Hjälp mig att säkra min lägenhet

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

finns en nackdel med att låsa ytterdörr med nyckel, vid brand så kan man kanske få bekymmer om man inte har nycklen med sig
men det är en avvägningsfråga för var och en
man kan göra så att man har en annan låscylinder på insidan och en extra nyckel hängades dolt vid dörren
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bastard »

bokmalen skrev: 23 sep 2022 15:23 Börja med att sätta säkerhetsfilm på entredörrens glasruta.

Jag bor också i lägenhet, men räknar inte med att kunna samarbeta med några grannar, så jag tänkte nog i samma situation hålla väldigt låg profil.

Därför har jag skaffat mörk plast: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... lm-017140/ som jag tänker täcka fönstren med på insidan vid SHTF. (häfta i fönsterkarmar)

Dels för att det
  • ger lite extra isolering
  • dels för att det hindrar glas från att ramla in om rutan går sönder av en eller annan tryckvåg
  • men främst för att det inte ska synas utåt att någon är hemma, oavsett om jag har lite myspys med värmeljus eller inte. :D
gillar detta
att ha lite kraftigare skivor man kan skruva upp är en anna sak med, ex plyfa eller bäverspya

hur är det med uppvärming?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tomty
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 sep 2022 17:59

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Tomty »

En av grannarna i området har gjort så med sina fönster, men det har dragit till sig en del uppmärksamhet, folk går runt huset och spekulerar i vad som händer där inne... :lol:

Har ni kollat på Ikeas mörkläggningsgardiner? Ser man bara till att dom sluter tätt mot fönsterramen eller väggen så döljer dom effektivt ljus på insidan, utan att det drar till sig uppmärksamhet.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av bokmalen »

Jag tänkte naturligtvis fälla ner persiennerna först, så den svarta plasten kommer inte att synas alls :lol:
Och framförallt inte förräns det finns något att gömma
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av somvanligt »

Jag tycker du har säkrat upp rätt bra. Det är förstås om någon skulle klättra upp för balkongen. Då skulle det vara fint att ha en knallpåk så köp en cowboypicka (licensfria) för 30 000 eller ta jägarexamen och skaffa hagelgevär.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Tothem »

mango skrev: 23 sep 2022 19:15
Tothem skrev: 23 sep 2022 14:59 Hej!

Jag har inga vapen o har inga planer på att bli jägare eller sportskytt. Jag köper naturligtvis inget illegalt heller. Men jag skulle i.a.f. vilja kunna hantera vapen, o jag har kompisar som både är jägare o sportskyttar så jag kan säkert få provskjuta på en skjutbana. Min tilltänkta värnplikt ställdes in i sista stund på 90-talet. Då blev jag väl först glad, men nu hade jag velat ha en GMU.
Låter som en skaplig motsägelse i mina öron. Du vill kunna hantera skjutvapen, men vill inte bli jägare eller sportskytt eller skaffa vapen illegalt.
What´s the point? Hoppas du på att kunna plocka upp en AK47 från en stupad inkräktare, eller en övergiven MP5 från en flyende Södertörnspolis?

Skulle gärna svara mer utförligt på dina andra funderingar då jag har viss erfarenhet från precis det, men just ovan liknar mest en konsensuskännande obeslutsamhet, i paritet med samtliga ministrar från partiet Socialdemokraterna.
Nja, inte hoppas på att plocka upp en AK 47:a som jag hittar på gatan efter en strid, men om SHTF så är det aldrig fel att kunna hantera vapen. Man kanske tvingas ut i vildmarken, polaren har ett gevär, det är alltid bra att kunna hantera det. Ser inget onödigt i att lära sig det i.a.f. Men jag har inga planer just nu på att ta jägarlicens.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

Tothem skrev: 04 okt 2022 09:34 Nja, inte hoppas på att plocka upp en AK 47:a som jag hittar på gatan efter en strid, men om SHTF så är det aldrig fel att kunna hantera vapen. Man kanske tvingas ut i vildmarken, polaren har ett gevär, det är alltid bra att kunna hantera det. Ser inget onödigt i att lära sig det i.a.f. Men jag har inga planer just nu på att ta jägarlicens.
Du kan alltid fundera på att skaffa ett luftgevär och en luftpistol. 8-)
Det ger övning för att sikta och träffa mål.. och med luftpistol oxå, men även att inte råka dippa pistolen vid avfyrning behöver man lära sig, vilket är väldig vanlig miss många gör.
Jag har inte skjutit med krutvapen, men 1+1 är vanligtvis =2 så jag tror att största skillnaden är rekylen. Med ett gevär och ett skott så har ju inte den större betydelse, men med en pistol och flera skott i följd, så blir det stegrande rörelse man måste ta hänsyn till.

De med skjutvana kan nog verifiera om min teori är sund eller inte. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Tothem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 sep 2022 13:56

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Tothem »

Jo, luftvapen har jag, både pistoler o ett gevär. Annars har jag själv aldrig heller skjutit skarpt.
“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hjälp mig att säkra min lägenhet

Inlägg av Marie »

Tothem skrev: 04 okt 2022 18:56 Jo, luftvapen har jag, både pistoler o ett gevär. Annars har jag själv aldrig heller skjutit skarpt.
Du kan ju åka till en sportskytte klubb och prova på för att få en uppfattning av rekyl biten. :D
Jag har tänkt tanken i 20år, men inte kommit till "skott" ännu... skynda långsamt heter det väl. :lol: hahaha :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"