billiga filtar?

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
XYZZY
Inlägg: 25
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: billiga filtar?

Inlägg av XYZZY »

ordet eulanisiert som står på etiketten betyder tydligen att den är behandlad med insektsmedel.
Min tyska är inte så bra, klipp vad google ger:
Eulanisieren. Von der Bezeichnung Eulan ist für das Ausrüsten von Textilien und Pelzen mit Insektenschutzmitteln das Verb eulanisieren abgeleitet. Eulan selbst ist ein Kunstwort, das vom griechischen Wort ευλή (eulé) für Made oder Wurm abgeleitet ist.

https://de.wikipedia.org/wiki/Chlorphenylid
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: billiga filtar?

Inlägg av maskros »

Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: billiga filtar?

Inlägg av Ursus »

Intressant! Har googlat runt på Eulan, inkl på PubChem, men hittar inga indikatorer på att det skulle vara farligt för däggdjur/människor, annat än vid muntligt intag.

Men skall forska mer.
Ursus

Re: billiga filtar?

Inlägg av Ursus »

Hmm. Nära besläktad med DDT. Inte upplyftande information precis.

Men... tror att jag skall behålla den ändå. Inte som regelbunden campingfilt, men som nödfilt i bakluckan. Att sova en natt eller två i havererad bil lär inte vara någon större fara för framtida hälsa.
Ursus

Re: billiga filtar?

Inlägg av Ursus »

Mer hmm (sorry för spam).

Halveringstid för DDT utanför vatten är 2-15 år, rimligtvis lär Eulan ligga nånstans där. Min filt är tillverkad 1965. Man kan undra hur stark koncentrationen är efter 58 år? Kanske är att betrakta som ganska riskfritt, men någon mer kemiskt insatt får gärna rätta mig.
Ursus

Re: billiga filtar?

Inlägg av Ursus »

Mer spam :lol:

Har kikat på min faktiska filt, och den är impregnerad med mitin, inte eulan. Det är ett namn jag har hört förut, det var ett väldans ordande om mitin i gamla möbler och filtar för något år sedan. Räknas som farligt avfall.

Men frågan är hur farligt? Biologisk halveringstid är återigen en nyckel, men också att folk har levt med detta i decennier. Hur många av mina övriga gamla filtar har dessa ämnen, omärkta?

Finns förvånande lite att läsa om just gamla mitin/eulanprodukter.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: billiga filtar?

Inlägg av Kråkfot »

Har funderat på samma ang min filt jag haft med mig i skogen. Numera utbytt mot en modernare filt från slutet på 80 talet.

DDT i ull har längre halveringstid om jag inte minns fel men jag hittar ej källan nu.

Hittar den här i en handvändning
https://nykoping.se/bo-bygga--miljo/avf ... igt-avfall

Kort summering: lämna som FA på åvc, använd ej på bar hud och undvik kontakt med barn.

Just exponering hos barn verkar ha ökad risk för cancer senare i livet, här en bröstcancerstudie:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 201831599X

Alla gör som de själva vill, men jag har sållat ut gammal malsäkrad ull.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: billiga filtar?

Inlägg av maskros »

Å inte finns det, vad jag vet, malkulor med nafta att köpa längre. :-(

Jag tror lite som du verkar antyda Kråkfot, använder man filten utan direkt hudkontakt så är det nog ok.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: billiga filtar?

Inlägg av Kråkfot »

:up:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: billiga filtar?

Inlägg av bastard »

varför bara inte tvätta filtarna?
har flera yllefiltar som tvättats , fäller lite hår men funkar bra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"