Energi och densitet olika energislag

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Energi och densitet olika energislag

Inlägg av entropi »

Hittade den här, kan någon bekräfta eller dementera om siffrorna stämmer? Är väl bra att ha ungefärlig koll på om inte annat.
Omräkningsunderlag, tabeller och jämförelsetal på intressanta värden
Jämförelse Energiinnehåll Fukthalt Askhalt vikt
1 m3 olja ca. 10000 kWh
1 m3 pellets ca. 3350 kWh 8-10 % 0,5 %
1 m3 briketter ca. 2760 kWh 15 % 0,5 %
1 m3 travad blandved ca. 1250 kWh ca 30 % 0,5 %
1 m3 flis ca. 800 kWh 35-55 % skogsflis 1,3% 15% torrflis 0,5%

1m3 sågspån ca. 700 kWh 50-55 % ca 1 %

Anm. Bränsle med över 60 % fukthalt går nästan överhuvudtaget ej att elda med.
1 ton pellets innehåller 4800-5000 kWh.
1 ton pellets motsvarar ca. 1,6 m3 i volym.

1m3 pellets väger ca. 650 kg.

1m3 olja motsvarar ca 3 m3 pellets = ca. 2 ton pellets.
Ex. jfr. olja mot pellets 10000/3350 ⇒ 2,98m3 .
Energiinnehållet i 1 m3 olja motsvarar energiinnehållet i ca. 3m3 pellets.
Slutligen kan man säga att framställning och transport av pellets kräver energi motsvarande ungefär
10-15 % av energiinnehållet i pelletsen, och då i form av fossil energi eller elektricitet. Används ved
eller flis är energiåtgången ca 2-4 % av dess energiinnehåll.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av bastard »

travad blandved och diesel, om den är av icke miljötyp är ungefär dom siffrorna jag brukar använda
kollade på det och dom stämmer även med gamla böcker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av bastard »

pellets brukar var ok märkt i energimängd, men en del är för mycket bark i

dom olika träslagens energiinnehåll är lite kul med
googlade och tog första bästa

Trädslag Energivärde
Rönn 3190
Bok 3000
Ek 2900
Ask 2900
Lönn 2800
Björk 2650
Klibbal 2350
Tall 2350
Asp 2000
Gran 2000
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av bastard »

såg en sak på byggmax reklammail

179 kr för 4 säckar björkved
räknade lätt och fick det till 62 kwh per säck, dom säger 64,5

ger 0,675 till 0,72 kwh per krona

även detta, så är det lönt att elda med istället för direktverkande el med dagens elpriser
skulle man ha rörligt elpris och det är runt 2kr i själva elpriset är det runt 3 kr med moms och frakt
och då är det lönt att elda även om man har värmepump

kollade på blocket i närheten och där fanns det för 400kr per kubik stjälpt vilket är ca 0.43 kr kwh
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 14 nov 2021 06:48 såg en sak på byggmax reklammail

179 kr för 4 säckar björkved
räknade lätt och fick det till 62 kwh per säck, dom säger 64,5

ger 0,675 till 0,72 kwh per krona

även detta, så är det lönt att elda med istället för direktverkande el med dagens elpriser
skulle man ha rörligt elpris och det är runt 2kr i själva elpriset är det runt 3 kr med moms och frakt
och då är det lönt att elda även om man har värmepump

kollade på blocket i närheten och där fanns det för 400kr per kubik stjälpt vilket är ca 0.43 kr kwh
Besparingen i el är ju på den totala rörliga delen
Den består av
Energiskatt: 44,5 öre
Elöverföring: 22 öre (för mig)
Elpris rörligt: Varierar
Senaste 12 månader har den totala rörliga delen varierat mellan 115 och 211 öre per kWh
115 öre i April när det rörliga elpriset låg på 49 öre per kWh
211 öre i September när det rörliga elpriset låg på 144 öre per kWh
Sen har jag ca 5000kr i fasta avgifter för mitt 16A abonnemang >8000kWh men den påverkas ju ej av sänkt förbrukning
Det rörliga priset nedan är vad jag får jämföra mot när jag räknar på vedeldning
Sen är inte energiinnehållet i ved vad jag får ut. Pannan har en verkningsgrad men säg 1kr/kWh värme för köpeved i säck.
Mot värmepump lönar det sig knappast med köpeved eftersom den ger så mycket mer per inmatad kWh genom att ta
energi från omgivningen.

