Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2813
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av Marie »

Bärbara datorer har en förmåga att börja gå lite varmt efter man har ägt dem i ett gäng år.
Oftast beror det på att det är fullt av damm i fläkt och kylaren... Men det kan oxå bero på att Kylpastan till Processorn(CPU) och grafik chippet(GPU) har torkat ut och inte leder bort värmen som den ska.

Då alla laptops har olika konstruktion så går jag inte in på hur man demonterar den för att komma åt fläkt, kylare och CPU och GPU
Bäst är att ladda ner Service-manualen till sin datormodell som beskriver vart alla skruvar sitter och de eventuella sköra plastlåsnings-flärparna.(Det är inte alla bärbara som har dessa lås-flärpar)
Smidigt att ha till hands är ett Plektrum eller en sådan plast grej man kan få när man skrapar lotter. Dessa lämnar inga märken när man bryter isär där plastflärparna sitter.
Är man försiktig kan man använda en liten platt mejsel eller en vanlig matkniv som är lite tunnare och trubbig.

På vissa sitter CPU och GPU i samma och på vissa är de separerade så de sitter bredvid varandra och på vissa är CPU/GPU i samma och chipset för sig kylt. så de har två plattor till en kylare
Bilden nedan visar två olika modeller, där en har en platta, och en har två kyl-plattor
(Det finns även de som har helt separata kylare så du kan se två fläktar och två kylare).

Dessa har antingen fjäderbelastade skruvar eller så är öronen skapade som fjädrande för att det ska bli ett lagom tryck mot kretsen.
Tänk lite hur man drar muttrarna på bilens fälgar, man kors-drar för att inte skapa snedbelastning.
Vid demontering är det inte så viktigt som det är vid montering. Men för vanans skull, så lossar jag på samma vis som montering.
Jag skruvar ettpar varv i taget på varje skruv, i form av ett Kors.
.
Demontering-liten.jpg
Demontering-liten.jpg (83.72 KiB) Visad 728 gånger
.

Rengöring.
När du har lossat kylaren och fläkten så kommer du se att det troligtvis är lite grosigt. :D

För rengöring av fläkten och kylare-delen så använder jag dammsugare och en bakpensel. en mindre målarpensel med långa borst fungerar oxå.
Dammsugaren får bort mycket, men du kommer märka att det är lite som sitter kvar på fläktbladen och mellan springorna på kylaren.
Dessa "blad" på kylaren är lite mjuka då de är i koppar som resten, så hantera det varsamt och det kan böja sig lätt om man är lite ovarsam. Så en mjuk pensel med långa borst är perfekt för att rengöra mellan dem, samtidigt som man låter dammsugarmunstycket vara nära, så man slipper att allt damm yrar runt om man försöker blåsa bort det. ;)
Fläktbladen är inte lika ömtåliga även om de är i plast. Jag brukar låta dammsugare-munstycket vara vid en öppning samtidigt som jag använder borsten för att komma åt mellan fläktbladen. Det blir en jäkla snurr på fläkten, så jag använder ett finger vara emot fläkten så den inte roterar.
Rengöring av Chippen skriver jag under bilden för att separera texten lite.
.
Rengöring-liten.jpg
Rengöring-liten.jpg (63.37 KiB) Visad 728 gånger
.
När det kommer till att rengöra från den gamla kylpastan på chippet/chippen och på kyl-plattan.
Om den är torr som fnöske och smular sönder.
Använd något mjukt men fast att skrapa med. Plast grejen man kan få för att skrapa trisslotter med. eller något annat i plastväg. Använd ALDRIG metallföremål att skrapa med. Dessa kan dels repa chippet eller skada limmet som sitter i kanterna. Lika så på kulplattan kan det skapa repor som försämrar egenskaperna.
Skrapa försiktigt bort gamla resterna och om det är mjukt fortfarande, så kan du torka bort med lite hushållspapper eller tops.
Sedan för att få det rent och snyggt, så kan man ta en tops doppad i antingen elektronikrengöring, vilket jag alltid använder eller så kan man använda T-röd som typ alla preppers har hemma. ;)
Rengör på chippen och emellan chippen.. samt kylplattan.
Använd inte aceton, då det löser upp plast och vissa lim sorter... Man kan rengöra kylplattan med aceton, då det enbart är metall.
De blåa pilarna visar var det är viktigast att ytan blir ren, medans röda pilarna visar vart det är okej om det finns lite rester kvar, då det inte påverkar kylningsförmågan.

.

Då var det rengjort och det är dax att få på lite kylpasta.
Precis som med allt annat, så får man vad man betalar för.... Så köp inte billigaste kylpastan som går att hitta.. utan köp en i mittemellan prisklassen.. eller en dyr om du är rik. ;) .. Men ingen billig.
Ni kan hitta kylpasta i databutiker, Elgiganten tror jag har det och även MediaMarkt.

Då är det dax att applicera ny kylpasta... Lite är dåligt, mycket är dåligt och lagom är bäst... Detta ordet lagom.
För mycket som synes på bilden ovanför den vänstra på kylplattan så är det helt utsmetat lååååångt utanför chippen. Nu var blixten elak så det syns inte hur kleggigt det är ovanpå CPU/GPU kretsen. Men ett exempel på onödigt mycket kylpasta.

