Bra böcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bra böcker

Inlägg av maskros »

Pentti.linkola skrev: 07 jan 2023 18:46 Tycker dock det är rätt intressant i dessa tider med allt låtsasmiljötänk och flum.
Absolut!!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Bra böcker

Inlägg av Mulle »

Har köpt och med förtjusning läst boken Ved av norrmannen Lars Mytting. Utifrån min kunskapshorisont kan jag rekommendera boken. Den har nog 10 år på nacken nu men innehållet är ju aktuellt.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Bra böcker

Inlägg av Prepsson »

Jag hittade "Första överlevnadsboken" av Stefan Källman och Jan Jäger på loppis.
Förvånansvärt informativ för att vara en bok riktad mot barn och ungdomar. Den kan även tänkas användas för "lätt svenska"
lupl

Re: Bra böcker

Inlägg av lupl »

Det finns en uppsjö av överlevnadshandböcker…
Vilken ska man skaffa?
Finns förmodligen någon bok som är bättre av dem?
Ursus

Re: Bra böcker

Inlägg av Ursus »

lupl skrev: 14 jan 2023 17:10 Det finns en uppsjö av överlevnadshandböcker…
Vilken ska man skaffa?
Finns förmodligen någon bok som är bättre av dem?
Handbok Överlevnad är fortfarande bra och koncis för kortare vildmarksscenarios.

Lofty Wiseman - Överlevnadshandboken är ännu min guldstandard för långsiktig vildmarksöverlevnad, mest på grund av sin grundliga genomgång av ätliga och medicinala växter samt ätliga djur.

Cody Lundin - When All Hell Breaks Loose är solid läsning och mer inriktad på prepping; såsom vi känner prepping idag

Det är dock svårt att kondensera ned tillräckligt med information för det riktigt långsiktiga och hållbara, varför handböcker egentligen bara skall fungera som snabbuppslag och uppmuntran till vidare läsning. Mitt personliga bibliotek börjar vara ganska digert, och först nu är jag hyfsat nöjd. Floror, hantverksböcker om allt från garvning och slakt till snickeri och smide, antropologiska och arkeologiska redogörelser om livet i våra ekologiska zoner genom historien och förhistorien... Listan blir snabbt lång när man skall täcka in allt som en urmänniska hade i huvudet för 30 000 år sedan och som en livegen bonde kunde göra på 1700-talet.
lupl

Re: Bra böcker

Inlägg av lupl »

Ok, tack för tips.
Det jag tänker på först är väl ätbart.
Är väl det som är nummer ett i nuläget.

Får kolla upp dem.
De blir väl mer som en inkörsport, sen får jag snöa in på det som passar mig bäst.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bra böcker

Inlägg av Parabellum »

Att äga clovis kulturens kunskap i att leva från vad naturen ger hade varit underbart.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
lupl

Re: Bra böcker

Inlägg av lupl »

Parabellum skrev: 14 jan 2023 18:49 Att äga clovis kulturens kunskap i att leva från vad naturen ger hade varit underbart.
Va nog svårt på den tiden, men förhållandena är nog likvärdiga med de vi har i vårt land…
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Bra böcker

Inlägg av Parabellum »

Kan varmt rekommendera boken perfekt storm av författaren Arne Weinz.
Har inte läst hela tetralogin, andra boken inte fullt så bra som första.
Får ta och köpa alla. :up:

Handling:
Perfekt Storm är en politisk och militär spänningsroman. Berättelsen är en dystopisk framtidsskildring om hur Sverige drabbas av kriget som bryter i samband med ett försök till maktövertagande. Boken är tänkt att vara den första i en serie av fyra till fem böcker som handlar om kommande inbördeskrig i Västeuropa.

Lördagen den 17 juli 2027 bryter kriget ut som en blixt från klar himmel. Via vanliga kryssningsfartyg lyckas Brödraskapet landsätta tusentals välutrustade elitsoldater utan att möta motstånd. Samtidigt släpps hundratusentals gudskrigare loss.

Deras kraft är förfärande och de tar snabbt kontroll över stora delar av Sverige. Först efter tre dagar lyckas en stympad och chockad ledning samla sig till motstånd. Kaoset är totalt och landet saknar en fungerande organisation eftersom agenter mördat ledande personer i sina hem natten innan krigsutbrottet.

Motståndskämpar inleder en kapplöpning med gudskrigarna om att hinna först till de militära vapenförråden och fristående motståndsgrupper uppstår där de hinner först. Det står snabbt klart att de inte kan besegras militärt. Exilregeringen vädjar om internationell hjälp och blir hörsammade i Moskva.

För civilbefolkningen råder svåra tider med svält, kalla bostäder samt brist på mediciner och drivmedel. Elförsörjningen är utslagen, liksom mobilnäten, TV och Internet. Hämningslösa profitörer gör sig rika genom att utnyttja de förtvivlade människornas trångmål. Befolkningens kampvilja låter sig inte knäckas och efter fem månaders strider tar allt plötsligt en oväntad utveckling.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Bra böcker

Inlägg av Omnivore »

Tack för tipset om den perfekta stormen. Lade den i min önskelista och tar den när jag blir klar med Ishjärta.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"