Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Omnivore »

Stopp i tågtrafiken pga signalfel händer ju titt som tätt. Den här gången påstås det vara omfattande.
"Felet påverkar alla tåg till och från Stockholm central söderut och söderifrån och SL:s pendeltåg."
https://omni.se/stopp-i-tagtrafiken-eft ... m/a/kEQ64v
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

Uppdateringar om idag.

Swedbank.se har haft problem från och till idag. Dock verkar kundpåverkan varit ringa av vad jag kan se.

Skandia.se har varit helt nere i omgångar under eftermiddagen/kvällen, dock fungerar sidan som man faktiskt använder för att logga in på deras internetbank om man går direkt till den (https://login.skandia.se/). Men de flesta går nog via skandia.se och klickar sig vidare.

SEB.se verkar ha haft mindre störningar under dagen, dock verkar även här kundpåverkan vara ringa enligt min analys.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av entropi »

Stensture skrev: 24 jan 2023 23:27
entropi skrev: 24 jan 2023 22:59 Fler banker än så hade problem.
Det är väl troligt att de ddosar för att se vilka aktörer som är beroende av felia.
Vilka banker tänker du på? Skulle vara intressant att se om min övervakning missade något.:)

Jag övervakar dock inte ALLA banker i Sverige men bara de största.
Jag vet inte om det var några fel på frontends som skulle kunna detekteras. Eftersom jag inte tycker det är så bra att sammanställa information till en angripare om hur en attack påverkat bankerna åberopar jag opsäk :)
Survival
Honor
Liberty
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

entropi skrev: 26 jan 2023 19:05
Stensture skrev: 24 jan 2023 23:27
entropi skrev: 24 jan 2023 22:59 Fler banker än så hade problem.
Det är väl troligt att de ddosar för att se vilka aktörer som är beroende av felia.
Vilka banker tänker du på? Skulle vara intressant att se om min övervakning missade något.:)

Jag övervakar dock inte ALLA banker i Sverige men bara de största.
Jag vet inte om det var några fel på frontends som skulle kunna detekteras. Eftersom jag inte tycker det är så bra att sammanställa information till en angripare om hur en attack påverkat bankerna åberopar jag opsäk :)

Jag håller helt med om att inte avslöja information som inte "finns" publikt. Det vore såklart tjänstefel om man besitter kunskaper och insyn (förmodar jag) om backend och interna system.
Senast redigerad av Stensture den 26 jan 2023 22:59, redigerad totalt 2 gång.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

Dagens uppdatering

Idag har det hänt endel, det började med ytterligare attacker på svenska banker.

Swedbank.se hade problem imellanåt med att hålla sin site uppe och även segheter när man väl kom in.

Ikanobanken.se hade också fortsatta störningar under dagen.

Icabanken.se har också haft problem med segheter

Flera andra banker hade troligen problem men oklart hur mycket.

Det som är det intressanta är att Riksbanken har officiellt gått ut och varnat för attacker mot Sveriges betalningssystem och myndigheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/turk ... ot-sverige

Det finns uppgifter att den påstått turkiska gruppen har haft omfattande attacker på andra svenska siter än bara banker men jag har själv inte verifierat detta så jag listar dem inte här. Det är endast påståenden men trovärdiga sådana. Dock är de flesta av dessa siter INTE kritiska för svensk it-infrastruktur.

Enligt uppgifter ska dessa attacker börjat redan i måndags vilket gör att det stämmer överens med min egna övervakning.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

Dagens uppdatering

Den turkiska hackergruppen gör egentligen inga sofistikerade attacker utan mest omfattande DDOS, jag har sett några eventuella intrång på små obetydliga svenska siter. Mycket skryt från vetoturkens kompisar.

BankID.com gick ner igår från kl 23:18 och låg nere under stora delar av natten. I alla fall delvis nere. Dock så såg jag inga tecken på att BankID som tjänst har haft någon märkbar påverkan om någon.

Online.Swedbank.se gick nere kl 23:25 igår och hade störningar under natten. Detta är själva inloggningssidan för internetbanken.

Telia.se har åter under natten haft problem med att hålla sin site uppe. Dock verkar det inte haft samma påverkan som under måndagens förmodade attack.

Under gårdagen har jag fått information från personal inom ICA att de hade störningar med digitala betalningar som rörde sig om långa svarstider och nekade betalningar.

Samma information har jag ang Coop.

Bankerna verkar hålla helt tyst ang detta då jag inte hört något om detta i media, vilket inte är ovanligt men ändå lite förvånande att de pågått så länge.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Omnivore »

Anonymous Sudan tar på sig hackerattacken mot sjukhus.
https://omni.se/hackergrupp-sager-sig-l ... s/a/bgqX0A
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

Yes flera sjukhus eller vårdinrättningar var nere.
Sahlgrenska.se var tex nere i ca 16h medans andra klarade sig bättre och kom upp efter några minuters nertid.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Omnivore »

Och nu är det lärosätenas tur. De sudanesiska nördarna är uppenbarligen något sura.
https://omni.se/hackerattack-fortsatter ... e/a/q1mkow
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Stensture
Inlägg: 54
Blev medlem: 19 jan 2020 22:13

Re: Driftstörningar av Svensk it-infrastruktur

Inlägg av Stensture »

Det har varit driftstörningar hos bankerna idag och de har stundvis legat nere. Med tanke på läget just nu och antalet banker gör det lätt att anta att det är ddos.

Swedbank.se
online.Swedbank.se
Handelsbanken.se
Ikanobanken.se
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"