höga elpriser

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

i morgon 1.88

månadsmedel idag 1.37

dom som band sina priser i höstas är nog inte så glada
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

Även om detta är lite OT så är det ändå på tråd ämnet. :D

Höga elpriser och höga förbrukare. :?

Server VS NAS
Har någon av er en NAS som har koll på vad den drar/kostar att ha i drift 24/7?

Min server har blivit för gammal att använda som server, så den duger bara som nätverks-lagring och PXE-boot typ.. Dagens NAS'ar klarar "nästan" samma saker som en server.. åtminstone de enkla sakerna.. och de borde vara mer energisnåla än vad en server är.

Så har ni koll av egen erfarenhet?
inte vad man kan läsa sig till i en manual som oftast är som bilar o bränsleförbrukning.. Labb-mätt VS verklighet. :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: höga elpriser

Inlägg av entropi »

Jag har en gammal readynas med 4 st 3.5" diskar.
Den är baserad på en tidig atom 2,-threads cpu.
Sen en nyare fläktlös VMware ESXi-server med en liten snabbare M.2 -disk för OS images.

Vmware -servern har ett externt USB-C raid-chassie med 2*3 5" diskar, och monterar den gamla disken från readynas via iscsi, så totalt 6x 3.5 diskar och en ssd.
I VMware kör brandväggen virtuellt istället för att driva en mindre fysisk pryl, men å andra sidan 2x Ubiquiti accesspunkter för wifi.
Om dagarna rullar åtminstone en i9 laptop med ytterligare en m.2 disk minst 9h/dag eftersom jag jobbar hemifrån.

Har inte mätt exakt på utrustningen, men med all annan hushållsel förbrukas mellan 10-15 kWh/dygn så det är inte så farligt.
Tror den elektriska golvvärmen i badrummet drar mer än all elektronik (den är dock avstängd under dyr-vintern).

Edit:
Det är inte alla usb chassie som kan spinna ned diskarna. Både nas och chassie kan göra det. En fördel med NAS är att jag kan slå av och på den med wake on lan. Med USB är den monterad rakt in i en virtuell server, så jag kan slå av en VM och stänga ned NAS om jag vill snåla på ström och bara köra det viktigaste. Då drar systemet väldigt lite ström eftersom alla diskar spinner ned.
Men jag är bekväm och brukar inte göra det under 5-6 kr/kWh.

Har du inte så mycket lagringsbehov kan det kanske vara bättre att betala för en VPS i molnet.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: höga elpriser

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 07 feb 2023 07:20 Jag har en gammal readynas med 4 st 3.5" diskar.
Den är baserad på en tidig atom 2,-threads cpu.
Sen en nyare fläktlös VMware ESXi-server med en liten snabbare M.2 -disk för OS images.

Vmware -servern har ett externt USB-C raid-chassie med 2*3 5" diskar, och monterar den gamla disken från readynas via iscsi, så totalt 6x 3.5 diskar och en ssd.
I VMware kör brandväggen virtuellt istället för att driva en mindre fysisk pryl, men å andra sidan 2x Ubiquiti accesspunkter för wifi.
Om dagarna rullar åtminstone en i9 laptop med ytterligare en m.2 disk minst 9h/dag eftersom jag jobbar hemifrån.

Har inte mätt exakt på utrustningen, men med all annan hushållsel förbrukas mellan 10-15 kWh/dygn så det är inte så farligt.
Tror den elektriska golvvärmen i badrummet drar mer än all elektronik (den är dock avstängd under dyr-vintern).

Edit:
Det är inte alla usb chassie som kan spinna ned diskarna. Både nas och chassie kan göra det. En fördel med NAS är att jag kan slå av och på den med wake on lan. Med USB är den monterad rakt in i en virtuell server, så jag kan slå av en VM och stänga ned NAS om jag vill snåla på ström och bara köra det viktigaste. Då drar systemet väldigt lite ström eftersom alla diskar spinner ned.
Men jag är bekväm och brukar inte göra det under 5-6 kr/kWh.

