Handskar att peta i eld med?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av maskros »

Kråkfot skrev: 03 feb 2023 20:02 Har använt tegeras gula svetshanskar, funkar grymt till eldhantering.
Hade ett par billigare svetshanskar tidigare: tjockt läder, långa kragar över handleder, kunde flytta brinnande vedträn och heta kastruller på öppen eld.
Jo, jag hade ett par Tegera också, tyvärr var jag lite dum i huvudet när jag köpte dem då jag köpte dem för att de var billiga, men för små visade det sig sen. De jag hittade nu var också billiga med tjockt läder och långa kragar - Biltema. :lol: Nu när jag vet att de funkar fint ska jag köpa ett par par till, så jag har lite i reserv. ;)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av Kråkfot »

Funkar det så funkar det oavsätt inköpsställe :D
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av maskros »

Tänkte bara återkoppla här. Biltemahandskarna https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin ... 2000041876 funkar fint. Har köpt några par till. Går bra att stoppa in handen i vedspisen och flytta runt vedbitar när behov uppstår (vilket det strikt sett inte gör) och framförallt att lägga in ny ved försiktigt även när glödbädden är het.

Har keramikklädsel runt eldstaden så jag vill inte kasta in ved, risk att spräcka plattorna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av bastard »

hm, kollade på en kamin, där fick man med en vanligt grytvante
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av bastard »

https://www.amazon.se/Verktygsset-brand ... 10&sr=8-56

kul tång för att plocka i elden med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av rödluvan »

Man kan smida en egen av en bit rundstång bockad till ett U där man smider ut spetsarna något.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av bastard »

https://www.amazon.se/J%C3%A4rntoner-El ... 82&sr=8-14

fanns en hel del om man sökte på kamintång
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Handskar att peta i eld med?

Inlägg av maskros »

Mer återkoppling: Nu har jag haft handskarna ett tag. Funkar fortfarande finfint. Har köpt på mig några par som ligger i lager. Eldningssäsongen har så smått börjat igen och jag har handskarna på mig när jag lägger in stora vedbitar i min Wamsler K135 https://www.hansforsman.se/wamsler-k135-2 som tyvärr utgått.

Fantastisk spis med stor eldstad och kermiska plattor runt eldstaden så man kan elda hett på allvar. Att elda hett medför lite aska, fint sot och att man även kan elda surved om andan faller på. Jag eldar igång den, ser till att jag har en dm glöd (eller två) och sen kan jag med stängda spjäll och öppen sekundärluft elda nästan vad som helst (jaja, jag eldar inte plast, metall eller tryckat virke) men surved, kompost, kaffesump, potatisskal och benbitar försvinner fullkomligt. Sotaren är dessutom väldigt positiv och menar att jag eldar rätt trots att jag enligt gängse normer inte alls gör det. Vet inte om det finns någon motsvarighet idag. Har lagt keramikplattor på lager så jag kan byta hela eldstadens klädsel om det behövs.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"