Starlink

Radio, kameror, larm och liknande.
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Gällande fiber så är det ofta som priset drar iväg med höga inkopplingsavgifter eller mycket arbete med att gräva osv. Jag grävde fiber för 15 år sen och betalade 16000 kr för att koppla in mig. Nu kostar 100/100 MBit 400kr/månad och den aktiva utrustningen klarar inte strömavbrott och man har gott om avbrott för diverse underhåll mm. Men jag är ändå tveksam till att Starlink kan ersätta stabiliteten man får i fibernätet. Det blir mer en grej som är bra att ha om man ska ut till sommarstället utan bra mobilteckning eller vid SHTF :)
Om man har abonnemanget vilande så kostar det heller inget månadsvis.
Charlie** skrev: 17 okt 2022 21:54 Det här är intressant. Som på så många andra håll i utmarkerna i min del av riket så projekteras, planerad och debatteras optiskt bredband i byn där jag har min BOL. Innan man är färdig med detta så är det föråldrat.
Nu finns det en optisk kabel genom byn, längs en 400 Kv kraftledning, men den får byn inte ansluta till, trots att byns samfällighet och några av byns markägare fått släppa till mark för denna kraftledning.
Jag ser att detta med Starlink kan bli något för utmarken.
Precis som bastard skriver, så bara priset halveras så är jag på.
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

En screenshot på vad de röda prickarna på första bilden (ena sidan på hustaket) ställer till med. Det ska tilläggas att jag inte märkte jättemycket av det. Ibland kunde det hacka till när man ringde videosamtal.
Jag håller på att bygga ett fäste för att sätta antennen på garagetaket. Så återkommer med info hur det blev utan hinder.
Network issue är problem hos satteliterna.
Bilagor
Hinder
Hinder
Screenshot_20221009-232501_Starlink.jpg (127.42 KiB) Visad 637 gånger
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Starlink

Inlägg av Tank »

Mycket intressant. :hm: Hade en Garmin inReach för några år sedan cold stand by för att kunna skicka SMS i alla fall om allt annat sket sig.
Detta har ju lite större användningsområde. Framförallt kunna skicka krypterad datatrafik med små datamängder.
Har du sett något som inte kan skickas som de blockar?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Tank skrev: 18 okt 2022 09:37 Mycket intressant. :hm: Hade en Garmin inReach för några år sedan cold stand by för att kunna skicka SMS i alla fall om allt annat sket sig.
Detta har ju lite större användningsområde. Framförallt kunna skicka krypterad datatrafik med små datamängder.
Har du sett något som inte kan skickas som de blockar?

//Tank
Ja, förutsatt att man har ström att köra den med. En nackdel är att den har inbyggd nätdel, så man måste köra den på 230V. Det hade varit bättre om den gick på 12v med extern nätdel. Men jag har sett att det finns massor av amerikaner som modifierar för många olika behov. Så vill man verkligen så kanske det går.
Jag har inte upptäckt några begränsningar i trafiken. VPN fungerar.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Starlink

Inlägg av Marie »

Det bästa skulle vara som gamla NMT-Röd där man bara betalar för trafik... då hade Starlink varit en jäkligt bra failover lösning. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

Nmt-450 hade nog krävt vapenlicens nu för tiden :D
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Starlink

Inlägg av Charlie** »

rockit1 skrev: 18 okt 2022 17:33 Nmt-450 hade nog krävt vapenlicens nu för tiden :D
:lol: :lol: :lol:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Starlink

Inlägg av Marie »

rockit1 skrev: 18 okt 2022 17:33 Nmt-450 hade nog krävt vapenlicens nu för tiden :D
:mrgreen:
likvärdigt med dåtidens bärbara datorer...... eller släpbara

Men telefoner nuförtiden är lika illa.
Man behöver en lika stor innerficka på jackan för en smartphone som för 90talets Motorola Microtac... ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Starlink

Inlägg av bastard »

hur har det gått?
det är ganska intressant om allt funkar som det skall
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
rockit1
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 okt 2022 08:57

Re: Starlink

Inlägg av rockit1 »

bastard skrev: 28 jan 2023 18:19 hur har det gått?
det är ganska intressant om allt funkar som det skall
Nja, den blev nog en del i min prepping istället för något jag använder dagligen. Vi har fiber in i huset och det är inte jämförbart. Starlink har ganska många små avbrott som i vissa fall märks, vilket en fiberuppkoppling inte har. Samt att det är 3 gånger då dyrt. Men hade jag inte haft fiber så hade detta varit mitt val före mobilt internet.
Jag är dock väldigt nöjd med att (troligvis) ha säkrat en källa till information om SHTF skulle uppstå.
Ska prova den på sommarstället senare i år, där det bara finns mobilt internet, och se vad jag tycker om den efter lite mer långvarigt test.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"