saker som blivit förlegade

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 21 jan 2023 21:03 Verkar som om Nostr kan bli något.
Socialt nätverk, fast på protokollnivå vilket behövs för att en teknik ska bli bra (titta på SMTP vs Gmail tex)

https://thebitcoinmanual.com/articles/what-is-nostr/
Nya protokoll behövs, då de blir förlegade och osäkra med tiden.. Jag använder enbart webmail sedan hederliga Outlook express inte gick att använda längre... Bästa email-programmet ever i min åsikt.. Lätt utan massa extra tjafs inbakat tjafs som kalender o vad det allt heter.

Men en plattform behövs ju för layout design o funktion... om det är en app, webbsida eller både och som Gmail om du vill ha det som exempel.. så har du ju protokollen för kommunikationen.
Facebook i sig är inte dåligt.. det är som med linkedin.. fyller en funktion som folk vill ha/behöver.. Jag tror sociala medier har varit en avgörande roll i pandemin för att folk inte skulle deppa ihop helt.. så de behövs på riktigt.... Så detta med (god) VS (ond) gäller alla sajter och är alltid ledningen bakom vad de har för ambitioner o avsikter.

Edit.
Bara för att förtydliga vad jag mena med integritet, det är att inte samla onödiga uppgifter så som facebook gör med lokaliseringsdata, vilka wifi finns i din närhet, vad är dina vanor, politiska åsikter, intressen osv osv osv.
Så IP-nummer och tid tycker jag ska loggas.. För om någon börjar mordhota andra eller sälja droger osv så måste polis kunna ha något att gå på. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av bastard »

då är ju preppersnack inget man kan göra på ett sådant ställe :x ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 22 jan 2023 06:44 då är ju preppersnack inget man kan göra på ett sådant ställe :x ;)
Du menar om polisen är intresserad av dina prepps. :P ;)
Det är ju en stor skillnad på som facebook som håvar in data för att sälja, eller en sajt som lagrar ip o tid ifall brått begås så det behöver en polisanmälan, men som inte nyttjar infon till mer än så. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av entropi »

Jag tycker inte det ska vara någon skillnad på vilken information som sparas i tex epost och vanlig post.
Det känns liiite Stasi att de ska läsa min post bara för att ett skulle kunna vara ett hotbrev...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 26 jan 2023 23:12 Jag tycker inte det ska vara någon skillnad på vilken information som sparas i tex epost och vanlig post.
Det känns liiite Stasi att de ska läsa min post bara för att ett skulle kunna vara ett hotbrev...
Nu blir jag nyfiken på vad du menar. 8-) Vad för information i epost o vanlig post menar du då?
De enda som jag vet pysslar med att spara epost är väl bara Google gmail och Facebook, facebook messenger.. Kanske microsoft o apple oxå har börjat med det, då de älskar att följa data-hamstrings-trender. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 26 jan 2023 23:59
entropi skrev: 26 jan 2023 23:12 Jag tycker inte det ska vara någon skillnad på vilken information som sparas i tex epost och vanlig post.
Det känns liiite Stasi att de ska läsa min post bara för att ett skulle kunna vara ett hotbrev...
Nu blir jag nyfiken på vad du menar. 8-) Vad för information i epost o vanlig post menar du då?
De enda som jag vet pysslar med att spara epost är väl bara Google gmail och Facebook, facebook messenger.. Kanske microsoft o apple oxå har börjat med det, då de älskar att följa data-hamstrings-trender. :lol:
Med information menar jag framförallt själva texten i meddelandet.
Men när jag tänker efter även metadata, dvs "Bosse brukar skicka ett vykort eller email till Berit när han är på Canarieöarna".

Största problemet med att tex Facebook samlar sån information är att de kollaborerar med regimerna. Se tex på hur de tillsammans med FBI genomfört påverkansoperationer gentemot den amerikanska befolkningen innan deras presidentval.

Men även i Sverige är det misstänkt mycket youtubereklam för en massa strunt från myndigheter och NGOs som är finansierade genom skattestöld.
Min bedömning är att det är ett enkelt sätt att skicka pengar till alphabet (Google) som betalning för mindre synliga tjänster.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av entropi »

Däremot kanske det kan vara befogat att börja spana på Bosse eller undersöka Berits brev om man har en skälig misstanke.

