att ropa vargen kommer

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

att ropa vargen kommer

Inlägg av bastard »

dom flesta har ju hört sagan om att ropa att vargen kommer
nuförtiden så kommer det beroende på bekantskapskrets antingen åka ut en 2000 miljötalibinärer som vill gulla med vargen
eller djupt camoklädda prickskyttar på oländig terräng och utan mobiltelefoner på sig :o

men till dagens media samhälle
sista halvåret har det verkligen varit rop om att elen kommer kopplas bort, bli svindyr och alla kommer dö frysande i ett mörkt hem
tja något åt det hållet i varjefall...
men i praktiken så har det inte blivit så
sannolikheten för roterande frånkoppling där delar kopplas bort en timma eller två åt gången har ökat , ordentligt
varför har många orsaker ex kärnkraftsnedläggningar, kablar till grannländer, tyskt beroende av putingas o.s.v
men energimässigt så exporteras det djävligt mycket el
vinsterna för elbolagen är astronomiska, vinstmarginalen är så hög att ingen normalt företag ens kan drömma om det


men,ropen om att mörkret kommer har skanderats i media om och om igen
funderar mer på att detta är något för att formatera fårket till att acceptera höga elpriser, få staten att ge bort befolkningens penningar till elbolagen, och att få acceptans till ny kärnkraft på villkor som inte är rimliga

staten vill ha vinsterna, för utgifterna är enorma, och en kassako, skatterna från fossilbränsle är på sikt, även kort sikt ordentligt nedåtgående, och minska utgifterna verkar vara politiskt självmord


jag säger inte att vi inte har problem med toppeffekten, det har vi och även produktion av el i elområde 3 och 4 , dåligt utbyggt stamnät i förhållande till vart produktionen och last är, speciellt med många exportkablar söderöver

detta är mina :hm: (:) :para: :ugeek: :evil: :roll: tankar

hur ser ni på detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av maskros »

Tja, när folk är skrämda kan man få dem att acceptera oacceptabla saker.

Det är alltså bra för elproducenterna att skrämma folk, lite lagom.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av Scoo »

eller så är det bara media & journalistskrået som blivit RIKTIGT KALLSVETTIGA (tm) :lol: Skulle vi nu få säg ett ebolautbrott i Afrika skulle det nog bli massa skriverier om det med kan jag tänka mig, även med råd & rön utifall det skulle närma sig de egna husknutarna.
För mina barns skull
Ursus

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av Ursus »

Riskerar förmodligen att skaffa ovänner med detta uttalande, men är inte vi preppers per definition de värsta vargaroparna? :hm:

Om man tittar på den knökfulla nyhetstråden, vis a vis hur många av de citerade artiklarna som faktiskt materialiserades till konkreta hot/händelser, så är nog vågskålen ganska ojämn...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av bastard »

beror på graden av hur man beter sig
att i förväg identifiera rimligt möjliga bekymmer och undvika eller mildra dom är vad jag tycker prepping är

svårigheterna är många med att faktiskt göra rätt bedömning
ex elpriserna i vinter, som hittills varit bara höga, lite kallare och mindre vind så ..

en del saker är så långsamma att dom är svåra att hantera, som ex miljödelen
däremot tror jag det verkligen kommer bli ett stort bekymmer innom årtionden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 30 jan 2023 13:36 Riskerar förmodligen att skaffa ovänner med detta uttalande, men är inte vi preppers per definition de värsta vargaroparna? :hm:
Det tycker jag inte. Därför att vi inte ropar som i sagan. De flesta av oss tiger inför omgivningen har jag förstått det som, vi preppar mer eller mindre i smyg. Det är bara här inne vi tjoar till varandra men här vet vi ju alla hur tokiga vi är och hur lite vi är värda att lyssna på. Eller åtminstone att våra vargar inte kommer imorgon utan en annan dag. :notme:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av lupl »

maskros skrev: 30 jan 2023 18:01
Ursus skrev: 30 jan 2023 13:36 Riskerar förmodligen att skaffa ovänner med detta uttalande, men är inte vi preppers per definition de värsta vargaroparna? :hm:
Det tycker jag inte. Därför att vi inte ropar som i sagan. De flesta av oss tiger inför omgivningen har jag förstått det som, vi preppar mer eller mindre i smyg. Det är bara här inne vi tjoar till varandra men här vet vi ju alla hur tokiga vi är och hur lite vi är värda att lyssna på. Eller åtminstone att våra vargar inte kommer imorgon utan en annan dag. :notme:
Mmm… preppar i smyg… svårt ibland…
med 35 kg pasta på kassabandet är man nog rökt.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av Marie »

lupl skrev: 30 jan 2023 20:09
maskros skrev: 30 jan 2023 18:01
Ursus skrev: 30 jan 2023 13:36 Riskerar förmodligen att skaffa ovänner med detta uttalande, men är inte vi preppers per definition de värsta vargaroparna? :hm:
Det tycker jag inte. Därför att vi inte ropar som i sagan. De flesta av oss tiger inför omgivningen har jag förstått det som, vi preppar mer eller mindre i smyg. Det är bara här inne vi tjoar till varandra men här vet vi ju alla hur tokiga vi är och hur lite vi är värda att lyssna på. Eller åtminstone att våra vargar inte kommer imorgon utan en annan dag. :notme:
Mmm… preppar i smyg… svårt ibland…
med 35 kg pasta på kassabandet är man nog rökt.
Rökt pasta låter intressant. :P
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 30 jan 2023 13:36 Riskerar förmodligen att skaffa ovänner med detta uttalande, men är inte vi preppers per definition de värsta vargaroparna? :hm:

Om man tittar på den knökfulla nyhetstråden, vis a vis hur många av de citerade artiklarna som faktiskt materialiserades till konkreta hot/händelser, så är nog vågskålen ganska ojämn...
Det är stor skillnad mellan att upplysa om möjliga hot, och att ropa varg att hotet med stor sannolikhet kommer att inträffa.
Grunden för en riskhantering med bra kvalitet är att vara upplyst om så många hot som möjligt. Även dom med mycket låg sannolikhet.
Sen får den enskilde individen från det göra en riskanalys med sannolikhet och konsekvens för möjliga hot.
Det är så jag läser exempelvis nyhetstråden.
Många hot klassar jag som så osannolika att det inte är vettigt förbereda sig mot dom, eller att kostnaden för förberedelsen
inte står i rimlig relation till den skyddshöjning det innebär.

Exempelvis. Putin kan skicka taktisk kärnvapen som exploderar inom 50km från mig.
Jag behöver bygga en bunker med filtrerad ventilation som jag kan stanna i några dygn minst.
Kostnad 500tkr.
Sannolikhet mycket låg.
Beslut: Nej blir ingen bunker.
Nästa hot... osv
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: att ropa vargen kommer

Inlägg av bastard »

taktiska kärnvapen 5 mil bort ger inte så stora problem om den detonerat under ca 250m :alien:
och 5 mil är ganska långt borta

jag ser det som en skillnad här, där vi ofta har olika ställen vi får information ifrån, det kan tas upp och sedan får man fundera själv eller diskutera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"