Nordstreamsabotaget?

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av entropi »

Jag är inte på bästa humör idag, så den känsliga kan sluta läsa här...

300 tusen bondeoffer nere i sydöstra Ukraina som dränerar resurser och vinner tid medan resten av armén tränas i några veckor till (han verkar ha kallat in1. 2 miljoner man).

Den riktiga Fuck-off-smällen blir om han passar på att dra en EMP över Vitryssland så motståndarsidan transporteras tillbaka till 2:a världskriget teknikmässigt där se själva befinner sig. Och släpper på 500k till i riktning Kiev. Resten sparas internt för att städa upp i städerna när väst går till motanfall.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Svenska marinen hade fartyg i båda berörda områdena strax innan sprängningarna ägde rum. :shock: :nono: :smack:
Ja jag säger då det! :lol:
Undrar vart detta barkar.

https://www.friatider.se/svenska-fartyg ... losionerna

För er som får utslag och konvulsioner för att länken leder dit den gör, så finns nyheten även på DN, men den är bakom betal vägg.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Är det inte lite märkligt att Ryssland inte får med verka i utredningen kring dessa sprängningar?
De är dock huvudägare i 1an och äger 2an helt. :hm:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av xsive »

Parabellum skrev: 06 okt 2022 21:50 Är det inte lite märkligt att Ryssland inte får med verka i utredningen kring dessa sprängningar?
De är dock huvudägare i 1an och äger 2an helt. :hm:
Kan inte hindra ryska civila fartyg eller någon dom hyr in men all verksamhet på botten kräver tillstånd.
Hur länge ett tillstånd tar är en annan fråga.

Lite om hur man kan reparera skadorna.
Nordstream rören har redan på två platser svetsats samman på botten. Lades ju i sektioner med slutskarvar under vatten.
Svetsningen fjärrstyrd men i luftfylld kammare med assistans av dykare som monterar i kammaren.
Ingen liten operation eller något dom kan fixa i en handvändning men blir väl så dom gör igen på båda sidor om skadorna
med en ny rörsektion emellan. Se länk med pdf som beskrev hur det installerades

https://www.nord-stream.com/download/do ... anguage=sv
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Kardinal »

Parabellum skrev: 02 okt 2022 17:31 Svenska marinen hade fartyg i båda berörda områdena strax innan sprängningarna ägde rum. :shock: :nono: :smack:
Ja jag säger då det! :lol:
Undrar vart detta barkar.

https://www.friatider.se/svenska-fartyg ... losionerna

För er som får utslag och konvulsioner för att länken leder dit den gör, så finns nyheten även på DN, men den är bakom betal vägg.
Rena Hamilton-operationen i så fall. :hm: :-g (:)

Jag vidhåller osannolikheten i att Ryssland skulle gjort detta. Jag återkallar även min kommentar om att viten kan vara orsaken. Om Ryssland skiter i internationell rätt, angriper en annan suverän stat och mördar civila i drivor så bryr de sig garanterat inte om några böter.

Däremot kan det ju lika gärna vara så att Sverige begick skarp insats i området och därför stängde av transpondrarna. Exempelvis spanade på och förföljde främmande makts undervattensfarkoster.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Utan någon som helst fakta, utan enbart spekulationer så tror jag att USA är den skyldige.
Men utredningen får fastställa detta utifrån fakta.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Kardinal »

Parabellum skrev: 11 okt 2022 10:32 Utan någon som helst fakta, utan enbart spekulationer så tror jag att USA är den skyldige.
Men utredningen får fastställa detta utifrån fakta.
Vi kommer få läsa om det i historieböckerna. Kanske...
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Parabellum »

Gazprom påminner om "bomben" som hittades vid nordstream 2015.

-Modellen är snarlik det system som Sverige använder för minröjning och som heter Atlas Seafox och kan föra med sig en sprängladdning på 1,5 kilo, kommenterade örlogskapten Jesper Stolpe vid Marintaktiska staben i samband med att fyndet gjordes.

Seafox används av Tyskland, USA och ett flertal andra Nato-länder. Den används även av bland annat svenska och finska marinen.
Drönarens huvuduppgift är att söka upp och spränga minor under havsytan.

https://samnytt.se/gazprom-fyndet-2015- ... rd-stream/

Från 2015
https://www.nyteknik.se/fordon/undervat ... re-6343574
https://www.svd.se/a/9c268bd7-df0c-4847 ... -farkosten
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av TedBear »

vems sida står forumisterna på egentligen, undrar jag? fick uppfattningen att det var ryssfientligt här. som det ska vara. men nu är jag inte lika säker längre. samma gamla samnytt pladder som överallt
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Nordstreamsabotaget?

Inlägg av Marie »

TedBear skrev: 12 okt 2022 16:31 vems sida står forumisterna på egentligen, undrar jag? fick uppfattningen att det var ryssfientligt här. som det ska vara. men nu är jag inte lika säker längre. samma gamla samnytt pladder som överallt
Vad är det man säger i svensk lag... oskyldig tills bevisats motsatsen. :hm:

Sedan är det alltid skojigt att spekulera...... och sedan blir det intressant att se vem som träffat huvudet på spiken, när det börjar framkomma bevis.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Och om vi vill spåra ur totalt o skapa en varm debatt så har vi alltid sandlådan att mala på i. :twisted: :up: :mrgreen: :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"