Prepping på förskolan

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
buffster
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 jan 2023 18:00

Prepping på förskolan

Inlägg av buffster »

Hej!

Helt ny på detta forum, men har lurkat här en del och sysslat mer prepping ett par år. Osäker på vart jag ska lägga tråden, men testar här.

Jag är ordförande i en föräldrakooperativ förskola, där vi nu fått uppmaning från kommunen att se över vår krisberedskap.
De kommunala förskolorna har nyligen haft en "krisberedskapsvecka" där de övat på olika scenarion. De har fått välja mellan långvarigt stömavbrott, inget vatten, ingen värme mfl scenarion. Kommunen vill nu att även fristående förskolor ser över sin krisberedskap.

Vad anser ni vara viktigt för oss som förskola?

Ett scenario kan ju tex vara ett snöoväder så att föräldrarna inte kan hämta sina barn. Och/eller strömavbrott och utslagen mobiltelefoni så att föräldrar och personal inte kan kommunicera.

Ös på med synpunkter och förslag på åtgärder! :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av bastard »

välkommen

börjar med det enklaste
mat och vatten, och möjlighet att laga mat

räcker med ex makaroner och vatten
men helst lite mer, ex konserver som ändå roteras i den dagliga maten

att kunna vila, ex filtar

ficklampor
i den miljön hadde jag undvikit levande ljus

namnlistor med fler än ett namn, helst namn på ex grannar, och ex barnens andra släktingar i närheten för kommunikation

att öva innan det händer med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av Ursus »

Det absolut viktigaste är att fostra en känsla av disciplin och kärvhet. Ställ upp barnen i hallen varje morgon för inspektion av hygien, snygghet, allmäntillstånd, samt rakning av ansiktsbehåring. Påföljder vid brott mot dessa kan vara enkla, men bör vara kännbara: Allt från bytande av de minstas blöjor till en mil på en Bobby Car runt det lokala elljusspåret, beroende på överträdelsens karaktär och art. Avsluta alltid varje uppställning med fysisk träning. BRAK är bra i den åldern, men senast vid sexårsverksamheten bör man börja med marsch med packning och skivstänger.

Därefter gäller teorilektion om Duck and Cover och atomvapens verkan. Borde vara ganska enkelt. Om solen tvärt går upp en mulen vinterdag? Ned på golvet, täck nacke och huvud, bered för stötvåg och returvåg. Nu är det bråttom innan fiendens efterföljande anfall kommer: Här appliceras grundläggande radiakskydd, jodtabletter administreras, och förbandet förbereder sig för strid! Improvisation är A och O: Kan skedar snabbslipas till attackspadar? Kan smällande ballonger användas som avledningsmanöver? Sådana frågor bör redas ut innan kriget kommer!

Vidare bör man även löpande skola de små i överlevnad, självhushållning och DIY. Tälja egen napp av ekvril med slö kniv, sova middag i snöbivack i -30 C, göra egen välling av hundkäxrötter och tallfrön. På självförsvarssidan bör man hålla det enkelt men effektivt; boxning och brottning är ledorden! Suplex, höftkast och Karelinlyft skall varvas med drillar och slagkombinationer på saccosäck innan man övergår till regelrätt sparring. Med fördel kan någon form av MMA-liknande turnering anordnas där segraren får något extraordinärt begärligt, typ en ask med russin. Vinnarskallarna måste redan nu sållas ut för framtida ledarpositioner och jägartjänst.

I övrigt gäller mest sunt förnuft och fantasi.
Kan den lokala fallskärmklubben göra några hopp in på gården och agera fientliga fallskärmsjägare? Några knallpulverpistoler och mindre smällare kan göra det hela realistiskt. Notera hur barnen reagerar, hur snabbt motstånd kan sättas in. Efteråt är det alltid bra med en debrief där man kan gå igenom vad som fungerade bra och mindre bra. Därefter fler övningar, repetition ger resultat!
Ersätt spökhistorier med rysshistorier och elda gärna på när barnen börjar försöka överträffa varandra med läskigast berättelse. Varva dock även med sagor om hjältemod, såsom om Raoul Wallenberg, Gustav Vasa, eller landstigningen i Normandie. Det gäller att hålla moralen uppe och inte bli defaitistisk!
Kan en ärtbössa av ballong och toarulle penetrera ryska kroppsskydd? Konventionell visdom säger Ja! Köp in ett begagnat sådant från Ukraina; gärna med några kulhål i för moralens skull, och sätt ungarna till att tävla! Den som gör kraftigast ärtbössa och först kan krossa plattan vinner en ledig dag.

Och så vidare.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av Marie »

buffster skrev: 24 jan 2023 18:12 Hej!

Helt ny på detta forum, men har lurkat här en del och sysslat mer prepping ett par år. Osäker på vart jag ska lägga tråden, men testar här.

Jag är ordförande i en föräldrakooperativ förskola, där vi nu fått uppmaning från kommunen att se över vår krisberedskap.
De kommunala förskolorna har nyligen haft en "krisberedskapsvecka" där de övat på olika scenarion. De har fått välja mellan långvarigt stömavbrott, inget vatten, ingen värme mfl scenarion. Kommunen vill nu att även fristående förskolor ser över sin krisberedskap.

