Köpa Frysbox

Hur man lagrar föda
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Köpa Frysbox

Inlägg av Sixten »

Hej

Är på gång att köpa en frysbox.
Har snöat in på Cylinda frysbox FB1350 just nu.
Kan dock inte hitta om denna har inverter kompressor eller vanlig.

Någon som har erfarenheter eller tips om andra frysboxar ?

https://www.cylinda.se/produkt/kok/frysboxar/9105231

Mvh Sixten.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av Jakob »

https://www.handlasmart.se/frysbox där nämns de frysar som har inverter. Om cylinda 1300 står det inget om inverter, men det är ju en lite annan modell också.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av Charlie** »

Vad har en frys med inverterkompressor, för fördelar?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 11 nov 2022 21:48 Vad har en frys med inverterkompressor, för fördelar?
Kompressorn på en standard frys är en on-off typ.
Den kör på Max till den nått inställt temperatur för termostaten och stänger sen av tills temperaturen stigit till starttemperatur för termostaten.

En inverterkompressor startar gradvis och ökar till Max till den börjar närma sig inställd temperatur. Där minskar den varvtalet och fortsätter gå på reducerad effekt. Stänger inte av kompressorn. Reducerar bara varvtalet/effekten

Fördelar åtminstone på pappret

1 Lägre startström
2 Lägre ljudnivå
3 Minskad energiförbrukning
4 Längre mekanisk livslängd
5 Jämnare temperatur i frysen och därav mindre frost

Jämför med AC luft/luft som i enklast utförande är så kallad on/off. Samma sak med äldre typen frys on/off
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av reboot »

Har ju nyligen köpt en 2m hög Samsung RL38T675DWWEF kyl/frys (tillverkad i Polen) . Själva kompressorn av 3-fas invertertyp är föredömigt tyst, men där är tyvär ett gnagande knirkande ljud som förstör intrycket om skåpet står ljudkänsligt placerat. Passar defenitivt inte i en enrummare eller sovrum.

https://www.elgiganten.se/product/vitva ... lsrc=aw.ds

Det står 35dB noise i bruksen, vilket är lögn, det ger minst 45-47dB med det knorrande knirkljuden.

Annars drar det lite ström, motsvarande 240KWh/år,IRL uppmätt hittils av mig under 3 månader. (211KWh/år i bruksen)

Fördelarna är att det är ett mycket rymligt och bra skåp som jag kan hålla -18 i frysen och +2 i kyldelen (utan att vatten fryser) och att jag lungt kan köra det på min minsta 250W 12/230V Victron-inverter.
Fodrar c:a 600Wh/dag (+ev. förluster i invertern) om man inte öppnar det för ofta!

12/230 Volt invertern som driver det måste alltså stå på hela tiden, så låga tomgångsförluster i den är av stor vikt.

Då den står i köket och inte stör med sitt oljud, är jag i övrigt mycket nöjd med köpet!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av EN brun böna »

Man bör hålla +4 grader i kylskåpet. Då har man minst farliga bakterier på gång, under 4a grader börjar köldtåliga bakterier att växa till i både mjölkprodukter och kött sk kryofila bakterier jämfört med termofila som trivs i temperaturer över 4a grader.
De köldälskande kan ge ifrån sig gifter de med som kan vara obehagliga, magsjuka
Går att läsa med bättre förklaring i denna boken, Ost, smör och surmjölksprodukter till husbehov
av Dam, Ingrid
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa Frysbox

Inlägg av bastard »

nackdel inverter, mycket elektronik

ska man köra på batteri kan det vara fördel med vanliga kompressorer och mekanisk termostat

då kan man köra växelriktaren på en extern termostat

jag har valt mindre frysar, har ett par stycken, tror dom heter logik nu, men något annat för ett år sedan
så små att man kan hantera dom själv, kan stänga av en eller två om man behöver
går en sönder har man flera kvar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Lagring"