Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av maskros »

Lite olika belysningsgrejer, lite kläder, ett par enkla övervakningskameror. Sånt jag behöver sen när nuvarande tar slut.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av vantohal »

Har köpt lite julklappar till barnen och min kumpan. Konsumtion ser jag som något av en fälla, inom alla fack. Man BEHÖVER ganska lite saker faktiskt. Sen vill man ha saker, men det är något annat. Gör mitt yttersta att lära barnen skillnaden och hur marknaden försöker manipulera oss att tro att vi behöver saker.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av FCR2 »

Inte köpt ett skit. Jobbat nonstop istället
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av Parabellum »

Blev en chromecast, så inget för att preppa.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av xsive »

Parabellum skrev: 28 nov 2022 16:44 Blev en chromecast, så inget för att preppa.
Hmm leder bara till risk för försoffning. Ut och rör på dig nu istället
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av Parabellum »

xsive skrev: 28 nov 2022 18:07
Parabellum skrev: 28 nov 2022 16:44 Blev en chromecast, så inget för att preppa.
Hmm leder bara till risk för försoffning. Ut och rör på dig nu istället
Så sant min vän, ut och röra sig är mycket bättre.
Skall bättra mig! :evil: :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av mango »

Ett par arbetsbyxor från Widforss som ju är kända för sina allmänt låga priser.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av Tank »

Det blev en usb värmeväst :lol:
Tänkte att den kunde värma både utomhus och inomhus :notme:

Hade fingret på köpaknappen på ett par olika ryggsäckar men avstod till slut. De var inte billigt nog i förhållande till nyttan. :shock:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Black Friday - Need, bra tillfälle, eller Greed?

Inlägg av Scoo »

Jag köpte sånt jag a) behöver och b) funderat på en längre tid, finns om det i en annan tråd. Själva konceptet är jag lite kluven till, även från försäljarens sida är det lite jobbigt med konsumtionstoppar som infaller vid en viss tid, blir extra bråttom då. Det som däremot stör mig är fenomenet med fejkreor vilket även tagits upp i media åtminstone här i Finland dvs att normalpriset höjs strax innan så att säljaren kan slänga på stor rabattprocent = bondfångeri.

Det finns även vissa butikskedjor som har satt i system att titt som tätt ha realisation (en rea är egentligen tänkt att gälla en viss begränsad tid) och jag var en gång involverad i en firma som agerade återförsäljare åt en sådan kedja, deras prislista hade inte bara inköp utan moms utan även ett riktpris och dessutom ett tredje pris, det fejkade påstådda normala riktpriset som sen fick 60-70-90% rabatt för att komma ner på det där faktiska riktpriset. Även om det inte är någon garanti för att stämma från fall till fall så är jag väldigt skeptisk till alla rabatter över 20%. Säljer en butik något till 30% eller 50% så bör det vara fråga om det sista exemplaret av något man vill bli av med (gammal modell av någon teknikpryl eller vad det nu kan vara) eller typ flytt- eller slutförsäljning. Men -70-90% rabatter är helt befängda.

Om vi tar som räkneexempel en butik som håller sig klassiskt förfaringssätt så kanske den köper in en vara för 100 SEK 0%, 125 SEK med moms. Normalt påslag kunde då vara säg 1,5x inköp med moms eller 187,5 SEK. Butikens påslag som ska betala hyra, frakt, löner och andra avgifter etc är då 62,50 kronor eller 34% marginal. Säljs varan med 15% rabatt dvs 159,37 SEK har marginalen krympt till 22% och påslaget till 1,27x, inget vidare alls utan börjar närma sig "byte av pengar". Förvisso kan även butiken köra med 2x inköp med moms eller 250 SEK kundpris (alternativt 2,5x inköp utan moms) och då har vi 50% marginal vilket nog bör klara av frakt och annat om det nu är fråga om en lite dyrare vara än den vi använder i vårt enkla exempel. Även mer rabatter men ingalunda säg -70% för då vi nere på 75 SEK vilket är under inköpspris utan moms :|

Men många i gemen ("fårket") är dumma. Fick höra en gång av en som är i livsmedelsbranschen att de hamnade att gå ner i förpackningsstorlek för en viss exklusiv vara (kosttillskott eller dylikt) som de sålde. Detta eftersom jämfört med marknadsledaren i landet så var deras produkt billigare (hade lägre kilo/literpris) men folk tittade inte så noga på förpackningens storlek så de köpte i regel konkurrentens som hade lägre enhetspris men högre kilopris och alltså var de facto dyrare :roll:
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Tips på olika kampanjer, reor, utförsäljningar"