beror på modell
en del tål bara några års körning sedan slut
koldioxidlarm med lysdioder funkar så länge dom inte blir skitiga
skilj på
kolmonoxid
koldioxid
man kan gott larma på båda
Gas/Fotogenkamin
Re: Gas/Fotogenkamin
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Japp! Jag har en sån där och har använt den en del i uterummet. Den funkar fint att använda den inomhus om man bara ser till att ha lite luftombyte.lupl skrev: 03 sep 2022 10:24 Någon som testat biltemas gasoldrivna värmare?
Ja, man ska inte ha den inomhus… men om man ställer den i öppna spisen…är ju ett visst drag där…
https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000043692
De små gasbehållarna på 227 gram räcker till sisådär några timmars drift. Ett mycket grovt överslag ger alltså att den där värmaren kostar sisådär tio spänn i timmen att köra.
En fråga:
Om man redan har en innomhuskamin, går det att på något sätt leda ut avgaser från en gasolkamin/värmare genom den rökkanalen?
Har länge funderat på en gasolvärmare (dock går fotogen bort för mig) då gasol skulle ha sina användningsområden på gården.
Har googlat men hittar inte...
Om man redan har en innomhuskamin, går det att på något sätt leda ut avgaser från en gasolkamin/värmare genom den rökkanalen?
Har länge funderat på en gasolvärmare (dock går fotogen bort för mig) då gasol skulle ha sina användningsområden på gården.
Har googlat men hittar inte...
har man gasolkamin med skorsten kan man ju leda ut det genom befintlig kamin
Jag skulle tro att det beror lite på vilken sorts skorsten du har.
En modern i metall som inte har problem med kondens är nog inga problem.
Inte heller lite någon gång i annan skorsten kanske. Men det kan bli så att du inte värmer skorsten tillräckligt i värsta fall.
En modern i metall som inte har problem med kondens är nog inga problem.
Inte heller lite någon gång i annan skorsten kanske. Men det kan bli så att du inte värmer skorsten tillräckligt i värsta fall.
Survival
Honor
Liberty
Honor
Liberty
Har du något vettigt exempel på en sån?bastard skrev: 06 sep 2022 21:33 har man gasolkamin med skorsten kan man ju leda ut det genom befintlig kamin
Alla jag sett är ju bara såna man kan köra utomhus/inomhus som både tar och släpper ut förbränningsluften i samma rum.
Man kan såklart sätta en huv ovan en sån men inte samma sak
För diesel finns ju Wallas som kan leda in och ut förbränningsluft genom tex vägg men prisklassen lite högre.
Finns motsvarande för gasol?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
finns med skorsten för båt husvagn och manskapsbodar
Beställt en sån dieselvärmare som Bastard länkade men för 110 euro från tyskland. Får väl se om den kommer först också..
https://www.vevor.de/diesel-heizung-c_1 ... 0495189666
https://www.vevor.de/diesel-heizung-c_1 ... 0495189666
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender