Recept / Matidéer

Matlagning i praktiken
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av preppernurse »

Jag tänkte återuppliva denna tråd med några recept med torkade linser.

Enkla linsbiffar

2 dl röda linser
Vetemjöl
Grillkrydda (vitlök och örter) eller vilka örter/kryddor du gillar bäst
Olja till stekning

Koka linserna i ca 15 min
Låt svalna och krydda ordentligt, linser och mjöl suger åt sig mycket smak.
Blanda i vetemjöl tills du får en såpass fast konsistens att du kan forma små biffar.
Stek biffarna i lite olja tills de får fin färg och blir varma.

Servera med lite grönt.


Linssoppa

2 dl röda linser
2 buljongtärningar
1 gul lök
1 burk krossade tomater
0,5 liter vatten
1 burk kokosmjölk
2-4 potatisar
2 vitlöksklyftor
Curry
Salt
Peppar

Skala och tärna potatisen i små bitar
Skala och hacka löken
Skala och finhacka vitlöken
Häll alla ingredienser i en gryta och koka upp och låt småputtra under lock i ca 15 min.
Krydda med curry, salt och peppar efter smak.

Denna brukar gå hem både i skogen och hemma.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Eld
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2022 15:10

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Eld »

Dagens tips:

Indisk rotera-lagret-gryta


Koka basmatiris.

Stek en finhackad gul lök i ganska mycket olja/smör. Man behöver inte ha i lök, men det blir godare med den.

Häll i kryddor och fräs en kort stund: lite malen kanel, medel spiskummin, lite chili, mycket vitlök, medel paprika, mycket malen koriander, några gröna kardemummakapslar, lite svartpeppar, lite vitpeppar. Det här är en god blandning, men man tager vad man haver. Spiskummin och kanel är extra viktiga för smaken.

Häll i en burk krossade tomater, en burk kokosmjölk samt 2,5 dl torra röda linser. Krydda med två msk herbamare eller buljongtärning eller salt.

Koka på låg värme under lätt omrörning i 10-15 min tills linserna är genomkokta (det bränner lätt fast, så rör i botten).

Rör ner en rejäl msk honung och smaka av kryddningen. Honungen kan säkert ersättas av socker.

Om man vill lyxa till det kan man röra ner kokt blomkål eller kokt sötpotatis i grytan, det blir smaskens. Hackad färsk koriander i grytan och ett naanbröd till är väldigt gott, men lite väl lyxigt i skarpt läge. :)

Servera grytan med riset. Grytan är väldigt god som pålägg när den kallnat.
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

En uppdatering kring bärläder/fruktläder:

Solen går upp den sista april 2022. Denna vinter har jag gjort allt i min makt för att inte glufsa i mig mina hemmagjorda remmar, bara för att testa hållbarheten, och ännu är de i utmärkt skick och smakar lika gott som dagen de lades in i burkarna.

Hjortron- och lingonremmarna gjordes i slutet av juli respektive slutet av augusti. Blåbärsremmarna råkade ta slut efter vägen. Har inte smakat hallon ännu på våren, de har stått orörda sedan januari, men har ingen orsak att tro att de skulle vara dåliga. Ingen mögel eller lukt.

De har legat i glasburkar eller typ plastmatlådor modell IKEA, rumstempat skafferi. Vissa av burkarna har öppnats och ätits från under tiden, och det har inte påverkat hållbarheten. Samtliga har socker i sig, om jag minns rätt.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Kråkfot »

Mitt bidrag:stekpannepasta.
Ta en stekpanna, häll i din port pasta (har bara provat med tre port änsålänge) och fyll på med vatten så att vattnet täcker pastan prescis och salta. Ställ på (x värmekälla) och koka upp.glöm inte locket. Pastan måste passas och röras om då och då. Timer 8 min efter att vattnet börja koka för al dente.
Efter 8 min tillsätt antingen 25-50g smör, ost, vitlök, peppar och ev maizena för konsistens. Funkar bra sålänge råvaror finns.
Efter ett brunt tag kan man använda tomatkross 1pkt, pizzakrydda eller valfri bladkrydda och vitlökspulver. Till tomatkross behövs inte maizena.
Ät från pannan eller valfri utensil.

Vad som förvånade mig mest var att det går att koka pasta med så lite vatten.

😋
Ursus

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Ursus »

deadrabbit hade en intressant idé om att göra en mer detaljerad recepttråd med tillagningtider, skillnader mellan friluftskök och eld, vinter/sommar-mat, etc. Preliminärt tänker jag att denna tråd kan fungera då den redan är påbörjad, men om det skulle börja skilja sig från det ursprungliga kanske utbrytning är på plats.

I alla fall, kommer här ett recept för eld!


