Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av maskros »

Tack för tankar. Genetiken är spännande, enligt den bör jag hamna kring medelålder. Mina förfäder och förmödrar har blivit lite äldre än så men jag lever inte lika sunt som de gjorde.

Jag har fullt med grejer att göra. Ta hand om hus och mark, träffa vänner och se lite mer av Skandinavien ska betas av först. Räcker inte det tänkte jag mig att rätta internet, har sett att det finns några grejer som är fel där. :mrgreen:

Jag kommer att klara mig med den plan jag har men det blir lite tajtare än tänkt när den lades fast. Jag vill komma bort från att vara bunden att producera ett antal timmar, vid bestämda tillfällen, varje vecka. Får väl göra småjobb eller hitta nåt helgjobb eller så. När det blir tid över kan jag kanske fixa till gäststugan och hyra ut den några månader om året.

Blir det riktigt tufft får man väl fortsätta att gå till jobbet ett år till.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av Marie »

Det är alltid en nackdel med sparade pengar som i kontanter... De följer inte inflationen. :?

Som min pappa sa.. Pengar betyder inte mycket mer än för stunden, då du inte kan ta med dig dem i graven(nytta efter döden asså)
Han dog vid 65års ålder i cancer.. och han efterlämna inte mycket, så han följde sitt egna råd och levde upp pengarna.. Han sluta jobba efter 55 då hjärtat börja spöka för att han jobba 12-14timmar om dagen i 10års tid...
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av entropi »

Det här fallet med värdebevaring är ju svårt just nu.

Jag tror man behöver snegla på hur dagens ekonomi skulle rimma med historien kring 1930-talet.
Satsa en del av kapitalet på att sänka kostnaderna (typ solceller).
Försök köpa optionalitet på olika sätt.
Ha kontanter för något års utgifter, kanske lite investeringsguld och liknande? Förr kunde man ju köpa premieobligationer, men vad gäller nu? Några liknande obligationer för år 2 och 3 kanske, och sen breda billiga indexfonder.
Jag har lite bitcoin också, men det är inte alla som kan sova då.

Sen balanserar du om någon gång om året. Så har guldet dragit iväg, men börsen dykt så säljer du lite guld och köper indexfonder osv.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Sparat pengar, sluta jobba, hög inflation?

Inlägg av rödluvan »

Jag försöker att tänka i banor av saker som har ett relativt konstant värde men inte är stöldbegärliga i egentlig mening, det är inte så noga med vad det är, bara det är en stabil investering.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"