Världsradio

Radio, kameror, larm och liknande.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Världsradio

Inlägg av Scoo »

Vi tycks ha behandlat olika världsradior här på forumet men då kanske mera flyktigt och som koncept i stil med att det är bra att äga en yxa eller världsradio.

För fem år sedan skaffade jag en Tecsun PL-380 som jag gav i gåva åt en nära släkting, var förra veckan på en tillställning där jag fick pilla på en nyare Tecsun PL-680. Den är slut vid importören (har inte kollat på diverse kinaförsäljare, sedan jag handlade förra gången har villkoren för att handla utifrån EU blivit sämre, blir i princip alltid moms på varan inklusive frakt om det fastnar i tullen vilket det oftast lär göra). Ser att den lite äldre Tecsun PL-660 fås ännu och till lite lägre pris. Tänker jag galet om jag skulle skaffa en sån?

Första prio för mig är att sån här radio ska ta endera AA/AAA LR03/LR06 batterier och inte ha inbyggt laddningsbart batteri, ser att vissa proffsmodeller av ex. Tecsun nog tar 18650 batterier och de kan jag fixa via 5V laddning (har också vevradio undanstoppad i faradaylåda). Gäller väl att kolla in recensioner på dessa mackapärer och åtminstone en recensent föredrar 660 framom 680 för prepping.
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Världsradio

Inlägg av Tank »

Även jag har tittat på just dom två och har liknande funderingar. :hm:

Kom dock inte till skott på någon av dom.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Världsradio

Inlägg av Parabellum »

Har varit för snål för att köpa en sådan här radio i alla år, hoppas denna tråd kan reda ut vilken som är bäst, så att ett köp blir av. :) :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Världsradio

Inlägg av Prepsson »

Jag köpte mig en Retekess V115 för några år sen. Den tar Nokia BL-B5 batteri och har micro-sd med inspelning om man behöver det. Täcker tyvärr inte Långvåg. Förvånansvärt bra ljud från den och duglig batteritid.
Enligt YT:aren Iridium242 så har de 10-års jubileum som börjar 21:a
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Världsradio

Inlägg av jr_36 »

Jag har Tecsun PL-660 radion, tycker den är bra, speciellt då har SSB, så kan man lyssna på radioamatörer och annat som inte bara är "rundradio" (dvs sändningar riktade till privatpersoner). Men visst, använder den inte jättemycket. Drar väldigt lite batteri också om jag minns rätt. Glöm inte förvara utan batterier (eller möjligen NiMH) inlindad i flera lager aluminiumfolie med vikta öppningar eller olackad plåtburk med klämring.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Världsradio

Inlägg av xsive »

Scoo skrev: 19 okt 2022 14:49 Den är slut vid importören (har inte kollat på diverse kinaförsäljare, sedan jag handlade förra gången har villkoren för att handla utifrån EU blivit sämre, blir i princip alltid moms på varan inklusive frakt om det fastnar i tullen vilket det oftast lär göra).
Inte min erfarenhet från shopping via Aliexpress.
Det var så tidigare och alla paket fastnade i Sverige och belades med avgift och moms.
Numera anges "Price includes VAT" på det man handlar på Ali. Sen mer än ett år tillbaka
Hur det funkar i praktiken vette 17 men i princip allt går ju från Kina till sorteringscentral i Belgien. Där tullas det in i EU.
Sen transport inom EU till sverige via Post-NL till Postnord.
Sen det startade har jag inte fått avgift/moms på ett enda paket. Åtminstone 10-15st senaste rakt igenom.
Ehh men jag garanterar såklart inget
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Världsradio

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 20 okt 2022 10:55 Inte min erfarenhet från shopping via Aliexpress.
Det var så tidigare och alla paket fastnade i Sverige och belades med avgift och moms.
Numera anges "Price includes VAT" på det man handlar på Ali. Sen mer än ett år tillbaka
Hur det funkar i praktiken vette 17 men i princip allt går ju från Kina till sorteringscentral i Belgien. Där tullas det in i EU.
Sen transport inom EU till sverige via Post-NL till Postnord.
Sen det startade har jag inte fått avgift/moms på ett enda paket. Åtminstone 10-15st senaste rakt igenom.
Ehh men jag garanterar såklart inget
Där fick man för sitt högmod… :smack:
Dieselvärmare från Kina fastnade i svenska tullen fick jag nyligen besked om.
Skickades med EMS och flögs direkt till Sverige.
Parallellt fått ett par till försändelser vanliga vägen via Belgien in i EU utan problem.
Med andra ord expressfrakt direkt till Sverige är nog stor sannolikhet dom fastnar.
Enligt bilden på paketet anger kineserna som vanligt lågt värde på tulldeklarationen.
Får se vad som händer med avgift o moms för denna
I started out with nothing, and still have most of it left
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Världsradio

Inlägg av Scoo »

Det blev till sist beställt en Tecsun PL-380 som importören äntligen fått in ett par stycken av. 189€ plus frakt var inte så hemskt tokigt, blev före jul lite sur då de höjt priset för PL-360 från ~160€ till samma som denna (PL360 fanns det några av i lager).
För mina barns skull
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Världsradio

Inlägg av falken »

Scoo skrev: 13 jan 2023 20:07 Det blev till sist beställt en Tecsun PL-380 som importören äntligen fått in ett par stycken av. 189€ plus frakt var inte så hemskt tokigt, blev före jul lite sur då de höjt priset för PL-360 från ~160€ till samma som denna (PL360 fanns det några av i lager).
Ska göra dig lite ledsen (sorry)
https://butik.limmared.nu/sv/tecsun/290 ... radio.html

795:-
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Världsradio

Inlägg av Scoo »

Hoppsan, man ska inte ha två tankar i huvudet samtidigt då man skriver för då kan det bli lite fel :oops: :oops: Jag handlade en PL-680 och inte PL-380 :lol: Alltså den som har flyg-VHF etc. Där jag skrev ovan PL-360 så ska det stå PL-660.
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"