Vad anser ni vara viktigt för oss som förskola?

Ett scenario kan ju tex vara ett snöoväder så att föräldrarna inte kan hämta sina barn. Och/eller strömavbrott och utslagen mobiltelefoni så att föräldrar och personal inte kan kommunicera.

Ös på med synpunkter och förslag på åtgärder! :)
Förskola låter som en tuff utmaning, då barn lätt förstorar upp saker och blir rädda. Så övar ni på ett strömavbrott med att slå av huvudsäkringen så har ni en helt annan utmaning på halsen efteråt. :lol:

andra scenarion kan vara brand i närhet som VMA går ut med att stänga dörrar o fönster och att hålla sig inomhus. Säg att det är farlig rök så kan inte föräldrar hämta upp barn förrän faran är över.
Något som är 2020talets hot är skjutningar, skolskjutningar och obehöriga i lokaler... Handlingsplan?

Det svåra ni har är att öva när inte barn är i närheten, då barn kan misstolka saker och få mardrömmar och föräldrar som reagerar med att det är dålig stil osv... Hur gör man en övning med barn.. Föräldrarna måste ha gett medgivande och sedan att det är en Lek.

Jag är inte avis på din position här ;) Men jäkligt bra att du tänker i de banorna, då det behövs. :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av deadrabbit »

Välkommen hit. Svårt att matcha ursus inlägg känner jag, men känner spontant kan ni inte be om kommunens planer eller beredskapsrutiner och göra till era egna. Jag har bett om vår skolas samt förskolans planer men de är kommunala och har massvis med samordnare internt samt rektor och tjänstemän i beredskap etc.
3-3-3 Radio Plan
buffster
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 jan 2023 18:00

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av buffster »

bastard skrev: 24 jan 2023 18:17 välkommen

börjar med det enklaste
mat och vatten, och möjlighet att laga mat

räcker med ex makaroner och vatten
men helst lite mer, ex konserver som ändå roteras i den dagliga maten

att kunna vila, ex filtar

ficklampor
i den miljön hadde jag undvikit levande ljus

namnlistor med fler än ett namn, helst namn på ex grannar, och ex barnens andra släktingar i närheten för kommunikation

att öva innan det händer med
Tack!

Japp, mat och vatten har vi i styrelsen diskuterat. Frågan är för hur lång tid man ska sikta på?
Mat som roteras har du helt rätt i! Troligtvis kommer ingen unge vilja äta frystorkad pasta carbonara om det inte är något de äter i vanliga fall.

Att kunna vila/sova är också en bra input. De yngsta barnen som fortfarande sover middag har ju varsin madrass och täcke/kudde och ett gosedjur. Behöver alla barn sova kvar en natt blir det dock problem... Värt att tänka på!

Övning är en del av planen, men HUR övar man bäst?

Marie skrev: 24 jan 2023 19:19
Förskola låter som en tuff utmaning, då barn lätt förstorar upp saker och blir rädda. Så övar ni på ett strömavbrott med att slå av huvudsäkringen så har ni en helt annan utmaning på halsen efteråt. :lol:

andra scenarion kan vara brand i närhet som VMA går ut med att stänga dörrar o fönster och att hålla sig inomhus. Säg att det är farlig rök så kan inte föräldrar hämta upp barn förrän faran är över.
Något som är 2020talets hot är skjutningar, skolskjutningar och obehöriga i lokaler... Handlingsplan?

Det svåra ni har är att öva när inte barn är i närheten, då barn kan misstolka saker och få mardrömmar och föräldrar som reagerar med att det är dålig stil osv... Hur gör man en övning med barn.. Föräldrarna måste ha gett medgivande och sedan att det är en Lek.

Jag är inte avis på din position här ;) Men jäkligt bra att du tänker i de banorna, då det behövs. :mrgreen: :up:
Precis, en av utmaningarna är hur vi övar på ett bra sätt. Vill ju inte att barnen blir oroliga i onödan, men de ska ändå veta vad som gäller i en nödsituation.

Vi har tex haft brandövning mitt i vintern där personalen aktiverar brandlarmet och alla får springa ut till samlingsplatsen på gården. Dock fick ju alla ta på sig sina vinterkängor i hallen för att inte frysa/få köldskador. I ett skarpt läge hade det dock inte varit aktuellt att stanna upp och ta på skor... (köldskador vs. brinna inne)


Jag sitter ju lite på 2 stolar här, dels som ordförande i föreningen där jag måste se till vad som är rimligt ur föreningens och personalens perspektiv, samt som förälder där jag vill vara säker på att mitt barn har det bra vid en eventuell kris där jag inte kan ta mig till förskolan inom rimlig tid.
Ursus

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av Ursus »

deadrabbit skrev: 24 jan 2023 19:44 Svårt att matcha ursus inlägg känner jag
Förlåt allihopa, var bara tvungen ;) Har haft en lång dag på jobbet och behövde lyfta mitt humör, och här kom en möjlighet :notme:
buffster
Inlägg: 14
Blev medlem: 24 jan 2023 18:00

