Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Allt om vatten
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 01 aug 2022 18:51 En genomsnittlig person kräver ett par liter vatten per dag, mer vid ansträngning. Om vi säger att man behöver dricka 3 liter vatten per dag, så krävs alltså inget mer än 117 x 3 = 351 kCal i energi. En Flapjack Caramel Fudge som ligger på mitt bord vid skrivande stund innehåller 369 kCal per bar, alltså mer än tillräckligt för att låta min kropp smälta tre liter vatten bara för drickandets skull.

Om man jämför detta med behovet att vintertid trampa runt med snöskor/skidor, samla ved, eventuellt hugga det, och vid behov skotta ned sig till marken för att kunna göra upp eld och smälta det till dricksvatten lär åtgången av energi vara betydligt högre. Särskilt om det måste göras flera gånger per dag.

Så kontentan är: Har du mat i kroppen (eller möjligen en god fettreserv förlagd i ketos), lär ätandet av snö inte vålla problem.
Jag köper din uträkning rakt av vad gäller energiåtgången (Ok jag har dubbelkollat och konstaterade att det var korrekt)
Sen kan man vända lite på det.
En människokropp producerar i vila ca 1W värme per kilo kroppsvikt. Typiskt då 80W för en normalstor man.
Det är biprodukten av den mänskliga metabolismen som har en verkninggrad på ca 20%.
Kroppen tar inte upp all energi från födoämnena men det är redan inräknat i kaloriangivelser på maten. (Typiskt 5% av energin tas ej upp)
(Förutsätter dock att man äter en rimligt varierad föda och inte tex bara nötter under en vecka för då slår det fel)

Om vi nu har tillgång till föda och räknar för enkelhetens skull på kropp i vila.
Vi har våra 80W värme som skall räcka till både att smälta vatten och att hålla kroppen varm.
Det blir ju inte direkt mer värme som produceras bara för att du äter en extra flapjack.
Hur stor del av värmeproduktionen behövs för att smälta vattnet?

Sorry för enkelheten återgår jag till Joule.
334kJ för att smälta ett kg is
4,2kJ för att värma 1kg vatten en grad ger 155kJ för värma från 0 till 37 grader.
Räknar vi på dina tre liter ger det 1468kJ för att smälta och värma nollgradig is till 37 grader (Samma som dina 351kCal)
Om vi nu fördelar denna smältning jämnt över en 12 timmars dag
1J=1Ws
Det går 43200s på 12 timmar
1468000/43200 ger att det krävs 34W kontinuerligt under dessa 12 timmar
34W motsvarar 42% av den värme som kroppen producerar i vila.

Energimässigt är det inget problem att tillföra den energin genom mat som krävs för att smälta vattnet.
Däremot får man vara försiktig med hur mycket av den producerade kroppsvärmen man använder utan att börja frysa.

Rör man på síg (och förbrukar mer energi - producerar mer värme) är det knappast ett problem
Jag vill inte vara viktigpetter men tycker det är intressant räkna på

Jag kan ha otur när jag tänker ibland så får gärna korrigera mina eventuella brister
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

... och i intresse av kontinuitet så lägger jag in recensionen kring Grayl här också: Recension och test av Grayl Geopress

639b57374f151706620545.jpg
639b57374f151706620545.jpg (15.11 KiB) Visad 864 gånger

Finnes här:

>> https://youtu.be/K7-mJxjVoKI <<
Skriv svar

Återgå till "Vatten"