Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av Daltorpet »

Hur nödvändigt skulle ni säga att kamouflage är vid så kallad "indianjakt" dvs när man smyger sig på viltet? Tänker om det egentligen spelar så stor roll eller om det funkar lika bra med klassiska jaktkläder?

Jag vill tro att hörseln och luktsinnet är mer avgörande för tex rådjur. Men oftast när jag sett mer seriösa smygjägare har de klätt sig väldigt seriöst och även målat ansiktet osv. Jag är lite sugen på mer smygande jakt istället för den klassiska vakjakten på årets bockar. Tänker att det kan vara en nyttig erfarenhet att lära sig smyga på vilt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av bastard »

skulle säga att det kan göra underverk, men då måste du ändå ha koll på vind och kunna röra dig långsamt nog

dovhjortar är djävligt varska, men med asatcamo har jag kommit runt 50m ifrån innan dom blev så varska att dom trippade iväg
det på öppen ängsmark, då gick jag lååångsamt men utan att bry mig, ingen jakt på dom då
rådjuren är enklara då dom brukar vara själva
dovhjortana i liten klunga har fler ögon som spanar och man kan inte gå fram medans dom äter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av NordicHillbilly »

Daltorpet skrev: 11 jun 2019 19:51 Hur nödvändigt skulle ni säga att kamouflage är vid så kallad "indianjakt" dvs när man smyger sig på viltet? Tänker om det egentligen spelar så stor roll eller om det funkar lika bra med klassiska jaktkläder?

Jag vill tro att hörseln och luktsinnet är mer avgörande för tex rådjur. Men oftast när jag sett mer seriösa smygjägare har de klätt sig väldigt seriöst och även målat ansiktet osv. Jag är lite sugen på mer smygande jakt istället för den klassiska vakjakten på årets bockar. Tänker att det kan vara en nyttig erfarenhet att lära sig smyga på vilt.
Jag är extremt sugen på att skaffa en ghillie suit. Att smyga sig på hjortar är troligtvis extremt bra övning. Tänk bara på att inte smyga för nära andra sorters vilt, då de kan bli redigt aggressiva om man är så nära att de upplever att de inte kan fly. Älgar är exempelvis livsfarliga. Skulle nog även bära draget vapen om jag var väldigt nära hjortar. Men då vet jag nästan inget om hjortar. Hade inte sett en i verkliga livet förrän nyligen. Hjort finns inte där jag kommer ifrån, men det finns här nere i Klyktattarland.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av Charlie** »

Jag har aldrig jagat på det sättet men jag har övat ansmygnig med kamera i stället för bössa. Både intressant och lärorikt. Detta kan man göra utanför jaktperioden och även på annans mark. Vid smygjakt är det viktigt att man kan röra sig tyst, smidigt och lätt. Det får inte finnas mycket som kan fastna i grenar och buskar som i sin tur kommer att röja din närvaro. Jag har inte provat ghillies eller "lövhögkamouflage" heller, då det verkar vara mycket som kan fastna. Det viktigaste, förutom att de skall smälta in i naturens färgskalor, är att kläderna är "tysta" och att inget kan fastna i kläderna. De kläder jag har använt är ett tunt underställ närmast kroppen utan på detta ett tjockare underställ av ullfroté från Wollpower. En keps med ansiktsmask med "lövhögskamouflage" på fötterna ett par mjuka joggingskor och på häderna ett par fingervantar i fleece. Problemet med denna utstyrsel, som en man i trikåer, är att mina konturer som människa förstärks och syns tydligare än någonsin och det är inte optimalt, då konturerna, är det som djuren kommer att reagera på efter lukt och hörsel. Min tanke har varit att hålla mig dold, i döda vinklar, bakom kullfallna träd och bakom buskage osv. Jag ska erkänna att det har inte funka så bra som jag inbillade mig. Jag kanske skall prova sådan där lövhögscammo eller ghillies jag också. :hm:

Jag har som sagt inte lyckats så bra med mina "smygövningar" Alla djuren har försvunnit samma sekund jag börjat leka Hiawata. Däremot så har jag lyckats bra med att locka på rådjur, som nyfiket kommit fram på bara 15 -20 m. Oftast tyvärr från andra håll än vad jag själv hade hoppats på. Jag har lockat på rådjuren med hjälp av deras kontaktläten på mp3 filer, nedladdad i min mobil. Denna metod är olaglig under jakt men fullt acceptabelt och helt laglig om du jagar med kameran. Rådjuren är oerhört bra på att smyga sig fram i den mest oländiga terräng. Jag har vid ett flertal tillfällen, suttit tyst och dolt i min trikådräkt och låtit mobilens högtalare sprida rådjursläten och det funkar. Framför allt under den här årstiden i slutet på maj/början på juni. Oftast har jag blivit varse djurens närvara genom en krypande känsla, vridit sakta på huvudet, för sedan hamna öga mot öga med ett rådjur som dumt glor på mig. Hur i hela h*****e kom den dit och vart i från? :shock: I och med att jag försökt att sakta lyfta min kamera så har den lämnat platsen skällande med ett par snabba hopp. :cry:

Köp dig en rådjurspipa, några filmer och böcker om smygjakt på rådjur och sätt igång att öva. Se bara till att ingen ser dig i "trikådräkten" för det blir pinsamt :lol:

-Lycka till!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av bastard »

prova heldräkt
viktigast är jämn färg så man inte har vitt ansikte, har du glasögon så keps med skärm så det inte blir blänk
handskar i vettig färg med

svårast är att röra sig långsamt nog, mjukt utan ryck
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av maskros »

Som Bastard säger om långsamhet. Annars passar ghillien bäst att ligga och trycka med. Klart man kan förflytta sig men att smyga an ett djur i skogsmark med ghillie på sig känns rätt tufft eftersom den har en tendens att fastna i kvistar, sly och annat. Ska du smyga an djur i skogen tror jag ett syntetiskt lövcammo är bättre. För att smyga till ett ställe och sen ligga och trycka så väljer jag ghillien. Man blir väldigt osynlig med en sån.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflagedräkt/ guilliesuit

Inlägg av bastard »

ofta är dräckterna här för gröna, en ljusare brun gul svart funkar bättre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kläder"