Honda elverk kontra "allt annat"

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av mopar340 »

Metall är tyvärr inte alltid bättre, det gäller ju att det är rätt dimensonerat och av rätt kvalitet.
Bilden visar övre kamremsdrevet från en några år gammal honda utombordare som har gått ca 50-100h.
Stålcentrumet har släppt från själva drevet, remmen har så klart kuggat över ( ser ut som plast men det är metall) får se hur mycket ventilsallad det är innanför. Hade gärna haft ett plastdrev om det bara hade hållt...
Bilagor
5d7fec0ae28d2571606004.jpg
5d7fec0ae28d2571606004.jpg (26.84 KiB) Visad 5095 gånger
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10331
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

ser kul ut. not

då återstår vad man ska ha för motorer som ska klara mins 10,000 timmars drifttid, eller strax över ett år heltidskörning

hatz är en sak,
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Tank »

Turbin eller wankel? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

Palle500 skrev: 16 sep 2019 20:01 Håller med Tank, även mitt Biltema är marknadsledande just nu.
Tack Reboot för utförlig beskrivning. Är ju som en undersökande journalist (i positiv bemärkelse).
Synd att man inte kan parallellkoppla Biltemas så som man kan med Hondas elverk.
Är det även nydesignade motorer på 1000VA Honda verken, eui1100?
Har inte sett några nya motorer, utan den är baserad på GHX50-motorn. Inga delar eller funktioner är som visas i brochyren, utan det är en kompakt plastkam med bara en hub, som båda lyftarna med stötstänger släpar på med plastdrev från vevaxeln. Den har lyftarna är placerade på var sin sida för att få vinkeln 180 mellan dom för tidsskilnaden på insug/avgasventilerna.
Brochyren på motorn är alltså bara ett hopkok med floskler och grovt felaktiga bilder från PR-avdelningen.
https://engines.honda.com/models/model- ... 0#Features

Så här ser delarna ut i verkligheten:
https://www.hondalawnparts.com/oemparts ... 5/camshaft

Ej avtagbar topp, men den har funnits i många år och har enligt sakkunskapen bra pålitlighet och renomé, så vad ska man göra.
Kör ni med era små biltema, dom funkar säkert under ett större SHTF-läge och det finns andra roligare saker att priotera.
Mina utlägg här var att ”klä av” folks tro på att kvaliten och materialval bara förbättrades med varje ny modell.
Nu visar det sig att det är inte kvalitét som styr , utan mammon och greed som prioteras!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Scoo »

reboot ska ha en eloge för inläggen här, med blandade känslor är det väl nog att konstatera att tyvärr så är det pengar som styr nuförtiden* och att det rådande är hur dåligt man kan bygga en sak så den håller tills dagen efter att garantin gått ut... :shock: :? :roll:

Från tråden om att rädda frysboxen:
bastard skrev: 12 sep 2019 21:20 funderar på vad man borde rekomendera

och jag säger en fullösning

biltemas icke inverter elverk, och när man kör den så har man lite resestivt grundlastinkopplad med, läs liten elvärme eller 100w glöd, inte led utan glödlampor

det är en ordentlig kompromiss, men funkar någon vecka utan bekymmer

den resistiva lasten hindrar till viss del överspänning från elverket som kommer av regleringsfel
Börjar tro själv att jag skaffar den billiga** men kraftfulla Einhell-märkta (blev testad i länk tidigare i denna tråd) OEM-elverket som nominellt är 2,3/2,8 kW (max 2min), det orkade med momentan last upp till 3660 kW. Inte så bränslesnålt (drar 730g för att producera 1kW under en timmes tid) och inte så tystgående heller (83,1 db). Kvaliteten på strömmen är sådär, spänningen hålls bra men distorsioner (THD) är vid låg last 7,6, vid 1 kVA 16,9, vid 1,9 kVA 19,7 (alltså sämre vad som väl kan anses vara "kvalitetsström"). Hondas jämförelsetal (EU20i) var 510g bränsle, 76 db och ypperlig kvalité på strömmen: 0,5/0,5/0,9 THD. Då har jag något för akuta behov såsom att förhindra att vattenrör fryser vid långvarigt vintertida strömavbrott eller så.

Vet av en Honda EU20i som mest samlar damm hos en äldre släkting så blir väl att försöka ärva den :) Grämer mig ännu att jag missade att handla västtyska 80-tals Bosch 2-takts 0,7kVA elverk som finska försvaret sålde bort för några år sedan, de hade timräknare och många hade inte gått så länge (100-250h), det räckte till i de flesta fall att byta ut slangar som helt vittrat bort och så var det att tuta och köra. Fick i alla fall tillbehörslåda till större elverk så har jordningsspett och sånt.


