Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Marie »

Hejsan hoppsan på er. :mrgreen:
Denna forumdelen är inte för välanvänd, vilket är lite förvånande då vi lever i ett digitaliserat samhälle. :hm:

Med senaste veckans händelser av it-attacker och "driftstörningar".. Så kommer frågan...
Hur påverkas du.... och vad kan du göra för att minimera effekterna av hur mycket det påverkar dig?

Edit:
Kom gärna med förslag om vilka sajter som kan vara bra att ha tillgång till offline.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Marie »

För min del så är jag inte super beroende av internet, jag kan klara det mesta via telefon och det som drabbar mig mest är Kolla forum, kolla e-post och läsa nyheter från olika delar av världen. Det är det som jag nyttjar på daglig basis.. ja o söka efter information vid behov.
Banken.. en gång i månaden när jag betalar räkningarna typ.. kanske en extra gång för att se vad jag har på kontot.
1177.se e-tjänster.. några gånger om året.

De sajter jag har tillgång till offline är svenska och engelska Wikipedia, Arch-Wiki sedan var det någon mer jag inte kommer på i skrivande stund, och servern är avstängd just nu då aktuellt el-timpris ligger på 347,25 öre/kWh. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Stensture »

Ett tips kan vara att skaffa FrejaID+, det ersätter inte BankID men endel tjänster stödjer båda som identifiering.

BankID är ett tacksamt mål för en illasinnad aktör eller för driftstörningar av vanlig sort.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Marie »

Jag läste någonstans om det var på förslag eller om det bara var allmänna nyheter om att eventuellt skapa ett statligt bank-id eller e-legitimation så att man inte skulle vara beroende av en bank... Det låter ganska intressant faktiskt.
Sedan vart jag läste det och när....... :oops: det minns jag inte.... men det var nog på en nyhets sida, typ SVT, tv4, expressen, aftonbladet.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Sixten »

Verkar vara pågång att börja diskussion i riksdagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... on_HA11101

Sista svarsfatum är 14 dec.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av falken »

Jag har ett antal tusen kronor i vapenskåpet. Inte speciellt mycket men pengarna räcker väl någon vecka om man shoppar på som vanligt.
Nu är väl chansen att man faktiskt kan använda kontanter rätt liten om kassasystem, leveranssystem och liknande klappar ihop.
Det är väl bara lokala handlarn som man känner en smula där det kommer vara möjligt.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Marie »

Sixten skrev: 07 dec 2022 09:34 Verkar vara pågång att börja diskussion i riksdagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... on_HA11101

Sista svarsfatum är 14 dec.
sedär :mrgreen: då mindes jag inte helt fel asså.... ibland fungerar visst minnet på onödigt vetande. :P
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Charlie** »

6000 i kontanter, var av 2500 i plånkan.
50 lit soppa i dunk, var av 10 i bilen.
Medicin för 3 månader.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Stensture
Inlägg: 55
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Stensture »

Ett annat tips kan vara att skaffa ett ytterligare kort att handla på. Det har varit tillfällen där merparten av svenska banker haft problem och då var det skönt att kunna använda sitt reservkort som jag "tankat" med lite pengar.

Själv använder jag Revolut, det är utan månads eller årskostnad. Endast frakt för kortet kostar. Funkar kanon.

Men ja kontanter är ju såklart bra att ha även det.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Driftstörningar eller IT-attacker. Hur är du beredd....

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag använder också Revolut för backup. Då min ordinarie bank använder Mastercard så är det relevant att Revolut använder Visa. Sen kan man ju hos Revolut ha konton i olika valutor kopplade till sina kort. Altid trevligt att ha en liten buffert om det är så att hela svenska kronan rasar med betalningssystemen...
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"