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av buffster »

Ursus skrev: 24 jan 2023 20:12
deadrabbit skrev: 24 jan 2023 19:44 Svårt att matcha ursus inlägg känner jag
Förlåt allihopa, var bara tvungen ;) Har haft en lång dag på jobbet och behövde lyfta mitt humör, och här kom en möjlighet :notme:
Inget att be om ursäkt för, du har ju rätt i sak! :D

Men svårt för mig att använda dina råd som hjälpmedel då jag ev kan behöva förhålla mig till barn vars föräldrar inte är i närheten av att ha samma tänk som oss som hänger på forum som detta. Tänker ju på barnens bästa, oavsett om deras föräldrar är förberedda eller inte. :up:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av Marie »

buffster skrev: 24 jan 2023 19:51 Precis, en av utmaningarna är hur vi övar på ett bra sätt. Vill ju inte att barnen blir oroliga i onödan, men de ska ändå veta vad som gäller i en nödsituation.

Vi har tex haft brandövning mitt i vintern där personalen aktiverar brandlarmet och alla får springa ut till samlingsplatsen på gården. Dock fick ju alla ta på sig sina vinterkängor i hallen för att inte frysa/få köldskador. I ett skarpt läge hade det dock inte varit aktuellt att stanna upp och ta på skor... (köldskador vs. brinna inne)

Jag sitter ju lite på 2 stolar här, dels som ordförande i föreningen där jag måste se till vad som är rimligt ur föreningens och personalens perspektiv, samt som förälder där jag vill vara säker på att mitt barn har det bra vid en eventuell kris där jag inte kan ta mig till förskolan inom rimlig tid.
För att ta deadrabbits citat (kan ni inte be om kommunens planer eller beredskapsrutiner och göra till era egna.)
Det är nog det bästa första steget och utarbeta strategier efter dem som utgångspunkt.

Även om prepping blivit mer rumsrent och MSB har börjat pumpa ut rekommendationer, så får man fortfarande vara lite försiktig för att inte få en foliehatt stämpel i pannan av folk omkring en. Men som min signatur säger. Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Så en långsiktigt preppingkurva att stega uppåt kan man nå mer med än att försöka komma med allt på en gång. Foliehatts-varningen så att säga.

En ide är att få med de andra fortare är att få dem att komma med dina idéer istället för att du presenterar dem.
Så vad är reella mest troliga scenarios?
Cyberattack som slår ut telefoner och internet. Japp den är trolig. Dock är sannolikheten liten att Telia, Comviq, Telenor och Tre blir utslagna samtidigt. Så troligtvis kommer minst en anställd ha telefontäckning.
Så det kan vara bra att ha koll på.. Hur många olika telefonleverantörer har ni tillgång till för att ha redundancy på kommunikation?
Här kan du exempelvis innan ni ska ha ett möte. (dagen innan eller timmar innan) Nämn för någon om gårdagens driftstörningar där Telia telefoner blev utslagna och kommentaren.. Hur attan skulle vi göra om våra telia telefoner blev utslagna. (Eller annan nyhet i närtid/ämne i fråga)
Fröet kommer gro hos den personen.. och när ni har ett möte om krisberedskap enligt planer eller beredskapsrutiner.. så frågar du om de har några idéer o tankar, så kanske den personen nämner telia grejen och din ide och diskussion blir den andres ide och då kanske mottages av de övriga ännu lättare.

Så hade jag varit du så hade jag nog försökt att få majoriteten av idéerna att att presenteras av de andra.. foliehatt-nivån försvinner i vinden när alla bidrar.
Någon säger på skämt. Ja men om någon drar av en EMP dårå?(elektromagnetisk puls) Då skojar du tillbaka o säger, då blir det som i TV-serien Jericho.. och efter en kort paus, fortsätter du. Ja men hur skulle man göra om det hände. Inga bilar, telefoner eller el fungerar... Skämtet gick från skämt, till en tv serie till att bli en riktig diskussion.

När det kommer till övningar.. kör på deadrabbits ide och få tag på de planerna och utgå från dem, då det är allmän kunskap o sunt förnuft utan konstigheter.. Sedan efter de gör du en mer avancerad djupgående custom modell.... långsam avancerande kurva som får med alla på tåget och få de andra att komma med förslag idéer och hur de tänker.

.
Jag skrev detta innan maten nu och det låter inte lika bra nu när jag är mätt, som det gjorde när jag var hungrig och stress skrev medan jag hade 3minuter kvar på pastakokningen. :lol:
Men jag postar det iallafall, då det känns rätt men kanske behöver formuleras annorlunda kanske. :oops:

Jag glömde ju säga, Välkommen till forumet i förra inlägget. :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Prepping på förskolan

Inlägg av bastard »

hur man övar med barn är nog bortanför mitt kompetensområde :oops:
jag förstår mig inte riktigt på dom däringa små ;)

en sak kan även vara att ha laddmöjligheter till mobiltelfoner, så man kan prova regelbundet
ex batteribank

en fmradio för att lyssna på information bör finnas, batteridriven
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."