på lördagsmorgonen då det inte gick att ta sig in hit utan det tog ca 3 timmar innan jag kom in. Innan sidan var upplåst
Det borde ha varit ett annat typ av fel än just detta dock?!
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Mindre driftstörning söndag morgon

Inlägg av Marie »

jr_36 skrev: 30 aug 2022 23:27 Inte orimligt, beror på exakta minuten gamla certifikatet slutade gälla. Spärren sitter i webbläsaren, skulle kunna finnas ett speciellt läge att be webbläsare visa webbsidan ändå (för tekniker/utvecklare-behov tex). Prova sök på hsts bypass för din webbläsare (men glöm inte att återställa sen...)
Jag tänkte inte ens tanken på att försöka med något annat, då det ändå var dax att stänga av datorn.. och när jag testa nästa gång så funkade det igen. :D
Det kanske är så superenkelt som att ställa tillbaka klockan på datorn att får läsaren att tro att det fortfarande är giltigt.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Anslagstavlan"