Parkerings appar

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
lupl

Parkerings appar

Inlägg av lupl »

Jag tycker att det börjat gå för långt, vissa parkeringar måste man ha en jävla app för att parkera en stund.
Teknik i all ära men. Börjar få nog. Riktigt nog! :twisted: :twisted: :twisted: :wall:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2515
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Parkerings appar

Inlägg av xsive »

lupl skrev: 15 nov 2022 11:14 Jag tycker att det börjat gå för långt, vissa parkeringar måste man ha en jävla app för att parkera en stund.
Teknik i all ära men. Börjar få nog. Riktigt nog! :twisted: :twisted: :twisted: :wall:
Haha jag har 5 olika appar i mobilen för att täcka upp olika parkeringsbolag i olika städer. Lite krångel. japp
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10570
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Parkerings appar

Inlägg av bastard »

är detta rimligt, kräver ju att man har en telefon som klarar dom apparna
vilket inte skall behövas ha

undras om någon kollar vad dom apparna även skickar iväg för slags data?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2515
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Parkerings appar

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 04 dec 2022 07:10 är detta rimligt, kräver ju att man har en telefon som klarar dom apparna
vilket inte skall behövas ha

undras om någon kollar vad dom apparna även skickar iväg för slags data?
Det går att parkera utan appar men man får begränsning att kanske hålla sig till parkeringshus.
Det finns några större drakar med betalning många städer och parkering brukar kunna betalas med
alternativa appar. Vissa städer dock med egen lokal app.
Appen sparar min parkeringshistorik för regnumret så visst kan den datan användas av andra men inget som direkt bekymrar mig.
Med lite mer grå avsikter skulle jag fundera på om jag skulle vilja ha det sparat
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Parkerings appar

Inlägg av deadrabbit »

Starta parkering med sms eller inte mycket riktar sig till smartfån vill jag tro. Med alla möjliga appar. Har gått från sms park till parkster och nästa år blir det EasyPark utöver de lokala bundna till storstad nöjesfält och liknande. En telefon med simkort smartfån bara med parkering appar i julklapp till min far kanske :hm:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Parkerings appar

Inlägg av Marie »

Än sålänge har jag inte hamnat på en parkering som kräver enbart app. Men den dagen jag gör det kommer jag ringa parkeringsbolaget så de får komma för kontant betalning eller kort betalning då det står i grundlagen att man ska kunna betala med de medlen. Kontantfria undantag finns, men då gäller kortbetalning som alternativ.
Jag har en dumtelefon och det finns inga notiser någonstans att man är tvungen att ha en smartphone för betalningar. så det kommer jag driva till rättegång om de ger mig en parkeringsbot för att jag inte ägde en smartphone.
Media kommer nog gilla att täcka upp det målet. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2515
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Parkerings appar

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 04 dec 2022 20:40 Än sålänge har jag inte hamnat på en parkering som kräver enbart app. Men den dagen jag gör det kommer jag ringa parkeringsbolaget så de får komma för kontant betalning eller kort betalning då det står i grundlagen att man ska kunna betala med de medlen. Kontantfria undantag finns, men då gäller kortbetalning som alternativ.
Jag har en dumtelefon och det finns inga notiser någonstans att man är tvungen att ha en smartphone för betalningar. så det kommer jag driva till rättegång om de ger mig en parkeringsbot för att jag inte ägde en smartphone.
Media kommer nog gilla att täcka upp det målet. :mrgreen:
Man måste inte ha tex Parkster appen i smartphone för att parkera på parkering där man betalar genom dom.
Går även via dumphone och skicka SMS med zon, regnummer och personnumret. Alternativt talsvar. Sen kommer månadsräkning.
Är bara krångligare och du blir inte mindre reggad med uppgifter för det..
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Parkerings appar

Inlägg av falken »

Vänta bara tills du får en el-bil, de går i princip inte ladda utan app. Betala med kort kan du bara glömma.
Tror att det är något EU direktiv på gång som tvingar bolagen att ta emot pengar som betalning.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Parkerings appar

Inlägg av EN brun böna »

När jag åker till en större stad 10 mil bort så har de betalda platser runt sjukhuset (enda anledningen att jag åker dit).
Där kan man gå in i deras hemsida eller app om man vill reservera parkeringsplatsen, annars när man kommer fram och har parkerat så går man till en automat och matar in bankkortet och slår kod. sedan går man till sitt läkarbesök och väl ute igen går man förbi automaten och gör samma procedur igen. Då går betalning iväg för den tid man varit parkerad. Glömmer man utcheckning så kostar det en slant extra. Så där har man olika alternativ för betalning dock inte kontant.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2816
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Parkerings appar

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 04 dec 2022 21:20
Marie skrev: 04 dec 2022 20:40 Än sålänge har jag inte hamnat på en parkering som kräver enbart app. Men den dagen jag gör det kommer jag ringa parkeringsbolaget så de får komma för kontant betalning eller kort betalning då det står i grundlagen att man ska kunna betala med de medlen. Kontantfria undantag finns, men då gäller kortbetalning som alternativ.
Jag har en dumtelefon och det finns inga notiser någonstans att man är tvungen att ha en smartphone för betalningar. så det kommer jag driva till rättegång om de ger mig en parkeringsbot för att jag inte ägde en smartphone.
Media kommer nog gilla att täcka upp det målet. :mrgreen:
Man måste inte ha tex Parkster appen i smartphone för att parkera på parkering där man betalar genom dom.
Går även via dumphone och skicka SMS med zon, regnummer och personnumret. Alternativt talsvar. Sen kommer månadsräkning.
Är bara krångligare och du blir inte mindre reggad med uppgifter för det..
Jag tror inte vi har Parkster här i Linköping.. Dukaten står för majoriteten av parkeringarna i denna stan.. Vad deras app heter.. det har jag inte en aning om. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"