Värme i lägenhet från ved

EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Värme i lägenhet från ved

Inlägg av EN brun böna »

Och när det är -25 ute och fjärrvärmen slutat att fungera så saker börjar frysa sönder tex elementrör, toastolar, vattnet för varmt och kallt ur vanliga tappkranen. Då kan nog inte hyresvärden komma med vräkning eller grannar klaga för mycket. Speciellt inte om de själva sitter i båten och får hjälp med lite matlagning och varmt vatten.

Förra vintern var det nåt reportage från nåt håll där någon inte hade råd att betala elen, där just toan/avloppsrören frös sönder så avloppsvattnet hamnade i lägenheten inunder och orsakade stora skador.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Värme i lägenhet från ved

Inlägg av somvanligt »

EN brun böna skrev: 31 okt 2022 10:28 Och när det är -25 ute och fjärrvärmen slutat att fungera så saker börjar frysa sönder tex elementrör, toastolar, vattnet för varmt och kallt ur vanliga tappkranen. Då kan nog inte hyresvärden komma med vräkning eller grannar klaga för mycket. Speciellt inte om de själva sitter i båten och får hjälp med lite matlagning och varmt vatten.
Exakt. Det är vid sådana situationer järnkaminen är tänkt för mig. Innan dess blir det gasolkamin.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
hurru
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2022 02:42

Re: Värme i lägenhet från ved

Inlägg av hurru »

Jättetack för alla svar!
Jag är också glad för att dom pekar åt samma håll,
kamin med rökrör. Under ganska rejäl ågren köpte jag en tältkamin, Winnerwell Woodlander Large, rökrör vinkel och tältgenomföring. Hoppas det ska funka och borde sätta ihop allt efter förmåga men utan att elda.
Den andra föreslagna kaminmodellen hade nog varit billigare och bastantare. Men nu har jag iallafall något och dessutom slut på kontot:).
Tänkte bara ta till detta vid extrem kris då sannolikt grannen har värre bekymmer än att det luktar rök.
Underlägg med gnistskydd ska jag skaffa.
Stort tack igen för svaren!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Värme i lägenhet från ved

Inlägg av bastard »

en brandfilt är smidig som temporärt skydd under kamin
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
hurru
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2022 02:42

Re: Värme i lägenhet från ved

Inlägg av hurru »

Bra idé. Nu hann jag köpa något slags utrullingsbart underlag. Nu måste jag lugna mig med inköpen, familjen börjar indikera att det räcker. Håller tummarna för att allt var helt onödigt. Den som lever får se, som dom sa i det militära.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"