Men i dagsläget är det inte en transparent process med tex avlyssning.
Hade det fungerat på riktigt skulle tex rikspolischefen fått avgå när de inte ens i efterhand kunnat visa hur avlyssning gått till (tänker på försöket till justitiemorder på Hedin).

Finns det inte konsekvenser för felaktigt användande av tvångsmedel ska verktyget bort.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: saker som blivit förlegade

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 03 feb 2023 07:47 Med information menar jag framförallt själva texten i meddelandet.
Men när jag tänker efter även metadata, dvs "Bosse brukar skicka ett vykort eller email till Berit när han är på Canarieöarna".

Största problemet med att tex Facebook samlar sån information är att de kollaborerar med regimerna. Se tex på hur de tillsammans med FBI genomfört påverkansoperationer gentemot den amerikanska befolkningen innan deras presidentval.

Men även i Sverige är det misstänkt mycket youtubereklam för en massa strunt från myndigheter och NGOs som är finansierade genom skattestöld.
Min bedömning är att det är ett enkelt sätt att skicka pengar till alphabet (Google) som betalning för mindre synliga tjänster.
entropi skrev: 03 feb 2023 07:54 Däremot kanske det kan vara befogat att börja spana på Bosse eller undersöka Berits brev om man har en skälig misstanke.

Men i dagsläget är det inte en transparent process med tex avlyssning.
Hade det fungerat på riktigt skulle tex rikspolischefen fått avgå när de inte ens i efterhand kunnat visa hur avlyssning gått till (tänker på försöket till justitiemorder på Hedin).

Finns det inte konsekvenser för felaktigt användande av tvångsmedel ska verktyget bort.
ahaa, du menar så. :)
Facebook kollaborerar inte med regimerna i sig.. Om du har tillräckligt med dollars så kan du oxå köpa informationen från Facebook och Google. De säljer till alla som betalar oavsett om det är en myndighet eller privatperson... Det är därför jag aldrig i hela mitt liv kommer skaffa ett konto hos de två.
Ska de tjäna pengar på min information, så ska jag ha 10% av de pengarna i så fall. Då kan jag gå med på det.
i slutet av 90tal eller början av 00talet kunde man installera ett program på datorn och få betalt för att man klickade på annonser. Det betalade lite av mina räkningar... Så jag fick en del av kakan.. idag får man inte ens ett tack för att de tjänar pengar på en.. :x
Amazon har jag inte pejl på vad de säljer o inte säljer så de håller jag mig enbart borta ifrån PGA datahamstring.. Apple och Microsoft hamstrar mestadels datan för eget bruk. Appel är bättre än Microsoft att verkligen hålla datan inom deras egna väggar.. Microsoft delar med sig till för många.. Så ska man välja mellan pest o kolera Windows VS MacOS så kör med Mac om man har ekonomin till hårdvaran.

joo e-post är samma sak som att skicka vykort och det är förvånansvärt få som förstår det. :?
E-post tekniken har inte förändrat sig nämnvärt sedan 70talet.. Vilket är väldigt förvånansvärt faktiskt, med tanke på hur http blev https som exempel för att få en krypterad kommunikation mellan A till Z

Tyvärr kommer det alltid finnas de som missbrukar tekniken... Om vi inte hade haft hackers och folk som missbrukar saker, så hade vi fortfarande haft allt okrypterat och låg säkerhet som det var i början på 90talet.
Så på ett sätt kan vi tacka idioterna för att vi får bättre säkerhet, kryptering, lagar som GDPR eller krav på domstolsbeslut för avlyssning. *nyttiga idioter* för att sno Ulf Kristerssons ord från senaste pressträffen. :lol: :lol:

Japp, det är en sak som de behöver bättra och som faktiskt delvis har blivit liiiiiite tiny-tiny bättre sista 5åren. Men de har en bra bit till att gå.. missbruk av tvångsmedel ska straffas hårt, så idioterna tänker sig 2 och 20gånger innan de missbrukar saker.
Men senaste fem åren har vi ju sett hur poliser, sjuksköterskor och andra åkt dit på att de slagit i register för egen vinning. Går vi tillbaka 10-15år så finns inte en jävel som åkte dit på det.. och jag har ju svårt att tänka mig att det är en ny trend att missbruka registerslagningar. :lol:
Men det behöver bli bättre även om det rört på sig i rätt riktning, de har fortfarande en lång väg att gå. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"