buffster skrev: ↑24 jan 2023 19:51
Precis, en av utmaningarna är hur vi övar på ett bra sätt. Vill ju inte att barnen blir oroliga i onödan, men de ska ändå veta vad som gäller i en nödsituation.
Vi har tex haft brandövning mitt i vintern där personalen aktiverar brandlarmet och alla får springa ut till samlingsplatsen på gården. Dock fick ju alla ta på sig sina vinterkängor i hallen för att inte frysa/få köldskador. I ett skarpt läge hade det dock inte varit aktuellt att stanna upp och ta på skor... (köldskador vs. brinna inne)
Jag sitter ju lite på 2 stolar här, dels som ordförande i föreningen där jag måste se till vad som är rimligt ur föreningens och personalens perspektiv, samt som förälder där jag vill vara säker på att mitt barn har det bra vid en eventuell kris där jag inte kan ta mig till förskolan inom rimlig tid.
För att ta
deadrabbits citat
(kan ni inte be om kommunens planer eller beredskapsrutiner och göra till era egna.)
Det är nog det bästa första steget och utarbeta strategier efter dem som utgångspunkt.
Även om prepping blivit mer rumsrent och MSB har börjat pumpa ut rekommendationer, så får man fortfarande vara lite försiktig för att inte få en foliehatt stämpel i pannan av folk omkring en. Men som min signatur säger.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Så en långsiktigt preppingkurva att stega uppåt kan man nå mer med än att försöka komma med allt på en gång. Foliehatts-varningen så att säga.
En ide är att få med de andra fortare är att få dem att komma med dina idéer istället för att du presenterar dem.
Så vad är reella mest troliga scenarios?
Cyberattack som slår ut telefoner och internet. Japp den är trolig. Dock är sannolikheten liten att Telia, Comviq, Telenor och Tre blir utslagna samtidigt. Så troligtvis kommer minst en anställd ha telefontäckning.
Så det kan vara bra att ha koll på.. Hur många olika telefonleverantörer har ni tillgång till för att ha redundancy på kommunikation?
Här kan du exempelvis innan ni ska ha ett möte.
(dagen innan eller timmar innan) Nämn för någon om gårdagens driftstörningar där Telia telefoner blev utslagna och kommentaren.. Hur attan skulle vi göra om våra telia telefoner blev utslagna.
(Eller annan nyhet i närtid/ämne i fråga)
Fröet kommer gro hos den personen.. och när ni har ett möte om krisberedskap enligt planer eller beredskapsrutiner.. så frågar du om de har några idéer o tankar, så kanske den personen nämner telia grejen och din ide och diskussion blir den andres ide och då kanske mottages av de övriga ännu lättare.
Så hade jag varit du så hade jag nog försökt att få majoriteten av idéerna att att presenteras av de andra.. foliehatt-nivån försvinner i vinden när alla bidrar.
Någon säger på skämt. Ja men om någon drar av en EMP dårå?
(elektromagnetisk puls) Då skojar du tillbaka o säger, då blir det som i TV-serien Jericho.. och efter en kort paus, fortsätter du. Ja men hur skulle man göra om det hände. Inga bilar, telefoner eller el fungerar... Skämtet gick från skämt, till en tv serie till att bli en riktig diskussion.
När det kommer till övningar.. kör på
deadrabbits ide och få tag på de planerna och utgå från dem, då det är allmän kunskap o sunt förnuft utan konstigheter.. Sedan efter de gör du en mer avancerad djupgående custom modell.... långsam avancerande kurva som får med alla på tåget och få de andra att komma med förslag idéer och hur de tänker.
.
Jag skrev detta innan maten nu och det låter inte lika bra nu när jag är mätt, som det gjorde när jag var hungrig och stress skrev medan jag hade 3minuter kvar på pastakokningen.
Men jag postar det iallafall, då det känns rätt men kanske behöver formuleras annorlunda kanske.
Jag glömde ju säga, Välkommen till forumet i förra inlägget.