Tält för de fyra säsongerna

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 26 okt 2021 19:46 funderat på frågan ett tag och ser en delning av frågan

vanligen så tänker jag tält som något man ska ha med sig och övernatta i
ex vid fjällvandring och liknande

det andra är om man ska ha det som mer av ett hem, där man vill ha lite höjd, värme och mycket tåligare
det senare så blir det ordentligt tyngr, men rätt sak och du kan bo i det under hela året och vara mer än en liten sovplats
Kommer at tänka på de orangea/bruna familjetälten som bilkampare hade på 70-talet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Kråkfot »

I mitt tycke, så slår en varm sovsäck högre än ett dyrt tält. Om man måste välja alltså. Jag rör mig både på fjället och i skogen och har därför kostat på mig ett hilleberg. Två gånger har jag varit väldigt glad då stormar har övveraskat med hårda vindar. Har ett tvåmans tunnel med förlängd absid. Tycker det är skönt om jag vill göra saker i tältet när det regnar istället för att sitta utanför. Ingenting en tarp till ett enmanstält kan göra också, men jag valde att göra så.

Fmv sovsäck och dess gelikar fungerar säkert utmärkt. Ser ofta tunga ut och jag tror man får kika på så att sovsäcken inte är tänkt för att sova med kläderna på, brukar vara rejält tilltagna storlekar på dessa.

Glömde jag säga sovsäcksöverdrag 😎
Har ett i bommul/poly som jämt är med. Sytt själv, billigt och bra.
Har ett i goretex. Dyrt, ett helvete att sova i under bar himmel när det regnar men komfortökning på vintern gör att jag inte vill kassera det.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av WoodsmansLife »

I mitt tycke så planerar man för vintertältning så tar man alltid en större storlek än de antal personer man är.
Dvs ett tvåmannatält för en person vintertid, tremanna för två personer osv.
Dels är all utrustning större och man vill inte ligga och rulla mot innertältet som tenderar att ha ganska mycket frost på sig efter en natt.

Det finns hur många varianter som helst att välja mellan. Jag har haft privilegiet att få prova stora delar av olika tillverkares sortiment under olika skog- och fjällturer.

Hilleberg har en outlet på sin hemsida samt att de kommer upp nu och då i olika friluftsgrupper med köp och sälj fokus.
Helsport är också ett fantastiskt märke som gör tält.
Bergans är redan nämnt.
Fjällräven gör stabila tält, även om de känns väldigt små invändigt (och jag är inte lång :lol: )
Tentipi Olivin är riktigt fint och stabilt tält.


Rent generellt undviker jag icke nordiska märken då det verkar som att det är endast nordiska märken som jobbar med konceptet att innerduk och ytterduk reses samtidigt på ett smidigt sätt. Vilket är mycket trevligt vid dåligt väder.
Jag vet att det går att göra på t.ex. MSR tält (har haft ett Hubba) men det slår ändå inte den "klassiska" resningen av ett tält.

Liggunderlag är viktigt men man klarar sig bra på billigare alternativ (som redan nämnts) än t.ex. Exped.
Hur mycket man vill/kan bära beror alltid på förutsättningar för turen. Är målet långt och länge får man kanske tänka på ett annat sätt jämfört om turen är inom närområde/nära startpunkt/nära bil osv.

Man kan ha det absolut dyraste tältet, och det dyraste liggunderlaget men utan en bra sovsäck så spelar de två sakerna ingen roll.

Ett skydd/bivack kan man lösa utav ej medförda material, samma sak med ett liggunderlag. Men en sovsäck är desto svårare - oavsett om det är skogs-, skärgårds- eller fjällmiljö du rör dig i.

Men nu var det ju såklart tält du frågade om, inte allt annat ( :lol: ),

MEN som också redan nämnts är ett 4säsongstält ofta overkill.
Jag har ett Bergans trollhetta 2 som använts både i skog och fjäll under vintern. Bor och verkar i Nordligaste delen av landet!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

Jag trillade över detta tält när jag satt och slösurfarde. Ett popup- tält för en person. Det jag gillar är lättheten och snabbheten att slå upp det, samt att det är större än en puppa. Ihoppackat är det lite tyngre och lite mer volym än ett vanligt enmanstält. Det är heller inte särskilt dyrt.

Nu vill jag ha lite input och tankar från er.

https://vildmarken.se/reportage/compact-all-round-tent/


https://www.coldskills.se/shop/product/ ... /talt-tarp
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

Under en promenad på stan gick jag förbi Naturkompaniets skyltfönster. Jag väcktes ur mina tankar då jag såg ett tält uppspänt. Min vana trogen då det gäller Naturkompaniet, så sågade jag tältet medelst en snabb blick. 15000 + och då var det inte ens tjyvfiskefärgat. Men med en vikt på 655g, så kanske det finns någon klätterfantast som vill impa på sin omgivning. Nu tror jag inte att någon på detta forum reagerar på annat sätt än jag men jag lägger upp en länk till tältet så ni kan se hur det ser ut.
https://www.addnature.com/samaya-radica ... gid=236275
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
busktraskarn

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av busktraskarn »

Charlie** skrev: 17 okt 2022 15:37 Under en promenad på stan gick jag förbi Naturkompaniets skyltfönster. Jag väcktes ur mina tankar då jag såg ett tält uppspänt. Min vana trogen då det gäller Naturkompaniet, så sågade jag tältet medelst en snabb blick. 15000 + och då var det inte ens tjyvfiskefärgat. Men med en vikt på 655g, så kanske det finns någon klätterfantast som vill impa på sin omgivning. Nu tror jag inte att någon på detta forum reagerar på annat sätt än jag men jag lägger upp en länk till tältet så ni kan se hur det ser ut.
https://www.addnature.com/samaya-radica ... gid=236275
Ja jag tyckte att jag inte är så priskänslig om det är något jag anser mig "behöva", men den där har ju passerat all sans.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Charlie** »

busktraskarn skrev: 18 okt 2022 18:25 Ja jag tyckte att jag inte är så priskänslig om det är något jag anser mig "behöva", men den där har ju passerat all sans.
Ja, men egentligen har ju alla priserna i outdoorbranchen passerat all sans. Speciellt med tanke på allt onödigt de säljer.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Tält för de fyra säsongerna

Inlägg av Tank »

Villhöver-faktor var tyvärr låg iochmed fel färg :hm:
Jag har blivit lite latare och villhöver smartare enklare bättre lösningar. Men då INTE betala en halv njure för tältet :lol:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"