6190bdd140c83081046475.jpg
6190bdd140c83081046475.jpg (13.46 KiB) Visad 1283 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av bastard »

med 80% verkningsgrad så blir säckveden runt 0.85 kr kwh

en luft luftvärmepump som är i minus 10 grader börjar tappa verkninggrad

man får räkna på varje enskilt hushåll, men någonstans där så börjar det bli billigare med köpeved i säck

är det kallare, eller dyrare el så börjar det bli lönt

se det mer som en väckarklocka för att man behöver räkna på saker i praktiken

har man luft värmepump så är det riktigt vettigt att kunna ex elda i kamin när det börjar bli kallt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av maskros »

Efter att på sistone eldat en del lärk vill jag gärna dela med mig av den erfarenheten. Den brinner hett som helvete, nästan så jag blir lite nervös trots keramikklädd vedspis. Den sotar med extremt fett sot. I snön runt skorstenen är det fullt med feta flingor, något jag inte sett med annat trä.

Tips och lärdom till mig själv är att finklyva lärken och blanda in den med annat. Lägger jag i en knuse lärk blir det väldigt hett och mycket sot.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Energi och densitet olika energislag

Inlägg av rödluvan »

maskros skrev: 26 jan 2023 22:15 (...)
Jag har ofta problemet att jag bara har tillgång till gammal gran och furuved vissa år (typ sådant som är för dåligt att såga upp till plank och brädor).
min praktiska erfarenhet är att det är bra att komma upp över en viss temperatur längre upp i skorstenen då man annars kan få tjäravlagringar som kondenseras ut längre upp, som är riktigt svårt att bli av med och som utgör en säkerhetsrisk om man inte får bort det ordentligt.
(förr brukae man slänga in förzinkade plåtbitar, men zinkångan som då blir är mycket giftig att andas in, idag finns bättre medel men man måste använda det vid väldigt hög temperatur och om det går ihop med rätt vedblanding om det skall fungera optimalt).

Men gör man det rätt så går det alldeles utmärkt att elda med halvröten barrträdsved.
(Normalt hämtar jag björkved i fårhagen där man behöver gallra eller ta bort skadade träd, som biprodukt får man ofta sprängticka och annat man kan ta rätt på att ha till eld ute i skogen när djuren är klara med det de kan äta)

(dvs om man har en riktigt konstruerad skorsten och inte detdär smäcket som är gjort för "prydnadseldning" de som säljer eller bygger detdär skräpet borde ställas till svars för anstiftan till mordbrand som någon sade på ett annat forum, för det är exakt vad det är! En riktigt konstruerad skorsten tål över 600 grader (även om man givet inte bör elda så hårt... ca 300-350 grader är lagom maximal rökgastemperatur ett par meter upp tror jag, det blir alltid hetare från en kamin eller spisinsats jämfört med en vattenburen panna som fungerar, den skall bara ligga på ett par hundra grader ut ett par meter upp, en spisinsats eller kamin kan komma upp i över 400 grader, vid 600 grader börjar stål att glöda så man har normalt ganska bred marginal med ett riktigt gjort system innan man kommer i närheten av det annat än i mitten av själva gaspelaren närmast eldrummet, detta beror dock på att förbränningen i lågan i sig fortsätter en bit ovanför det man kan se med ögat, därför blir det alltid mycket hetare den första biten oavsett hur man eldar, denna bit måste vara riktigt fodrad eller tillverkad av järn innan den går över i själva rökkanalen då den delen av lågan annars kan följa med en bit upp från själva eldrummet och över tid förstöra cement, kalkbruk och vanligt tegel, förr i tiden gjorde man ofta denna del med kalkfri blålera eller silt magrad med hälften kalkfri sand), och börjar inte krackelera på ett farligt vis fören uppåt 8-900 grader, vilket är ohyggligt hög temperatur, eldfast tål ännu mer. En riktigt gjord eldstad tål att eldas dygnet runt sprängfylld med ved utan några som helst problem, ibland kan fodret krackelera litet i toppen om man eldar för hård, vilket jag minns alltid hände morfar när han ville ha typ 50 grader inne vintertid och han fullständigt skottade in en meters kastved ... :) men det är väldigt lätt att laga och utgör ingen säkerhetsrisk i en rätt konstruerad skorsten.) (Man kan dock givetvis inte elda direkt mot kalkbruksfogar eller vanligt tegel, man måste alltid fodra eldstaden ordentligt med eldfast tegel eller kalkfri sandmagrad eldfast lera.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"