växtmedicin

Länkar till köpemat som passar preppers.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

växtmedicin

Inlägg av EN brun böna »

Inte riktigt mat men många vilda växter kan även ätas.
Hittade en Norsk sida om örter och andra vilda växter som kan användas till medicin. En riktigt bra och innehållsrik sida med källor till medicinska påståenden. Lättläst.
https://www.rolv.no/index.html
lupl

Re: växtmedicin

Inlägg av lupl »

Jag orkar förmodligen inte läsa allt… Men… Finns det något bra smärtstillande?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: växtmedicin

Inlägg av EN brun böna »

Beror ju lite på vad det är för smärta. Tandvärk förutom nejlika så kan man tugga på blad av rölleka.
Smärtstillande innerbark från pil eller te på älgört. Men finns starkare.
lupl

Re: växtmedicin

Inlägg av lupl »

Ryggvärk som är mindre rolig…
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: växtmedicin

Inlägg av EN brun böna »

Vet du vad ryggvärken kommer ifrån? Jag hade hemsk värk i ryggen ett tag och inte ens morfin hjälpte. Jag fick göra en speciell röntgen av ryggen och den visade på att jag har både en skolios samt något som heter berlottis syndrom. Men inget av dessa var svåra nog för att ge så svåra smärtor. Jag fick en smärtstillande tablett som bara ges om inget annat hjälper då den ger hjärtproblem, det är inte frågan om att man kan få hjärtinfarkt utan mer att man får än inte.
Jag blev diagnosticerad med typ 2-diabetes för snart 5 år sedan och det var då denna helt hemska ryggvärken kom som gjort att jag varit handikappad i allt normalt arbete. Diabetessjöterskan bara ryckte på axlarna och sa välkommet att ha fått diabetes, precis som om man då ska lida av en massa krämpor. Jag har ätit samma medicin hela tiden, men i början av detta året blev jag så sjuk att jag bara slutade att ta dessa tabletter. Och det var som att slå av lyset, ryggvärken försvann direkt.
Jag var in och kontrollerade hur mycket insulin min bukspottkörtel producerar , bara för nån vecka sedan , jag fick själv begära den undersökningen. Bukspottkörteln producerade dubbelt så mycket insulin som en frisk persons gör. Så förmodligen så gick jag på overdrive och hade stressymptom och det gav dessa smärtor.

Så ryggsmärtor kan komma av diskar som inte fungerar som de ska, "nerver ikläm" typ ishias eller som i mitt fall fel medicin.
Nu tar jag en medicin med dålig verkan men utan biverkningar så jag måste hålla striktare diet istället
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: växtmedicin

Inlägg av EN brun böna »

Något jag kan rekommendera men som inte har med växter att göra är actipatch. Det fungerar med elstimulans men är inte riktig tens. Finns olika modeller idag och hjälper mot led och muskelvärk.
https://www.actipatch.se/butik/
lupl

Re: växtmedicin

Inlägg av lupl »

Mmm…. testade oxynorm…
Tog väl approx 80% av smärta … kunde börja göra saker..
Men ingen långsiktig lösning.
F..ck.. :wall:
Skriv svar

Återgå till "Preppmatlänkar"