Ursus mustiga, preppervänliga korvsoppa


630f89998a169125388629.jpg
630f89998a169125388629.jpg (53.58 KiB) Visad 448 gånger

Ett mycket enkelt och gott recept att laga under höstens jaktdagar är korvsoppa. Det är enkelt, kräver mycket lite förberedelser, och går snabbt att laga. Ingredienserna är standard och finns hemma hos alla, särskilt de som preppar, och kan bäras med i några dagar utan att förstöras om det är svalt ute. Den lagas bäst i en mindre kittel över eld. Aluminium fungerar bra (såsom Trangiakitteln i detta fall) eftersom du har mycket vätska och risken för bränn är ganska liten, dessutom leds värmen snabbt.

Ingredienser (per en person/portion; dubbla, tredubbla eller fyrdubbla för två, tre respektive fyra personer, etc)

2 st normalstora potatisar
1 st normalstor morot
1 st kryddig grillkorv eller mindre torkad salami
Eventuellt en kvarts - en halv grönsaksbuljongtärning, beroende på dina egna smaklökar.

Sätt kittel över eld med några deciliter vatten i. Mängden vatten brukar jag höfta, efter några gånger får man en känsla av ungefär hur mycket vatten som krävs. Tanken är att du skall täcka alla ingredienser i skivat stadium med bara en viss marginal. Ju mer vätska du har i, desto mildare blir soppan. För två personer (vilket jag ofta lagar för när jag är ute på jakt och denna rätt är aktuell) ligger nog mängden kring en halvliter.

Tärna potatis till mindre kuber. En volym av ungefär två speltärningar per potatisbit är ganska bra. Ju mindre, desto snabbare genomkokning. Skalning är frivilligt, men om skal behålles, tvätta noggrant.
Skiva morötterna till halvcentimetertjocka mynt och dela dem på hälften. Gör likadant med korven.

Lägg i korvskivorna och låt koka i tio-femton minuter eller så. Låt kryddorna dra ut. Om du har torkad salami kan det behövas kanske det dubbla i tid för att mjuka upp korven och undvika för mycket tuggighet.
Lägg därefter in potatisen och eventuell buljongtärning. Buljongtärningen kan vara lite för mycket om du har en väldigt stark korv, men jag gillar mycket must i mina soppor och rekommenderar du inte skippar den!
När potatis börjar närma sig mjukt stadium lägger du i morötterna. De behöver sällan mer än några minuter för att bli lagom. När morötterna är mjuka nog att lätt dela med en sked och potatisen genomkokt är soppan klar!

Avnjut i höstsolen och känn kryddorna värma den hungrige jägarens själ!

630f89a0ae6ae846678245.jpg
630f89a0ae6ae846678245.jpg (37.1 KiB) Visad 448 gånger

630f89aab70bd810646456.jpg
630f89aab70bd810646456.jpg (26.6 KiB) Visad 448 gånger
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Sixten »

Nu blev jag hungrig, påminner mycket om finsk korvsoppa som jag åt hos morföräldrarna som liten.
Det som saknas är lök och köttbuljong.

Mvh sixten
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av Omnivore »

Det där ser jättegott ut. Funkar säkert lika bra att laga på spisen en kall vinterdag. Skriver genast upp receptet, Lägger till lök och persilja.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av EN brun böna »

Appropå kryddig korv så fick jag en famn full av frusen korv i paket med 5 korvar i varje, och jisses.
Det var som om all världens kryddor var lagda i samma korvsmet. Det var ett prov till en ny sorts korv som Tillmans hade tagit fram, men än har den inte kommit ut på marknaden, undrar om det har något med kryddor att göra :lol:
Men i typ av den här korvgrytan här ovan blandad med tillmans falukorv så blev kryddningen perfekt och bytte ut 2/3 av potatisen i receptet ovan mot kålrot och lite rotselleri samt löken mot purjolök så blev det en god och värmande höstgryta.
Ska man laga denna grytan över öppen eld så gäller ordningen med kålrot och selleri först, koka till halvkokt sedan kan man lägga i potatis och morot och när grönsakerna nästan är klara i med korven.


Någon som blev nyfiken på korven och gillar starka saker hör av er jag har paket kvar
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av FCR2 »

Recept som bara utgår från konserver som blev över förväntan
Till två pers. 1 burk fiskbullar, 0,5-1 burk musslor, 0,5-1 liten gul lök, 1 burk krossade tomater eller hela skalade. Saffran, salt, pepper, timjan.
Till kokt potatis eller ris
Cream fraiche med vitlök är trevligt tillbehör men svårare att långtids lagra.
Är ganska dålig på fiskkonserver så positiv överraskning för mig.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Recept / Matidéer

Inlägg av FCR2 »

Bra bröd tips
https://youtu.be/EhLemIZwVuM
Brödbak utan ugn bara värmeljus 4h.

Finns även recept på bröd som bakas i glasburk och som skall länge på samma kanal.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"