Har du inte så mycket lagringsbehov kan det kanske vara bättre att betala för en VPS i molnet.
Jag litar inte på att ha min data i andras datorer. ;) Så molntjänster existerar inte i min värld, sedan vill jag ha tillgång till det även om nätet går ner eller deras molntjänst går ner/ddosad eller värre.

Idag har jag en HP Proliant ML150 2x xenon med 6st 3.5" sas diskar Raid5... Så den är strömtörstig... Nätagget är väl på 1600W så säg att den brukar runt 600-800w när den inte jobbar nämnvärt och runt 1100-1300Watt när den får jobba lite.. Då den är gammal så är det INTE svårt att få den att jobba hårt, jag sänkte den totalt nyligen med att kasta in för många containers på den med en VM... så den är pensionsdags. :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

och i morgon, medel 0.25

verkar som om vinden är av betydelse för elpriserna..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

https://omni.se/vattenfalls-vd-blir-ann ... r/a/RGoyrO

"Vattenfalls vd: Blir ännu dyrare el nästa vinter
Nästa år kan bli ännu tuffare för svenska elkonsumenter, spår Vattenfalls vd Anna Borg efter att det statliga bolaget presenterat sitt bokslut för 2022.

– Det här är inte över än. Vi har i någon mån haft tur i Europa med tanke på den ovanligt varma vintern, säger vd:n till SvD.

Hur vädret blir nästa år kan ingen veta och även om gaslagren är fulla så kommer inflödet av ny gas att vara mindre , vilket kan pressa upp priserna.

– Det enda som kan åtgärda det här på sikt är att man frigör sig från beroendet av gasen och därmed gaspriserna, säger hon."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/lag-fran-2021 ... miljarder/

låst , men som vanligt elbolagen nyttjar sitt monopol till att ta oskäligt höga avgifter och 30 miljarder till försvinner från folk som inte kan neka till dom höjda utgifterna

någon som undrar varför vi har för höga elpriser?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

samma som ovan

https://omni.se/omstridd-lag-ger-elbola ... r/a/Q79PdW

"Elnätsbolagen tog ut 24 miljarder kronor mer av sina kunder under 2012 och 2019 än vad Energimarknadsinspektionen (EI) ansåg vara skäligt. Men med en ny lag kan elbolagen ta ut ännu mer, omkring 30 miljarder kronor, skriver DN.

Lagen som infördes 2021 – och som både EI och Konkurrensverket avrådde från – ger elbolagen rätt om ”särskilt investeringsutrymme”.

Men i praktiken kan bolagen ta ut högre vinster utan att investera mer i näten.

– Elnätsföretagen får redan kostnadstäckning för sina investeringar i den nuvarande regleringen vilket gör att lagen i stället ger möjlighet till utökade vinster, säger Rebecka Thuresson, enhetschef för nätreglering på EI."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: höga elpriser

Inlägg av maskros »

Min gamla käpphäst, besparingar. Jag är lite stolt över att jag under januari endast gjorde av med 860 kWh i BOL. Visserligen var jag där mer än halva månaden och eldade mycket med ved men ändå. Det pendlade mellan 0C och -20C under tiden jag var där. Gör att jag inte räds elpriserna så jättemycket. Nu börjar så sakteliga solen titta fram och snön har rasat av panelerna också, det är verkligen markant att nov-feb är dåliga månader energimässigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: höga elpriser

Inlägg av bastard »

besparing hjälper tyvärr inte mot dom fasta avgifterna

och det vet elbolagen om

någonstans så bör det finnas en rimlig fördelning av fasta avgifter i förhållande till energiförbrukning
den modellen med säkringsstorlek är inte ok
inte heller straffavgift i form av effekttariff

men det lär inte hända, så man får väl göra det bästa man kan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"