*) ta nu ex. Fjällräven som exempel
**) bara aningens dyrare än Biltemas "ful-elverk"
För mina barns skull
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av reboot »

Tackar för det. Men det är ju egentligen bara konstruktion, ursprung och förväntad hållbarhet på motorerna som jag undersökt.
Driften i verkliga livet under belastning över lång tid är etn annan sak.
Energimyndigheten gjorde en mycket nedslående test av elverk 2015, så det är många andra variabler som ska funka på dom.
Biltemas dåvarande G1000 gick till exempel sönder så många gånger att den inte gick att fullfölja testet. den har nu ersatts med en förhoppningsfullt bättre G1001i....
https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... ufft-prov/
https://www.energimyndigheten.se/tester ... ,1766,1767

Se hur illa det gick för dieselverken, som man tror ska vara pålitliga.... :o

Det minsta biltemaverket G700 var inte med i testet, men vi diskuterade det i det andra forumet 2018 och jag hittade den troliga tillverkarens/huvudditributörens sajt i Kina. Verkar vara förhållandevis seriös konstruktion och många på forumet har det och är nöjda med det. Skriv gärna här i forumet vad ni själva har använt för laster och hur det gick med det!
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 42-15.html
https://chinaxingyue.en.alibaba.com/pro ... rator.html

Om man ska ha ett större att köra lite hushållsel och har gott om plats och tål oljudet, så är ett rambyggt elverk med stor tank och synkrongenerator att föredra. T.ex Enhell som någon föreslog här, eller Biltemas G2502. Dom borde lärt sig något efter fadäsen med G1000......men kolla upp alla garantier noga!

Tanken är sen att hårdköra det man köper ett antal tankar och se vad det pallar, givetvis inom rekomenderade laster. Brödrostar, vattenpumpar, hårtork, klinga och borrmaskin samt ev dammsugare (starta på lågvarv) Då åtminstone Biltema har bra förhållande till sina kunder, så det skulle jag själv välja en G2502 om jag hade plats. Det går också enkelt att reklamera om det havererar och skriva några poster här på preppad.se om hur det gick. Alla här vill ju veta!

Då dom elverken inte är så lämpliga till elektronik, så är det bättre att ha ett större 12V batteri, som laddas med solpaneler eller ibland via vanlig batteriladdare från generatorn, när man kör den till annat. Med 12V batteriet kan du då ladda datorer, komradios, småbatterier, UBS-grejor mm. direkt från 12 volten eller via en mindre ”äkta sinus”-omvandlare.
Fråga inte här om kylskåp igen, då det behöver utredas ytterligare och tas i kyl/frybox-tråden

Man får tänka på att de större generatorerna utan ”inverter” alltid måste gå på fullvarv, oberoende av belastning och oftast 3000v/min, för att ge 50Hz ut. Dom ger mycket övertoner och ”brown outs”, alltså spänningsfall om motorn saggar, så det är därför inte så lämpliga till småelektronik.

Ett bra inverterverk ska variera varvtalet efter belastningen och därför gå tystare och lugnare om det belastas lite. Och så länge motorn går så ger det en stabil utspänning med mindre övertoner.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10331
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

skulle man ha mera pengar vore ett bra långtidstest vara ok, vintertid köra en sådan i källare/garaget som behöver värme och elen in i acctankarna och köra tills den ger upp, skulle man göra det med några olika så skulle man kunna få en hygglig koll på vad som funkar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av Scoo »

Blev handlat då för några år sedan ett ramverk märkt Einhell som producerar "ful-el". Funderar nu på att donera det till Ukraina och ersätta med ett Honda EU10i (de har visserligen gått upp i pris och verkar vara slutsålda för jämnan). Detta iom. att likt jag skrev i tråden om rädda frysboxen så har två år gammal frys uppmätt startström på bara 240W eller däromkring.

Specialbehovet som kunde kvarstå för en regnig dag vore att kunna blåsa tomt vattenrör så de inte fryser sönder (i den mån man inte vågar eller bara kan tappa ur o kan chansa att kvarvarande vatten har rum att expandera då det fryser). Ramverket ger OK med effekt för liten kompressor, en EU10i ger dock 1 kW och momentant 1100W så nog på gränsen att orka driva liten OEM kompressor med säg 6l tank som tas upp till 8 bar, har för mig att den kompressorn drar lite på 1 kW. Hur är det då med 12V kompressorer och en separat lufttank? Skulle det funka för att få större luftmängd på en gång förr att blåsa ur rör? Hamnar lite utanför ämnet förvisso :)
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10331
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Honda elverk kontra "allt annat"

Inlägg av bastard »

det är startströmmen som ställer till det

sök på dycker och kompressor så hittar du små kompressorer, med 0.5 hk eller 0.37 kw, dom går att köra på små elverk

eller 12v bra kompressor funkar med, kolla bara så dom tål mer än ex 10 minuters körning åt gången, annars kan du ha så stor tank som du vill
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"