vildkaniner

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

vildkaniner

Inlägg av bastard »

med spårsnön som kom så såg jag att det finns mer "vild"kaniner än vad jag trott runt huset

frågan är, vad man borde göra för att hjälpa dom över vintern

har sett dom men inte riktigt haft koll på hur många

nästan så man borde fånga in och ha dom som gräsklippare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: vildkaniner

Inlägg av Charlie** »

Ungefär som man hjälper haren. Stödutfodra med gräs (som man torkat under sommaren) Kapa täta granbestånd så att det bildas "krypgranar" där kaninerna kan gömma sig.
Om du börjar stödutfodra så måste du fortsätta hela vintern.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: vildkaniner

Inlägg av bokmalen »

om du har lövträd, typ asp, på tomten, så kan det vara en idé att fälla en framåt vintern så de kan äta de tunnare grenarna och barken. Men än på någon månad lär de ju inte behöva någon hjälp med maten.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: vildkaniner

Inlägg av Marie »

Rester av sallad och morötter funkar oxå.. Mina kaniner tyckte det var godis till sin vanliga kanin pellets de fick. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: vildkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Sommartid kan man klippa busk med blad och torka, det är viktigt att efter klippningen så får riset inte utsättas för minsta fukt. Det kan hängas på tork i en carport tex. Det är lätt att torka, när set är torrt kan man bunta ihop i större lövruskor och lagra torrt.
Havrekärvar är också ett bra foder som ger både energi samt bukfylla. Viktigt för kaninernas välbefinnande och magar.
Har man mycket frodigt gräs som man kan ta med klippa och torka så kan man göra höbalar sedan och lagra till vintern
https://www.youtube.com/watch?v=ygRvui8eQL0
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: vildkaniner

Inlägg av bastard »

ska kolla igen när det kommer spårsnö

önskar nästan att man kunde haft dom däringa kininerna på jaktmarken istället, mer utrymme och mer möjlighet till jakt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: vildkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Kaniner är lätta att fånga i fällor. Jag har såna levandefällor som brukar användas till att fånga in vildkattor. Så ingen borde fråga om du sätter ut en fälla eller två för att fånga katter, men får en kanin då och då av "misstag"
Jag brukar ha en morot som bete men torra pellets borde funka det med och ser väl mer ut som torrt kattfoder
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: vildkaniner

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker att vill du ha kaninerna som fria vildkaniner i närheten av gården så kan du optimera deras miljö med mat och skydd. Tex att du slår ner någon tät gran eller bygger vindskydd där du lägger halm osv. Vill du ha kaninerna som tamkaniner i burar så borde det vara lättare att köpa några honor och någon hane, de brukar inte vara jättedyra om man tänker på vad man får tillbaka.

Man har också jakträtten på sin gård om den inte är i detaljplanerat område. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle ta illa vid sig om man skjuter kaniner med 22:an på tomten.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"