Många lägger en liten klick mitt på, som vänstra bilden nedan visar..... Jag gör inte så..... Varför.... Jo för har man otur när man skruvar på kylplattan så flyter det ut som en cirkel (Demonstrerat i högra bilden nedan).. När inte hela chippet är täckt, så betyder det att hela chippet får inte värmeavledning och kyl-effektiviteten blir sämre, vilket i sin tur leder till högre temperatur.... Och det önskar vi ju inte, då vi vill få den så sval som möjligt. :D
.
Kylpasta1-liten.jpg
Kylpasta1-liten.jpg (56.66 KiB) Visad 728 gånger


.

Jag ser till att hela chippet blir täckt, som syns på bilden nedan.
Mängd. Man ska inte kunna se igenom det. och tjockleken/mängden är väl typ mitt emellan 0,75 till 1mm.
.
Kylpasta2-liten.jpg
Kylpasta2-liten.jpg (27.38 KiB) Visad 728 gånger
.

Återmontering av kylare och fläkt.
Passa in kylar-delen i sitt uttag och vik ner kylplattan över chippet och passa in skruvarna i skruvhålen.
Som med montering av hjulen på bilen så jobbar vi med att korsdra skruvarna för att få en så jämn montering som möjligt... ett par varv på en skruv i taget i korsform..
Då dessa är fjäderbelastade så är det fjädrarna som skapar trycket mot chippet och inte skruven i sig.
Därför brukar jag göra så att när skruvarna är dit-skruvade så ruckar jag lite på kylplattan som pilarna visar då den kan röra sig någon millimeter eller halv millimeter, så att pastan "sätter sig" lite. Absolut inget-inget tryck nedåt, utan bara vicka lite försiktigt. Det är fjädrarna som ska skapa trycket.
.
Montering-liten.jpg
Montering-liten.jpg (69.44 KiB) Visad 728 gånger
.
Sedan på med fläkten och skruva dit de skruvarna och glöm inte att koppla in sladden igen, annars får du bara passiv kylning. :D
Det brukar sitta en tejpbit mellan kylaren och fläkten. Denna brukar klistret vara kasst på så man inte kan få dit den igen. Men det funkar med annan tejp som har bra klister. Den är till för att "täta" lite.
Vad än... undvik aluminiumtejp, ifall klistret ger upp med tiden och den åker in i datorn.. Det är liiite tråkigt med kortslutning kanske. ;)

.

Sedan är det att skruva ihop datorn på samma sätt du skruvade isär den enligt service-manualen.
För att se temperatur i windows. använt den portabla(kräver ingen installation) programvaran HWInfo https://www.hwinfo.com/download/ I Linux kan man använda lm-sensors.
Stationära datorer har effektivare kylning, där eftersträvar jag runt 30-35grader på tomgångskörning och på bärbara med lite större kylare runt 40grader.. men de bärbara med liten kylare och prestanda CPUer kan vara svårare att få dem under 50grader i tomgång.

.

Jag hoppas detta kan komma till nytta för någon, eller bara intressant läsning eller diskutera ämnet i allmänhet.
Då jag ändå "renovera" en laptop så tänkte jag att detta kanske kan vara bra att ha på forumet. 8-)
Dock fick jag skruva bort bakstycket på en annan laptop för att visa alternativ kylare med två plattor.
Ha det gott allihopa. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av Kråkfot »

Bra inlägg :up:

Tänkte ge mig på detta på senaste nyfövärvet.
Tänkte byta hårddisk också men det är en specialtillverkad med egen anslutningskontakt. En mSATA skulle få plats men det gör ju till eller från om den inte går att ansluta :smack:

Stryker du ut kylpastan med nått verktyg? Gör det nått om det "pyser över" och sen torkar rent?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2813
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 01 dec 2022 11:42 Bra inlägg :up:

Tänkte ge mig på detta på senaste nyfövärvet.
Tänkte byta hårddisk också men det är en specialtillverkad med egen anslutningskontakt. En mSATA skulle få plats men det gör ju till eller från om den inte går att ansluta :smack:

Stryker du ut kylpastan med nått verktyg? Gör det nått om det "pyser över" och sen torkar rent?
Tackar tackar. :)

Hårddiskar brukar vara utbytbara, så länge det inte är de laptops som faktiskt har fastlödd lagringsmedia på modekortet. Dock har jag aldrig sett en sådan, bara hört talas om dem. :D
Så det går nog att hitta ersättnings-disk som passar via modellnumret.

Jag beställer kylpasta på spruta 10ml, så den räcker nog till några hundra datorer. Men även de små brukar ha som en liten pip massan kommer ur, så jag lägger en klick i mitten först, sedan duttar jag med pipen för att få det att "flyta ut" så det täcker hela chippet.
Det gör inget om det pyser över, som synes på originalpastan innan rengöringen så var det överallt en stor blobb. Men det är ju alltid trevligare om det inte är för överpyst inför nästa gång man kanske ska göra det, så det blir mindre rengöring den gången. :D
Så pyser det över och du tycker att du inte vill ha det så, så kan du ta en tops och torka bort det överflödiga. Men det är ingen funktionsproblem om det är lite kleggigt.. Det är bara jag som är petig. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av Kråkfot »

Jo 1.8 tums disk med msata finns. Men pinnarna på min är i tre grupper, msata har pinnarna i två grupper. Finns att beställa på valfri kinamart sajt men...pengar finns inte just nu :notme:
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av deadrabbit »

Bumpar tråden då jag tyckte om inlägget från Marie. Har 3datorer liggandes som förtjänar behandlingen med service o rengöring i år.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2813
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Laptop Rengöring av Kylare och fläkt. Byte av Kylpasta till Processorn

Inlägg av Marie »

Jag kanske gör fler HowTo's i framtiden... Men det är alltid svårt att komma på vad som är "bra" saker till alla andra. :oops: :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"