Du äger inte dina pengar

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Det är många med panik, men blodet har nog inte flytit färdigt än.
Tror nog vi ska ned djupare, och sen kommer vi nog fortsätta ligga kvar på låga nivåer något år till. Bitcoin alltså, det finns mycket annat skräp som inte kommer återhämta sig eftersom det bara bygger på greater fool theory.
Orkar man inte med volaliteten så kan man ju göra något annat. Men OMX30 är -12.5%, NASDAQ100 -28%.
Och många pensionsfonder mm som försökt kompensera inflationen med hävstång på statslåneobligationer har det tufft. Vet inte om det är så i svenska pensionsfonder?

Min slutsats är att värdet ligger långt över tidigare högsta värdering, så jag fortsätter med DCA och får köpa otroligt billigt nu och ett tag framöver. Men jag hade inte trott det skulle gå ned så här djupt.

Vi får väl se 2030 när vi (förhoppningsvis) kommit ut ur the fourth turning. Jag vägrar bli en slav under CBDC.

Jag tror ändå värdet kommer att återhämta sig någon gång i framtiden, till skillnad mot kronor, dollar eller euro.

Enligt stock2flow borde den nått uppåt 100K innan värdet vände ner igen, så den modellen är död 🙃
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av falken »

entropi skrev: 27 jul 2021 17:14 Jag kan definitift förstå om du inte tror på Bitcoin, och jag kommer inte att skälla på dig för det. Det är väldigt komplext, och man behöver ha lagt ganska många timmar på att öht förstå vad Bitcoin är. Är inte alls säker att jag förstår det för övrigt, trots att jag kom i kontakt med det första gången för nästan 10 år sen. Tyvärr så lyssnade jag mer på såna som säger ungefär som du gör nu, så jag sålde mina BTCs 2013. Tänk om jag hade litat mer på mig själv som jag gör nu...
Jag är inte lite irriterad på mig själv att jag inte köpte bitcoins för 500:- när de var värda 50 öre styck. Var på god väg att göra det men orkade inte genomföra det av massa praktiska orsaker som fanns då. Vi pratar hedenhös era då det inte var speciellt enkelt att handla med bitcoins.

[edit] Å andra sidan hade jag svurit ännu mer om jag faktiskt gjort det och tappat bort dem, vilket inte hade varit helt osannolikt :shock:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av maskros »

Upptäckte idag att det finns möjlighet att ha en "plånbok" i Signal och att man kan fylla på den med mobilecoin https://en.wikipedia.org/wiki/MobileCoin.

Nån som testat, funkar det, är det fina grejer?
Inte helt trivialt att fylla på med pengar, tänkte slänga in en hundring för att se vad som händer.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av Parabellum »

Tycker det låter intressant.
Håll oss gärna uppdaterade. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Du äger inte dina pengar

Inlägg av entropi »

Kände inte till det.
Det mesta är nog etiskt bättre än krona, dollar, euro och liknande Fiat valutor, men jag vill höja ett varningens finger till alla sorters kryptovalutor som inte är Bitcoin i dessa tider.

Ställ dig frågan varför utfärdaren av valutan skapat en ny, och förmodligen sämre kryptovaluta istället för att integrera Bitcoin. Är det för din eller deras egen vinnings skull?

Jag skulle hellre lägga uppmärksamheten på en Bitcoin Lightning wallet om du är ute efter snabba, billiga och fungerande lösningar.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"