Kristidsmat från ransoneringen 1942

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Ursus »

Terrano skrev: 01 feb 2023 12:57 Kan det inte vara så enkelt att det som får folk att må dåligt av spannmål är gluten? Det finns många som även om dom inte är glutenintolleranta insisterar på att dom mår mycket bättre av att avstå gluten. Havre är ju både spannmål och glutenfritt, borde inte det fungera?
Det är svårt att säga detta utan att få det att låta drygt, men gör ett försök. Tolka det inte som personligt påhopp.

Det finns inget vetenskapligt belägg för att gluten har negativ inverkan på en frisk människas kropp, med undantag för de som lider av celiaki eller andra former av intolerans. Anekdoter förändrar inte fakta. Om man reagerar mot gluten, så har man kort sagt intolerans; diagnosticerad eller ej, men det är inte ett normalläge.

Utifrån mina egna observationer så försöker människor i allmänhet att singla ut enskilda ämnen som orsak till sina kroppsliga problem och påbörjar allehanda overksamma dieter, när problemet snarare är en generellt ohälsosam livsstil. Hur många har man inte träffat som tramsar runt med detox och andra pseudovetenskapliga företeelser i försök att "må bättre", men de är lönnfeta, har rökt i tjugo år och dricker ett helrör per helg?
Att i korthet äta mindre, träna mer, och sluta förstöra kroppen med legala droger; i enlighet med medicinvetenskapens riktlinjer, är otänkbart och för jobbigt.
Att istället börja med makrobiotisk-paleo-LCHF som någon idiot med examen från Livets Hårda Skola har uppfunnit i sitt vardagsrum, det är grejer det!

Men, each to their own, som man säger.
Terrano
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 jan 2023 08:43

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Terrano »

Du har absolut rätt Ursus, det går nog inte att vetenskapligt bevisa att någon mår bättre med eller utan gluten/spannmål/kött etc.. jag brukar lyssna på Agnes i P1 som har en väldigt bra pod som belyser myter om kost och hälsa. Jag rekommenderar absolut den!

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Man ska inte underskatta placebo effekten, min syrra tutade i mig att bli vegetarian efter att ha sett Netflix dokumentären Game Changer. Jag kände absolut en skillnad i hur jag mådde och hur mycket jag orkade träningsmässigt. Efter ett tag började jag forska lite i det hela, och kom snabbt fram till att jag nog "lurat mig själv", det var nog bara placebo...

Tänk om jag inte hade börjat att läsa på om och hållt mig själv informerad :lol: Då hade jag fortfarande haft dom possitiva effekterna av placebot... :D Jag brukar försöka stötta dom som har hittat någon specialdiet som fungerar för just dom, mår dom lite bättre av det så är det bara positivt!
Senast redigerad av Terrano den 01 feb 2023 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av rödluvan »

Det gör inte jag heller, jag var mest intresserad av om det skulle fungera att leva ute i skogen länge.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av Marie »

Terrano skrev: 01 feb 2023 15:42 Du har absolut rätt Ursus, det går nog inte att vetenskapligt bevisa att någon mår bättre med eller utan gluten/spannmål/kött etc.. jag brukar lyssna på Agnes i P1 som har en väldigt bra pod som belyser myter om kost och hälsa. Jag rekommenderar absolut den!

https://sverigesradio.se/fraga-agnes-wold

Man ska inte underskatta placebo effekten, min syrra tutade i mig att bli vegetarian efter att ha sett Netflix dokumentären Game Changer. Jag kände absolut en skillnad i hur jag mådde och hur mycket jag orkade träningsmässigt. Efter ett tag började jag forska lite i det hela, och kom snabbt fram till att jag nog "lurat mig själv", det var nog bara placebo...

Tänk om jag inte hade börjat att läsa på om och hållt mig själv informerad :lol: Då hade jag fortfarande haft dom possitiva effekterna av placebot... :D Jag brukar försöka stötta dom som har hittat någon specialdiet som fungerar för just dom, mår dom lite bättre av det så är det bara positivt!
Sedan ska man ha i åtanke att kroppen har "perioder" där du kan vara känslig mot något för att kroppen i sig reagerar på något annat.. A leder till B som leder till C.. Bästa sättet är att efter en tid att ha avstått från något, att testa det igen... det kan varit en tillfällighet.

Sedan har man ju sunt förnuft.. Gör det ont att lyfta armen över huvudet.. så gör inte det dårå. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

Jag har för mig at jag skrivit det tidigare med i annan tråd men. Brorsan och hans sambo åt vegetariskt under en period i tiden 70-80 tal när gröna vågen och hippierörelsen fortfarande var i gång. Det brorsan kände då var att han kände sig lättare och att kroppen inte lagrade lika mycket vätska, han var piggare och hade mer energi. Men de började äta kött pga att de fick småbarn som krävde mer och bättre proteiner. Nu när barnen är utflugna så äter han en hemmagjord variant av lakto vegetariskt med ost mjölk och ägg samt fisk på menyn. Och hans hälsa och välbefinnande har gått upp igen.

Via vetenskap så har man sett att vissa cancertyper ökar i storlek på tumörerna om man äter rött kött och om man slutar äta kött så krymper samma tumör.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kristidsmat från ransoneringen 1942

Inlägg av EN brun böna »

rödluvan skrev: 01 feb 2023 10:50 Jo, sitter man stilla i en bunker går det nog åt väldigt litet för att klara sig.

Här står litet intressant kuriosa kring mat för hårt arbetande soldater:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... en-soldat/

(Jag håller fortfarande på att leta mer information om spannmålsprodukter, främst kring mer exakt vad som orsakar hypermetabolism hos kroppens celler, jag skulle gärna vilja ha mer information från vetenskapligt bekräftade källor kring de exakta processerna)
Här kan du läsa mer om moderna vetesorter kontra äldre sorter och om vad gluten är https://www.ytterjarnaforum.se/vard-omsorg/gluten/
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"